Apples floppade Newton firar 30 år

Permalänk
Melding Plague

Apples floppade Newton firar 30 år

Efter förseningar lanserades den handhållna Newton Messagepad 100 i augusti 1993, ett snedsteg som bidragit till dagens enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Wow, jag vill ha en. Väldigt fin!

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Wow, jag vill ha en. Väldigt fin!

Jag har båda 100/130 och MessagePad 2100 (I mint skick), vad ger du?

Permalänk

Jag hade en sådan när jag var student, kanske run 1996 eller 1997? Sålde den dock efter bara ett halvt år eller ngt sånt. Kändes som en kul pryl utan mycket nytta (för mig, då, på den tiden).

Visa signatur

--------------------------

Permalänk

Mainstream is the shit. Jag hade många polare med PDA av olika märken, de köpte dem för att de gillade teknik. I praktiken hade en liten almanacka varit bättre för dem.
Och det gäller att lansera saker i rätt tid, Apple var för tidigt med mycket förr. Nu får de inte längre vara för tidiga och då blir deras produktutbud lite tråkigt.

En närliggande produkt är smarta anteckningsblock. T.ex ReMarkable 2. Apple borde lansera en sådan, men deras kunder förväntar sig då en produkt som är så bra som de ej ännu kan göra.
*edit*
På min smartphone och även mer vanliga telefoner kunde man anteckna saker. Det visade man upp för polare och tröttnade efter en vecka att fortsätta med det.
I praktiken krävdes det automatisk synk mellan alla ens enheter för man skulle använda det. Precis som folk gör idag i Outlook Calender och det automatisk slår igenom till allt.

Permalänk

Tycker ni är lite väl hårda, efterföljande modeller som Messagepad 120/130 ordnade batterilivtiden, och Messagepad 2100 med sin StrongARM visade verkligen potentialen och var oerhört användbar.

Och nämnas bör även göra "skoldatorn" eMate 300.

Synd att Newton Inc inte ficks chansen som fristående bolag, när Jobs tog över, utan blev "Steved". För iOS osv tog ju evigheter för Apple o ordna något färdigt.

Och yes, min MP2100 fungerar, även om man fått patcha den.

Permalänk

Ligger en hemmavid men tyvärr har plasten börjat bli lite kladdig. Testade den och den funkade faktiskt då jag inte haft igång den på sissådär 20 år

Permalänk
Medlem

Hade en atari portfolio ...Som kom några år innan.

Permalänk
Medlem

Det var ingen slump att Apple valde en Arm CPU till Newton. Apple var med och grundade bolaget Arm tre år tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonemachine:

Ligger en hemmavid men tyvärr har plasten börjat bli lite kladdig

Det är alltså baserad på polyuretan-plast?!...

inte bra för framtiden då det knappt går att rädda med några behandlingar då nedbrytningen är genomgående i hela plasten samtidigt. Med andra ord riskerar det bli pöl av dessa inom några årtionden - eller att det smular sig beroende på hur de lyckas med kompositionen av plasten för var tillverkningsbatch.

---

Har du tur är det inte så och det 'bara' är mjukmedel som svettats ut (och plasten blir skör istället och kan krympa en smula och ge allt sämre passning mellan detaljerna över tiden - mjukmedel i plast är ungefär som vatten i lera för att göra den smidig och inte bräcklig som torr lera)

hade man kört på polyeten och polypropylen-plast så hade det förmodligen överlevt flertal olika civilisationer i framtiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Hade en atari portfolio ...Som kom några år innan.

https://www.youtube.com/watch?v=g5xznCQNMiE

Har min fortfarande, det funkar än så länge.

Permalänk
Medlem

Vi kan tacka Newton för att ARM finns. Företaget bakom ARM: Acorn var nästan på väg att gå under, men tack vare att Apple ville använda strömsnåla ARM-processorer i Newton och var villig att stoppa in lite pengar så kunde ARM knoppas av till ett eget bolag.

Efter att Newton floppade så kom en konkurrent och gjorde en uppföljare i form av Palm (ursprungligen: PalmPilot). När det begav sig tyckte man att de hade tagit konceptet bakom Newton men gjort det rätt: den var mindre, billigare, hade längre batteritid, och hade ett annat sätt att mata in text på mha stylus som kanske inte var lättare att använda men i alla fall var mer exakt.
Jag har ingen Newton, men ett par Palm har jag.

Korrigerat historien om ARM
Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Precis som med batteridrivna "bilar" så släppte Apple dessa innan de var direkt användbara.
Apple hade dock den goda smaken att lägga ner produktserien när detta blev tydligt.
Politiker är inte så smarta då det inte är deras egna pengar som spenderas på skit.

Permalänk
Medlem

Palm pilot körde väl med någon videre utveckling av 68000. Hade en Agenda VR3 , som körde Linux. När man kunde IRCa med agenda VR3 , så stod man med Ericsson R320 och höll IR ögat emot IR öga, så kunde man koppla sej till svindyr taxa.

Skrivet av Findecanor:

Vi kan tacka Newton för att ARM finns. ARM var på väg att gå under och skulle troligen ha gjort det om inte Apple stigit in och investerat. Apple ville så gärna he en strömsnål ARM-processor i Newton.

Efter att Newton floppade så kom en konkurrent och gjorde en uppföljare i form av Palm (ursprungligen: PalmPilot). När det begav sig tyckte man att de hade tagit konceptet bakom Newton men gjort det rätt: den var mindre, billigare, hade längre batteritid, och hade ett annat sätt att mata in text på mha stylus som kanske inte var lättare att använda men i alla fall var mer exakt.
Jag har ingen Newton, men ett par Palm har jag.

Skrivet av JoOngle:

Har min fortfarande, det funkar än så länge.

Jag sålde min! Det var bökigt att förra över program till den.. Men den var förre sin tid oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Hade en atari portfolio ...Som kom några år innan.

https://www.youtube.com/watch?v=g5xznCQNMiE

Tack Atari och Terminator 2!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Det var ingen slump att Apple valde en Arm CPU till Newton. Apple var med och grundare bolaget Arm tre år tidigare.

Kewl, det visste jag inte!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Det är alltså baserad på polyuretan-plast?!...

inte bra för framtiden då det knappt går att rädda med några behandlingar då nedbrytningen är genomgående i hela plasten samtidigt. Med andra ord riskerar det bli pöl av dessa inom några årtionden - eller att det smular sig beroende på hur de lyckas med kompositionen av plasten för var tillverkningsbatch.

---

Har du tur är det inte så och det 'bara' är mjukmedel som svettats ut (och plasten blir skör istället och kan krympa en smula och ge allt sämre passning mellan detaljerna över tiden - mjukmedel i plast är ungefär som vatten i lera för att göra den smidig och inte bräcklig som torr lera)

hade man kört på polyeten och polypropylen-plast så hade det förmodligen överlevt flertal olika civilisationer i framtiden...

Don't I know it

"Pudrat" den med bikarbonat och kollar den lite då o då så den inte klibbar ihop med fodralet... Inte kt mer man kan göra om det inte kommer eftermarkands skal att ersätta med..... vilket jag inte hittat ännu.

Permalänk
Medlem

Hade helt missat den, minns bara Palm Pilot!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Tack Atari och Terminator 2!

Atari hade även Padda långt innan ipaden. Dock bara som prototype

https://www.old-computers.com/MUSEUM/computer.asp?c=269&st=1

Permalänk
Medlem

På Lunds Universitet runt 1993 ihop med Bodil Jönsson så blev Newton en av de första enheterna att hjälpa funktionshindrade att göra sig förstådda med hjälp av bilder.

"Utgångspunkt var den fickdator med pekskärm, Newton, som datorföretaget
Apple nyss hade släppt.
Sedan har det bara rullat vidare. Vi har fått vara med om att
bildspråksanvändningen har gett genomgripande förändringar hos
människor med så vitt skilda funktionshinder som utvecklingsstörning,
autism, schizofreni, afasi och förvärvad hjärnskada."

Från boken "Den obändiga söklusten" av Bodil Jönsson och Karin Rehman.
Så den bidrog till den delen av utveckling av hjälpmedel.

Apple var lite för tidigt ute kanske men i alla fall ett bra bidrag för utveckling av handhållna enheter som inte var inriktade på spel.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..