Rapport: Playstation 5 Pro släpps i november 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vad kommer slim erbjuda över dagens varianter? Högre pris kanske… varför byta till den?

Ja det återstår som sagt att se bor man så att man känner att mer plats är prioritet så är det kanske inte så konstigt eftersom att Ps5 är en stor bit teknik.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Blir det någon toslink ut denna gång då?

Bara om den levereras med vevgrammofon också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Inte ens PC GPUer är duktiga nog att driva spela i 4k idag så vad kan man egentligen förvänta sig av PS5 pro om 1år? PS5 Slim är den konsollen om någon som jag kommer byta till när och om den konsollen släpps i rimlig tid.

Beror väl på vad man kör för GPU? Har då inte haft några problem alls att driva något spel med mitt 4090

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

18 Gbps blir i runda slängar 2,2 GB/s. Ett Nvidia GeForce 256 hade grafikminne som är lite mer än dubbelt så snabbt (4,8 GB/s).

PS5 har en bandbredd på 448 GB/s vilket är den siffra du nämner för GeForce 256.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/playstation-5-gpu.c3480

Permalänk
Medlem

Köp en konsol istället för PC, sa de. Då behöver du inte spendera en massa pengar på att uppgradera vartannat år, sa de.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Köp en konsol istället för PC, sa de. Då behöver du inte spendera en massa pengar på att uppgradera vartannat år, sa de.

Stämmer ju. Ingen som behöver uppgradera till Pro. Bas PS5 ska ingenstans.

(ingen som behöver uppdatera sin pc vartannat år heller iofs...)

Permalänk
Skrivet av NutCracker:

Men varifrån kommer uppgifterna - 7700XT samt specifikationerna, de finns ju inte i länken?

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-7700-xt.c3911

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pereli:

18 Gbps är ju per bit. Med 256-bitars minnesbuss blir det 4608 Gbps = 576 GB/s

GeForce 256 hade inte 256 bits minnesbuss, det var först några generationer senare med FX-korten det kom. 256 i namnet syftar på 4x64 bits pixelpipe, men mest i marknadsföringssyfte skulle jag säga. De hade ju Riva128 tidigare och ville väl visa på skillnaden.

Permalänk
Avstängd

https://youtu.be/YNAfhtVudAI

2024 kommer Xbox Pro 👍🏻❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontebula:

https://youtu.be/YNAfhtVudAI

2024 kommer Xbox Pro 👍🏻❤️

https://www.videogameschronicle.com/news/xbox-series-x-pro-no...
12 juli sade Phil Spencer att de inte låg i deras planer dock?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Bara om den levereras med vevgrammofon också.

Och vad är det modernare alternativet?

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Och vad är det modernare alternativet?

Som tillverkare: HDMI.
Ingen kommer lägga en krona extra på TOSlink, skaffa en extractor istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Som tillverkare: HDMI.
Ingen kommer lägga en krona extra på TOSlink, skaffa en extractor istället.

Ja för en extractor med stöd för HDMI 2.1 som krävs för VRR är ju billig.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Ja för en extractor med stöd för HDMI 2.1 som krävs för VRR är ju billig.

Envisas man med att använda 40 år gammal teknik istället för att uppgradera får man väl stå ut med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Envisas man med att använda 40 år gammal teknik istället för att uppgradera får man väl stå ut med det.

Min poäng är ju dock att det inte finns något vettigt alternativ för att få en separat ljudutgång. Går inte ens att använda en USB-DDC för att Sony valt att artificiellt begränsa maxvolymen på USB-ljudenheter. Toslink är knappast utdaterad bara för att den är "gammal".

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Min poäng är ju dock att det inte finns något vettigt alternativ för att få en separat ljudutgång. Går inte ens att använda en USB-DDC för att Sony valt att artificiellt begränsa maxvolymen på USB-ljudenheter. Toslink är knappast utdaterad bara för att den är "gammal".

https://www.cnet.com/tech/home-entertainment/is-the-optical-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Ja för en extractor med stöd för HDMI 2.1 som krävs för VRR är ju billig.

Det är supertråkigt att enda extraktorn som fungerar kostar flera tusen.

Däremot får man andra problem med toslink, bl.a. en fördröjning av allt ljud pga. tiden det tar att omkoda ljudet från LPCM till Dolby Digital eller DTS.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BMac:

18 Gbps blir i runda slängar 2,2 GB/s. Ett Nvidia GeForce 256 hade grafikminne som är lite mer än dubbelt så snabbt (4,8 GB/s).

Vi vet redan att en dator alltid är nära dubbelt så snabb mot en Xbox konsol.

Själv hoppas jag bara att Microsoft nu uppdatera sina servrar för Xcloud till Xbox Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lauchen:

Kan bli ett köp men det beror på priset.

Vänta istället och köp Xbox Pro om ca 6-10mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontebula:

Vänta istället och köp Xbox Pro om ca 6-10mån

Ja om den dyker upp under 2024 så blir det nog en så istället för ny GPU mycket pga alla Xbox 360 spel som jag har sen tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är supertråkigt att enda extraktorn som fungerar kostar flera tusen.

Däremot får man andra problem med toslink, bl.a. en fördröjning av allt ljud pga. tiden det tar att omkoda ljudet från LPCM till Dolby Digital eller DTS.

Återigen så vill jag understryka att det inte finns någon ersättare för dem som vill leda ljud och bild till två olika enheter. Hade det funnits en nyare standard så hade det varit en annan sak. Men nej det fasas ut utan någon uppgraderingsväg, och detta är på något sätt positivt för att Sony och Apple sparar några kronor.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Återigen så vill jag understryka att det inte finns någon ersättare för dem som vill leda ljud och bild till två olika enheter. Hade det funnits en nyare standard så hade det varit en annan sak. Men nej det fasas ut utan någon uppgraderingsväg, och detta är på något sätt positivt för att Sony och Apple sparar några kronor.

Varför kan du inte använda eARC?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AerisArchon:

Återigen så vill jag understryka att det inte finns någon ersättare för dem som vill leda ljud och bild till två olika enheter. Hade det funnits en nyare standard så hade det varit en annan sak. Men nej det fasas ut utan någon uppgraderingsväg, och detta är på något sätt positivt för att Sony och Apple sparar några kronor.

Vadå? Räcker inte HDMI och sedan koppla in sitt lj6dsystem som vanligt om inte TV ljudet duger?

Förstår jag rätt gillar ju flertalet HDMI och sedan koppla in extra ljud bara om inte TV ljudet duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Varför kan du inte använda eARC?

Skrivet av jontebula:

Vadå? Räcker inte HDMI och sedan koppla in sitt lj6dsystem som vanligt om inte TV ljudet duger?

Förstår jag rätt gillar ju flertalet HDMI och sedan koppla in extra ljud bara om inte TV ljudet duger.

Använder en datorskärm.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontebula:

Vänta istället och köp Xbox Pro om ca 6-10mån

Ja eller en Unicorn Xbox.

Näevars, men det finns än så länge inga direkta indikationer på att en sådan kommer. Absolut inte inom några 6-10 mån iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontebula:

Vi vet redan att en dator alltid är nära dubbelt så snabb mot en Xbox konsol.

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Inte ens PC GPUer är duktiga nog att driva spela i 4k idag så vad kan man egentligen förvänta sig av PS5 pro om 1år? PS5 Slim är den konsollen om någon som jag kommer byta till när och om den konsollen släpps i rimlig tid.

Lever vi i samma värld? Redan 3070 och uppåt klarar ju 4K utan problem i de flesta spel, vissa i över 100fps på höga inställningar. Ingenting säger "jag har noll koll" som att säga "PC-GPUer" generellt utan att specificera modell eller generation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikoolis:

Lever vi i samma värld? Redan 3070 och uppåt klarar ju 4K utan problem i de flesta spel, vissa i över 100fps på höga inställningar. Ingenting säger "jag har noll koll" som att säga "PC-GPUer" generellt utan att specificera modell eller generation.

Precis. Sen fungerar ju upplösningen lite annorlunda på konsoler än på PC. På en dator kan man justera inställningar manuellt och kanske få något spelbart i 4K som annars inte hade varit det, men räcker inte det får man ju gå ner i upplösning. En konsol medger inte så mycket inställningar men gör ju lite liknande grejer automatiskt, och kan justera ner upplösningen dynamiskt så det kanske är "äkta 4K" i lugnare scener men när det börjar hända grejer dras upplösningen ner "sömlöst" och steglöst eller i alla fall i mycket mindre steg än på datorn, där man ju generellt får gå ner till 1440p om inte 4K funkar exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En konsol medger inte så mycket inställningar men gör ju lite liknande grejer automatiskt, och kan justera ner upplösningen dynamiskt så det kanske är "äkta 4K" i lugnare scener men när det börjar hända grejer dras upplösningen ner "sömlöst" och steglöst eller i alla fall i mycket mindre steg än på datorn, där man ju generellt får gå ner till 1440p om inte 4K funkar exempelvis.

Den funktionaliteten finns på PC med, men används oftare på konsol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

Den funktionaliteten finns på PC med, men används oftare på konsol.

Finns absolut, men används sällan och har ofta inte så bra resultat. På konsol används det i nästan alla lite mer krävande titlar med för det mesta bra resultat.