Uppgraderbar speldator till 11-åring

Permalänk
Medlem

Uppgraderbar speldator till 11-åring

Hej,

Tänkte hjälpa grabben som fyller 11 att bygga en speldator. Han har än så länge låga krav på prestanda, spelar mest Fortnite, Minecraft, Roblox
Kommer ju säkerligen i takt med att han blir äldre få ökade behov, men det känns osmart att köpa något superavancerat redan nu.
Rimligen är det grafikkort och sannolikt även processor som kommer behöva bytas.
Hur skall jag tänka runt moderkort, socklar och så vidare. Finns det något som kan förväntas vara kompatibelt med processorer och grafikkort som kommer ut om 3-4 år ?
Är det AMD snarare än Intel som är prisvärt i nuläget ? Vilka grafikkort kan vara lämpliga i denna situation ?

MVH

Magnus

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget? Precis som du säger så är det poänglöst att gå på det senaste just nu. Jag hade utan tvekan kört på AMD:s AM4-sockel då det ger mycket krut för pengarna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det är klokt att lägga sig på en nivå som borde ge en vettig spelupplevelse de närmaste 3-4 åren. Gissar att 10k borde räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magno2:

Hej,

Tänkte hjälpa grabben som fyller 11 att bygga en speldator. Han har än så länge låga krav på prestanda, spelar mest Fortnite, Minecraft, Roblox
Kommer ju säkerligen i takt med att han blir äldre få ökade behov, men det känns osmart att köpa något superavancerat redan nu.
Rimligen är det grafikkort och sannolikt även processor som kommer behöva bytas.
Hur skall jag tänka runt moderkort, socklar och så vidare. Finns det något som kan förväntas vara kompatibelt med processorer och grafikkort som kommer ut om 3-4 år ?
Är det AMD snarare än Intel som är prisvärt i nuläget ? Vilka grafikkort kan vara lämpliga i denna situation ?

MVH

Magnus

Kanske kan vara värt att köpa ett Ryzen 5600G/5700G system och sen ropa in ett grafikkort lite senare när behov uppkommer. Igpun på en Ryzen 5600G/5700G bör räcka fint till de spel du nämner i 1080i utan max settings. Bifogar en youtube länk till ett 25 spels test med en Ryzen 5600G, en 5700G bör prestera ytterligare lite bättre (åtminstone i några spel) då den har något lite större grafikkrets.

https://youtu.be/pNFXgyBBOkY

Glhf!!!

Permalänk
Medlem