SSD hårddiskar försvinner emellanåt

Permalänk
Medlem

SSD hårddiskar försvinner emellanåt

Har haft ett par svängar nu. Först med en samsung 850 evo som försvann. Då både i bios och windows. Öppnade burken hittade inget fel men efter att ha tryckt i och ur strömkontakt så hittades den igen.

Nu har jag fått samma med en 860 evo fast denna finns i bios och i utforskaren och kan komma åt den som vanligt men steam tycker inte att den existerar så alla spel installerade på den kommer jag inte åt.

Har haft problem med epic games också där jag inte kommer åt spel jag installerat men ironiskt nog så fungerar de för den ssd som försvann nu....

Blir pilla med strömkontakt igen och se om det magiskt kan åtgärda problemet men jag begriper inte logiken hära om det är någon sata kontroller som börjar ge sig på moderkortet. Ena ssdn sitter i m2 slot direkt på moderkortet och den andra reguljär SATA 3. Båda visar god hälsa när jag testar dem i magician

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande fel på min ssd, det löste sig när jag uppgradera till ny PSU, kanske din psu börjar bli gammal

Både 850.och 860 är ju sata och inte m2 så borde vara ström problem

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ja rättar mig själv. m2 är en kingston och det är 860n som försvann. Kanske psun muppar sig en del vid boot emellanåt vad vet jag. Vart och ryckt i sladdar men samma sak de finns och fungerar men något med sökvägarna är fel så steam och epic store kan inte hitta den.

Har nu lyckats avinstallera steam så värsta krisen avvägd. Hade vart tufft tappa min 115 turns rome 2 kampanj

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja rättar mig själv. m2 är en kingston och det är 860n som försvann. Kanske psun muppar sig en del vid boot emellanåt vad vet jag. Vart och ryckt i sladdar men samma sak de finns och fungerar men något med sökvägarna är fel så steam och epic store kan inte hitta den.

Har nu lyckats avinstallera steam så värsta krisen avvägd. Hade vart tufft tappa min 115 turns rome 2 kampanj

Har du testat att byta SATA kabel och port på moderkortet?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25