Färger runt texten, pixelskuggor runt text. Varför? Fix?

Permalänk

Färger runt texten, pixelskuggor runt text. Varför? Fix?

Jag har en äldre maskin med följande konfiguration:
Titan X Maxwell -> windows 10 -> Samsung 49" 5120x1440

När jag kör maskinen så blir det ibland som en skugga runt text, där det är skarp kontrast, där man kan se tendenser till pixlar i andra färger.

Om jag då går in i inställningarna på OSD på skärmen, och hoppar mellan 100 och 60hz, så försvinner det.
Efter någon omstart är det tillbaka, och det är mycket irriterande om man läser texter när man surfar.
Vid andra typer av arbeten så märks det inte så mycket.

Är detta något känt problem, finns det någon fix / tweak för att bli kvitt problemet?

Det är inte frekvensen i sig som är problemet, för det spelar ingen roll vad man byter till. bara man byter frekvens så försvinner skuggorna direkt.

Jag vet inte ens vad problemet kallas, men det är säkert flera som stött på det.

Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Inaktiv

Jag hade samma fel på mitt 1080ti i nästan 2 är. Testade ominstallation men felet kvarstod. Helt plötsligt försvann det kanske via nån uppdatering men var skitjobbigt. Jag löste det med snabbtangenter för att resets video. Kommer inte ihåg tangenterna men typ Win Ctrl Shift och B tror jag det var. Körde det varje dag jag satte mig så försvann buggen.

Permalänk
Skrivet av anon244477:

Jag hade samma fel på mitt 1080ti i nästan 2 är. Testade ominstallation men felet kvarstod. Helt plötsligt försvann det kanske via nån uppdatering men var skitjobbigt. Jag löste det med snabbtangenter för att resets video. Kommer inte ihåg tangenterna men typ Win Ctrl Shift och B tror jag det var. Körde det varje dag jag satte mig så försvann buggen.

Ok, då vet jag att jag inte ser fel iallafall.

1080ti är Pascal gissar jag, men de är ändå hyfsat lika gamla. Min är väl baserat på 980.

Om det är en bug så är det ju vidrigt. Gammal GPU så man kan ju inte förvänta sig något.
Problemet existerade inte i Windows7, och jag uppgraderade nyligen till Win10 (så efter är jag).

Finns det något namn på problemet? Jag vet inte ens vad jag skall googla.

Jag vet att nVidias kontrollpanel är ganska omfattande, men det är ett mörker att börja ändra på saker innan man ens vet vad man skall göra.

I Windows kontrollpanelen finns bara upplösning, frekvens och kanske färger att tweaka.

Permalänk
Inaktiv

Nej jag kom aldrig vidare med vad det kallas eller beror på. Skapade en tråd här men fick bara ett förslag angående ”font scaling” men det hjälpte inte.

#19689810

Tråden visar hur mitt fel var.