M.2 disk nr2 borta när GPU installerad på itx-bräda

Permalänk
Medlem

M.2 disk nr2 borta när GPU installerad på itx-bräda

Hej!

Jag har en AM5 X670E-i itx-bräda med 2st m.2 som båda används. Har kört utan grafikkort ett tag men installerade ett nytt nu och då försvann min lagringsdisk. Jag antar att detta har med delade PCIe-lanes att göra, jag kan bara inte mycket mer än så och vetr ej exakt vad det är för ändringar jag behöver göra i bios för att grafikkortet ska fungera samtidigt som hårddisken. I bios är allt ställt på auto under PCIe. Diskhanteraren hittar hårddisken men om jag initierar den, formateras den då?

LÖST

Permalänk
Medlem

Om det är så borde det stå i manualen för moderkort, läs den.

Permalänk
Medlem

Har kikat i den men hittar inget, vet bara att det brukar vara så sen tidigare.

Inte helt klar på vad jag ska ändra till vad. Det finns ju något i bios under Pcie Link Speed och Pcie link modes, men alternativen är auto eller gen 1-5

Permalänk
Medlem

Prova ändra och aktivera csm, borde finnas under boot i bios, spara och starta om och in direkt i bios igen och återställ till default settings å se om det funkar då?

Edit: Nwm missade helt att du hittar den i diskhanteraren.. Att initiera disken borde inte göra någon skada på datan, om så är fallet så borde det komma upp en ruta som varnar om det.

Hittar du disken i diskhanteraren så har det inget med bios att göra. Och antal pci-e lanes är inte relevant då bara en disk går via cpun och tror inte det finns någon cpu som bara har mindre än 24 lanes.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Alla amds cpus har 28 lanes (4 reserverade till chipset) och med ditt moderkort ytterligare 12 via chipet. (som kommunicerar via dom 4 dedikerade)

Så med ditt moderkort kan du inte ens gå över dom du har direkt från cpun då du bara har en pci-e plats och två m.2 (varan av går via chipset)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Prova ändra och aktivera csm, borde finnas under boot i bios, spara och starta om och in direkt i bios igen och återställ till default settings å se om det funkar då?

Edit: Nwm missade helt att du hittar den i diskhanteraren.. Att initiera disken borde inte göra någon skada på datan, om så är fallet så borde det komma upp en ruta som varnar om det.

Hittar du disken i diskhanteraren så har det inget med bios att göra. Och antal pci-e lanes är inte relevant då bara en disk går via cpun och tror inte det finns någon cpu som bara har mindre än 24 lanes.

Jag inser nu att jag kanske aldrig använt den hårddisken under den tiden jag inte haft något grafikkort, så den kanske aldrig varit synlig eftersom behovet för en spelmapp inte funnits tidigare. MY BAD

Skulle installera spel och insåg att den inte syntes, så då drog jag slutsatsen att den försvunnit men så var nog inte fallet.