Börja jobba inom IT mitt i livet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Jag har kört båda uppläggen men kan bara säga att om du inte bara "tar en traineeplats" för att få en fot in på marknaden utan faktiskt behöver lära dig så är det ett måste att vara på plats. Du lär dig språket, nätverkande och utvecklar dina kunskaper mycket snabbare - remote är för dig som redan vet vad du håller på med.

Fördelen med remote är att man kan ta större kullar med folk ( har 21 nu ) medans jag brukar lägga till 8 på plats. Dock blir man kompis med alla de som är på plats och tjoar på stan osv medan remote-folket kommer jag knappt ihåg namnen på utan ganska mycket möda.

Full förståelse för det, låter rimligt.
Har du, eller känner du till (i branschen), tagit in universitetsutbildade på traineeprogram?
Jag är nämligen intresserad av att jobba remote direkt efter examen, men vet inte hur förekommande det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Full förståelse för det, låter rimligt.
Har du, eller känner du till (i branschen), tagit in universitetsutbildade på traineeprogram?
Jag är nämligen intresserad av att jobba remote direkt efter examen, men vet inte hur förekommande det är.

Jag har under mina program bara tagit in universitetsutbildade och ev. YH-utbildade på mina program.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Just nu kan det vara värd att satsa på att lära sig Azure. Kan du också ta ett start jobb inom 1st. line IT support så är det en kanon start på det hela, det ger dig en idé om hur det är att supporta olika lösningar, du startar ganska enkelt, typ med en "on-boarding", dvs. du lär dig av dom som redan finns där, och du tar några babysteps inom att hjälpa folk med att koppla upp på skrivare, ge dom accesser till olika programmen, foldrar, hjälper när hörlurarna och mic'en strular när några ska ha teams möten etc.

Lär dig:
- Active Directory.
- Hur IP adressering funkar, att sätta upp en skrivare, sätta upp en ny WiFi hotspot på ett företags nätverk, delegera och styra IP adresser, går bra att starta med homelabbing - dvs. sätta upp några servrar hemma, du kan även simulera ett mindre/större företags IT infrastruktur på Azure (med gratis konto).
- Lär dig om Exchange och sätta upp Outlook m.m. emot Exchange servern.
- Lär dig at administrera One Login.
- Titta på lite Servicedesk systemen som iDesk, Odoo, Servicenow etc.
- Lär lite om Remote Desktop, Manage Engine Endpoint Central (om att fjärrstyra installationer etc. via remote).
- Lär dig om E1, E3 licens delegering via Office.
- Lär dig hur du sätter upp och administrerar företags VPN, FortiClient, Cisco Anyconnect etc.
- Installer desktops och laptops på ett nätverk, sätt upp en printserver och delar printers m.m via nätverket.
- Lär lite powershell kommandos.
- Nas, Raid, fjärrstyrning av switches, firewalls etc.

Så är du gött på väg.
Start enkelt, ett större företags IT support 1st. line är vägen att gå, sen vill du kanske scripta lite om du gillar det, kanske du går vidare till 2nd, 3rd level support sen.

Tack, uppskattas verkligen!! Nu har jag en roadmap som jag kan utgå från. Helgen kommer användas till att söka efter lämpliga kurser/certifieringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det som behövs idag är drift, infra-as-code, docker, containers, kluster, lastbalansering, samlade loggar, …

Kodare finns det ganska gott om, men folk som kan hålla igång komplicerade system är ganska sällsynta

Skulle säga som du.

Jobbar redan inom ovan & har gjort många år. Rekryterare skriker efter att få intervju med mig på Linkedin.

Längesedan jag jobbade med programmering så vet inte hur det ser ut där längre.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Jag har också börjat skola in mig helt ny riktning. Har redan rätt bra grund i java programming men bara privat. Så får först genomlida grunden i programming först, för ta mig vidare. Skönt att göra det på distans så man kan jobba också och slipa ta lån.

Läraren har fått lida en del den första veckan var tydligen 30+ lämnade in uppgifter första veckan

Har dålig koll på vad marknaden behöver, mer än dom skriker efter folk. Men med min vanliga otur lär marknaden vara mättad när jag väl kommit igenom detta Känns inte riktigt som man kan specificera sig på speciellt språk eller område heller (man vet aldrig vad som exact efterfrågas). Men känns som jag kommer trivas bäst att jobba mer back-end eller vad det kallas.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar