Överlåtelse av produkt till inköpspris under returperiod bör klassas som skänkes?

Permalänk
Medlem

Överlåtelse av produkt till inköpspris under returperiod bör klassas som skänkes?

Hej!
Jag vet inte hur skänkes i marknaden får användas riktigt? Men jag impulsköpte ett par trådlösa gaminghörlurar för 350:- från amazon vars ordinarie pris ligger på tusenlappen hos mediamarkt eller annars runt 1400:- hos tillverkaren själv. Insåg att jag inte kommer behålla dem på grund av att de bara kan köras med windows. Tänkte föest behållit dem ändå som backup men beslöt tillslut för att skicka tillbaka dem. Jag hade såklart kunnat sälja dem med vinst, men gillar inte den sortens scalping utan hade hellre sålt dem till inköpspris för att vara schysst mot någon som kanske har större användning än jag och eftersom priset var väldigt bra. Men att betala dels annonskostnaden och eventuellt boka frakt hos postnord/schenker mm gör att det alternativet blir lite "avskräckande" jämfört med att bara åka upp till ica, scanna en QR-kod och lämna in paketet.

Hade jag kunnat posta detta "övertagande av produkt till inköpspris" under skänkes så hade jag kunnat tänka mig att göra mig besväret ändå för att någon ska få lurarna till det förmånliga pris jag betalade.

Hur tänker sweclockers om det här scenariot? Tänker själv att många produkter skulle kunna överlåtas snarare än att skickas tillbaka till ÅF om man tillätndet här gå under skänkes.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vet inte hur du tänker, men när man skänker nåt ger man bort det.
Att sälja något hur billigt det än är aldrig skänkes.

Låter mer som ett kryphål för att annonsera gratis.

Permalänk
Medlem

Låter som att scalpers skulle älska en gratis annonsering.

Permalänk
Medlem

I scenariot du beskriver så tror jag att en eventuell köpare hade varit ganska glad att betala för inköp + annonskostnad (är det 20kr?), i alla andra fall vill de troligare köpa med garanti/reklamationsrätt/returrätt.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Geeks
SweClockers

Huvudsyftet med kategorin "Skänkes" är att uppmuntra till generositet och hållbarhetstänk genom att bjussa på avgiften. Vi ser gärna att fler delar med sig av användbara saker, som annars kanske bara skulle ligga i en låda eller slängas på soptippen.

Om du däremot vill ha betalt för produkten handlar det om vanlig försäljning. Ett förslag är att kanske överväga att lägga till annonskostnaden på priset för att möta dina förväntningar.

En viktig sak att komma ihåg är att reklamationsrätten i konsumentköplagen endast gäller mellan den ursprungliga konsumenten och näringsidkaren, och inte vid köp av begagnade varor (oavsett skick) mellan privatpersoner. Även om du kan erbjuda ett lägre pris än butiken, går köparen miste om detta skydd.

Edit: Förtydligat om lagen

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

En viktig sak att komma ihåg är att reklamationsrätten, enligt lag, endast gäller mellan den ursprungliga konsumenten och näringsidkaren, och inte vid köp av begagnade varor (oavsett skick) mellan privatpersoner. Även om du kan erbjuda ett lägre pris än butiken, går köparen miste om detta skydd.

Lite klumpigt formulerat. Reklamationsrätten (via Konsumentköplagen) gentemot den säljande butiken gäller enbart den ursprungliga köparen. Vid transaktioner mellan privatpersoner (Köplagen) har den köpande parten också reklamationsrätt, men då gentemot den säljande privatpersonen, och det är generellt svårare att få rätt då båda parter (till skillnad från KKöpL) i det senare fallet anses jämbördiga.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tänker att man får bifoga kvitto och kanske lägga till kategorin "överlåtelse"? Risken finns ju att ingen nappar på ens välvilliga erbjudande och då har man pröjsat 30:- i onödan vilket gör att de allra flesta antagligen hellre skickar tillbaka produkten eftersom det ändå är det enklaste alternativet att återfå pengarna man betalt. Just därför jag lyfter det här scenariot som säkert många ställer sig inför. Visst kan man lägga annonskostnaden på priset. Men som sagt är det inte säkert att någon nappar varpå man spenderat 30:- på ingenting och istället skickar tillbaka prpdukten till ÅF 30:- fattigare helt i onödan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Även om tanken som sådan är rimlig, så ökar alla undantag i regelverk deras komplexitet, skapar flertydligheter, och försvårar tolkningen.

Personligen tycker jag det så gott som aldrig är värt att krångla till saker för att inkludera sällan förekommande randfall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tänker att man får bifoga kvitto och kanske lägga till kategorin "överlåtelse"?

Du överlåter inte något, du säljer det.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Du överlåter inte något, du säljer det.

Jo du överlåter någon att köpa något till det förmånliga pris som annars inte går att tillgå från återförsäljaren. Dvs du överlåter produkten till det förmånliga priset av ren välvilja utan att själv göra vinning fastän du samtidigt har möjligheten att lämna tillbaka produkten till ÅF utan några andra omkostnader.

***bort/mod***

§1.1 /Kent, forumledare
Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Är detta ett vanligt förekommande problem då? Jag tänker att om du har något som du kan tänka dig sälja helt nytt för 350 kr som kostar över 1 000 kr i butik, så borde du kunna få det sålt direkt om du lade ut det för 400 kr + frakt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Inköpspris+frakt

Permalänk
Medlem

Förstår vad du vill åstakomma, men tycker resonemanget blir snurrigt.
Självklart är det en försäljning. Du säljer en vara och får betalt. Det spelar ingen roll vad ditt ursprungliga inköpspris är eller om du köpte varan för en dag eller ett år sedan.
Om det är en så fantastisk deal så är ju en eventuell annonskostnad ovanpå priset en icke-fråga. Om det skulle vara så att 30:- påslag på ett par dyra lurar som du köpt för 350 istället för 1400 kronor är en dealbreaker så var det nog inte så bra erbjudande från första början.

Tror dessutom att det är ett relativt sällsynt scenario så enklast är nog att själv skicka tillbaka produkten om du inte vill riskera de 30 kronorna.

Edit: Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jo du överlåter någon att köpa något till det förmånliga pris som annars inte går att tillgå från återförsäljaren. Dvs du överlåter produkten till det förmånliga priset av ren välvilja utan att själv göra vinning fastän du samtidigt har möjligheten att lämna tillbaka produkten till ÅF utan några andra omkostnader.

***bort/mod***

Blocket verkar ju vara gratis numera(?), pröva sälja det där.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chibariku:

Låter som att scalpers skulle älska en gratis annonsering.

Scalpers som säljer till retailpris eller lägre? Det lär inte vara allt för vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag hade såklart kunnat sälja dem med vinst, men gillar inte den sortens scalping.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Risken finns ju att ingen nappar på ens välvilliga erbjudande och då har man pröjsat 30:- i onödan.

Du motsäger dig själv ganska fint här. Å ena sidan tror du att du kan sälja dem med vinst och sedan ändrar du dig och tror att du inte ens kan sälja för självkostnadspris plus annonsavgiften på 30kr.

Som alla andra har skrivit. Det är försäljning och inte bortskänkes detta handlar om hur du än vrider på det.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO