Permalänk
Medlem

RAM till 5600x

Halloj bästa forumet.

Jag har en snabb fråga. Jag är ute efter uppgradering till 32gb till min dator. Men har inte en susning vad man ska välja i ram-träsket.
Jag har då en Ryzen 5600x och en Rog Strix B550-F Gaming moderkort. Tyvärr så är jag lite av en RGB-fjant och datorn har även ett svart-vitt tema så något i den stilen hade inte skadat.

Och jo, jag har dessa 2x8Gb stickor i datorn nu som ligger på 3600Mhz CL16. Vad borde jag satsa på, köpa ett helt nytt kit med 32gb eller köpa ett till 2x8 kit?

Alla tips uppskattas!

Blandar ihop multiplikations tabellerna
Permalänk
Officiell jultomte

Vill minnas att "sweet spot" är 3600MHz. Varför ska du "uppgradera" från 32gb till 32gb? Eller menar du att du ska ha 64gb totalt?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Skrivet av Moseby:

Vill minnas att "sweet spot" är 3600MHz. Varför ska du "uppgradera" från 32gb till 32gb? Eller menar du att du ska ha 64gb totalt?

Enligt vad han länkade så har han 2x8gb stickor på 3600/16. Annars är jag själv förvirrad vad han menar

Valfria 3600/18 32gb stickor fungerar bra.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Hartassen:

Enligt vad han länkade så har han 2x8gb stickor på 3600/16. Annars är jag själv förvirrad vad han menar

Valfria 3600/18 32gb stickor fungerar bra.

Ah. Gick aldrig in och kollade länken då han själv skrev 2x16 hehe.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Vill minnas att "sweet spot" är 3600MHz. Varför ska du "uppgradera" från 32gb till 32gb? Eller menar du att du ska ha 64gb totalt?

Blev lite tokigt där.. Menade självklart om jag skulle köpa till 16GB till mitt redan existerande kit för att dubbla det, eller köpa ett helt nytt set av 32gb. Kanske fortfarande låter dumt, är lite trött hehe..

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning att byta allt, stickorna du har nu är snabba. Köp bara ett nytt likadant 2x8gb-kit "igen". Som RGB-fjant får du då fyra st stickor som blingar för lägsta möjliga kostnad.

Att byta till 2x16gb för att i framtiden kunna köpa till 2x16gb igen (om det nu var en tanke) och få 64gb är helt onödigt ifall du inte belastar datorn med något specifikt som kräver väldigt mycket ram. När vanligt folk/gamers är i behov av mer än 32gb är flera år bort och vid den tiden är ddr4 passé och du har nytt moderkort etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Jag ser ingen anledning att byta allt, stickorna du har nu är snabba. Köp bara ett nytt likadant 2x8gb-kit "igen". Som RGB-fjant får du då fyra st stickor som blingar för lägsta möjliga kostnad.

Att byta till 2x16gb för att i framtiden kunna köpa till 2x16gb igen (om det nu var en tanke) och få 64gb är helt onödigt ifall du inte belastar datorn med något specifikt som kräver väldigt mycket ram. När vanligt folk/gamers är i behov av mer än 32gb är flera år bort och vid den tiden är ddr4 passé och du har nytt moderkort etc.

Tack! Stickorna jag köpte från amazon har gått ut deras sortiment. Jag antar att det bara är att leta efter ett par liknande med 3600/CL16, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Tack! Stickorna jag köpte från amazon har gått ut deras sortiment. Jag antar att det bara är att leta efter ett par liknande med 3600/CL16, eller?

Jag skulle tro det, men man har ju hört om att det kan bli problem om man blandar modeller ibland. Vore bäst om du hittar samma märke, modell och Mhz hos annan återförsäljare, sedan tror jag att det kan skilja lite på dom andra siffrorna (timings) men fungera bra ändå. Jag är inte expert på området, så vore nog bäst om du hittar några lämpliga så kanske någon mer kunnig kan verifiera ifall om borde fungera.

Permalänk
Medlem

Ska nämnas att det inte finns några garantier för att få de hastigheter som skrivs ut på RAM eftersom det räknas som överklockning enligt tillverkare, särskilt när man kombinerar olika kit (även när de kommer från samma tillverkare). Jag själv behövde sänka med 200 MT/s när jag la till 2x8 till mitt kit, annars fick jag regelbundna krascher.

Permalänk
Medlem

Skulle ta 2x16GB över att försöka med liknande 2x8GB till nuvarande, dels brukar man ha mindre tur med att få 4x att fungera i specad hastighet jämfört med 2x men samtidigt lägger du till en till variabel med annat märke/chip och sub timings.

Samtidigt, har du behov av mer än 16GB?

Eller är det mest bara för att uppgradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Skulle ta 2x16GB över att försöka med liknande 2x8GB till nuvarande, dels brukar man ha mindre tur med att få 4x att fungera i specad hastighet jämfört med 2x men samtidigt lägger du till en till variabel med annat märke/chip och sub timings.

Samtidigt, har du behov av mer än 16GB?

Eller är det mest bara för att uppgradera?

Jo det kanske är "bättre" att köpa nytt eller kolla marknaden här efter 2x16gb, och sedan sälja mitt minne jag har nu.
Det är nämligen så att jag har börjat spela mycket simracingspel och det känns som att det krävs lite mer minne för det.