Nothing Phone 2 närmar sig flaggskepp i pris och prestanda

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Roger W:

Bara jag som tycker baksidan bara ser halvfärdig och småtrasig ut?
Jag ser inte poängen alls, men jag gillar ju inte fönster på datorchassin heller så är väl inte normen nuförtiden

Det är "cyberpunk"-feeling, kan tycka den ser ganska bra ut men hade aldrig i livet övergett min iPhone

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag tycker att bara Nothings existens och säljpitch med den blinkande baksidan kräver en omröstning på forumet. Vem i hela friden lägger telefonen med skärmen nedåt!? Känner inte någon som lägger telefonen så, men i film och serier så läggs en mobil med skärmen mot bordet till 99%.
Gör man som mig och min bekantskapskrets så försvinner det enda unika med telefonen då man inte längre ser blinket.

Min fru gör det men hon är kontorsråtta och det har nog med att jobbmobilen blinkar rätt mycket under dagarna och den privata med då döttrarna messar tamefan helatiden. Då är förstås en Nothing direkt felkonstruerad för hennes behov så det unika faller där

Skrivet av Elakekocken:

Det enda telefontillverkarna/utvecklarna behöver fundera över är energieffektivitet.
Forska på bättre och effektivare batterier. Forska på energieffektivare skärmar och hårdvara.

Telefonerna idag innehåller allt som behövs. Någonstans får man vara nöjd med prestanda, kameror, sensorer med mera. Men jag tycker det är skam att man ska behöva ladda telefonen varje dag 2023.

Problemet är att "alla" skall ha det värsta hela tiden. Det finns ju socar som inte är så mycket sämre och kombinerat med en lämplig storlek på batteri grejar en vecka. Har en Moto G8 Power som räcker en arbetsvecka utan bekymmer och då har jag snart haft den i 3år, det för ett pris under 1500kr då.

Visst, den laddar inte så fort som många anser sig behöva men det är ju inte ett problem när man inte hamnar i batteribrist flera ggr om dagen...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag märkte en markant skillnad när jag gick från min Oneplus 5 med 8Gb till Huawei P20 Pro med 6Gb. Och det var fem år sedan. Gick nyligen över till Pixel 7 Pro 12Gb och skillnaden är enorm igen.
Under tiden jag hade min Huawei kunde jag helt enkelt inte tabba ur Facebook för att ta fram en källhänvisning i Firefox, utan att Facebook laddade om och man tappat bort diskussionstråden man skrev i.
Inkognitoflikar som jag använder för slösurfing nollställs inte hela tiden heller nu när man dumpat sin Huawei. Är man sådan som gärna fördriver lite tid då och då med spel så är behovet säkert ännu större.
Jag tycker personligen det helt enkelt är rätt gött att inte behöva börja om från början varje gång man hoppar mellan appar.

Sedan är det väl bra att telefonen visar att den inte använder allt. Men såhär på morgonkvisten använder min nuvarande telefon 6,5 av 12. Min Huawei gick sällan över 3,5 innan den stängde av appar. Så troligtvis hade min telefon redan börjat stänga av appar om jag bara haft 8Gb idag.

Det där tror jag mer har att göra med Huaweis (tidigare, oklart idag) lägre gräns för bakgrundprocesser (4 istället för 8 som är standard idag) snarare än minnesmängden men jag kan ha fel (bakhuvudskunskap..)

Ja, jag håller med om att det antagligen krävs för att framtidssäkra, men jag har personligen aldrig märkt skillnader när jag hoppat upp i minnesmängd men jag fattar att det kan finnas usecasea där det märks

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är varje månad även hos A lurarna. Det är 4 års OS uppdateringar och 5 års säkerhetsuppdateringar hos Samsung A eller S lurar lanserade sedan hösten 2021
Google har 5 års säkerhetsuppdateringar och 3 års OS uppdateringar som är garanterade. Samsung har för telefoner lanserade från hösten 2021 5 års säkerhetsuppdateringar och 4 års OS uppdateringar. Personligen bryr jag mig inte om så mycket då mycket av systemet kan uppdateras utan en systemuppdatering på Android till skillnad från iOS där det krävs en systemuppdatering. Jag kör med custom rom och den har inte fått en systemuppdatering sedan dec 2020, men jag har ändå fått nya funktioner just pga att det går att uppdatera mycket av systemet via Play Store

Nej, A lurarna har inte varje månad, det beror på vilken modell av A luren som du har.
Ett bra exempel är a33 och a34 som "bara" får uppdateringar varje kvartal men som är relativt nya lurar.

Här är listan på Samsungs spretiga uppdateringar.
https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Nej, A lurarna har inte varje månad, det beror på vilken modell av A luren som du har.
Ett bra exempel är a33 och a34 som "bara" får uppdateringar varje kvartal men som är relativt nya lurar.

Här är listan på Samsungs spretiga uppdateringar.
https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb

Fine, men behöver du verkligen uppdateringar varje månad? iOS uppdateras inte exakt varje månad heller vad jag minns. Jag tycker det är överskattat med att behöva uppdatering varje jävla månad när det gäller telefoner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hmmm, OK. Tack för klargörandet angående siffrorna. Samsung ligger väl längst fram känns det som på den punkten, till och med före google själva som jag sa tycker kunde bli bättre.

Vill du ha säkerhetsuppdateringar är nog Googles lurar alltid bättre, du får som snabbare och garanterat varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fine, men behöver du verkligen uppdateringar varje månad? iOS uppdateras inte exakt varje månad heller vad jag minns. Jag tycker det är överskattat med att behöva uppdatering varje jävla månad när det gäller telefoner

Ta en titt på vilka säkerhetshål som vissa månadsuppdateringar fixar. Det har varit några kritiska ett par månader på raken där företag tvingats stänga ner viss funktionalitet.
Det gör det också svårt att på företag managera uppdateringar till telefoner om man kör en mix av Androidmodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Vill du ha säkerhetsuppdateringar är nog Googles lurar alltid bättre, du får som snabbare och garanterat varje månad.

Ja så har jag förstått det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fine, men behöver du verkligen uppdateringar varje månad? iOS uppdateras inte exakt varje månad heller vad jag minns. Jag tycker det är överskattat med att behöva uppdatering varje jävla månad när det gäller telefoner

iOS/iPadOS är nog på väg åt det hållet, det har nästan varit en uppdatering varje månad på sista tiden.
Speciellt nu när "rapid response" introducerades i 16.4.

Tror 16.5 släpptes i maj, 16.5.1 släpptes för 2-3 veckor sedan, igår var det dags för en RapidResponse uppdatering (16.5.1c).

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ta en titt på vilka säkerhetshål som vissa månadsuppdateringar fixar. Det har varit några kritiska ett par månader på raken där företag tvingats stänga ner viss funktionalitet.
Det gör det också svårt att på företag managera uppdateringar till telefoner om man kör en mix av Androidmodeller.

Som vad då? Min telefons custom ROM har inte uppdaterats sedan dec 2020, känner mig inte osäkrare för det. Går också att uppdatera mycket i telefonen utan någon systemuppdatering från tillverkare på Android.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag såg en livs levande nothing 1, funktionerna med ljuset var cool. Men non-foldable phones är lite som är köra med en dumphone år 2004. -Den stora skaran gör det, men deras mobiler imponerar ej längre. Dessa mobil är dock fortfarande mest praktiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Som vad då? Min telefons custom ROM har inte uppdaterats sedan dec 2020, känner mig inte osäkrare för det. Går också att uppdatera mycket i telefonen utan någon systemuppdatering från tillverkare på Android.

Samsungs Exynos modemen var ju en finding som Google hittade var rätt allvarlig.
https://googleprojectzero.blogspot.com/2023/03/multiple-inter...

Google är rätt bra på att lista vad som lagas i varje release och hur kritiskt det är.
Klicka på valfri månad så får du upp mer info.
https://source.android.com/docs/security/bulletin/asb-overvie...

Permalänk
Hedersmedlem

Största snark på flaggskeppsandroid med 128++ GB RAM, köper hellre en refurb iphone. Flyter bättre, får uppdateringar längre. Enda som spelar någon roll i praktiken.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bara jag som tycker baksidan bara ser halvfärdig och småtrasig ut?
Jag ser inte poängen alls, men jag gillar ju inte fönster på datorchassin heller så är väl inte normen nuförtiden

Tycker också det är väldigt fult. Använder dock alltid skal som täcker baksidan och går upp över kanterna på skärmen så jag ser bara baksidan i ungefär 2 minuter när jag precis köpt en ny telefon.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

Snapdragon® 8+ Gen 1? yeez redan gammal

Carl Pei som är grundare för Nothing utvecklade rätt bra varför dem valde Snapdragon 8+ Gen 1.

De jämför kostnader mot prestandan, värmeutveckling samt batteritid. Av den anledningen kändes SD8+ Gen 1 som optimala valet att använda på en mobil i denna prisklass.

Nothing vill inte vara en av dem första märkena att testa nya plattformar (SD8+ Gen 2), utan föredrar använda något mer stabilt och pålitligt.

I denna prisklass köper jag det resonemanget mycket väl

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Carl Pei som är grundare för Nothing utvecklade rätt bra varför dem valde Snapdragon 8+ Gen 1.

De jämför kostnader mot prestandan, värmeutveckling samt batteritid. Av den anledningen kändes SD8+ Gen 1 som optimala valet att använda på en mobil i denna prisklass.

Nothing vill inte vara en av dem första märkena att testa nya plattformar (SD8+ Gen 2), utan föredrar använda något mer stabilt och pålitligt.

I denna prisklass köper jag det resonemanget mycket väl

TL:DR; bättre marginaler med billigare chip

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tycker också det är väldigt fult. Använder dock alltid skal som täcker baksidan och går upp över kanterna på skärmen så jag ser bara baksidan i ungefär 2 minuter när jag precis köpt en ny telefon.

Sant, lär ju lösa sig själv

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Snusfri

Mackan gillar Nothing Phone (2)

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Meh, telefoner är så över för mig. Jag skulle klara mig finfint med en nokia från nittiotalet som kan spela mp3 som en ngage qd om inte staten tvingat nerstängning av 2g nätet på de flesta platser i sverige. Ser fram emot en framtid när man inte behöver en telefon alls utan man har all funktionalitet i klockan. Och jag menar ett analogt urverk och urtavla som man kan vicka fram och under sitter en skärm om man behöver det men resten är röstsstyrt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag såg en livs levande nothing 1, funktionerna med ljuset var cool. Men non-foldable phones är lite som är köra med en dumphone år 2004. -Den stora skaran gör det, men deras mobiler imponerar ej längre. Dessa mobil är dock fortfarande mest praktiska.

Det du försöker säga är att icke vikbara mobiler är ute/gammalt/omodernt, eller?

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Det du försöker säga är att icke vikbara mobiler är ute/gammalt/omodernt, eller?

Nja, att de idag är som icke smartphones år 2004. D.v.s det den stora skaran kör med, de köper fortfarande väldigt dyra såna. Utvecklingen har gått till att skillnaden mellan premium och budget är ganska liten.
Så ute/gammalt/omodernt är fel ordval.
Runt år 2004 skrattade folk åt personer som ville läsa email, surfa etc på mobilen. Det var bara dumheter, vill man göra detta så åker man bara hem till ens dator. Exakt samma argument kör folk idag emot de vikbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nja, att de idag är som icke smartphones år 2004. D.v.s det den stora skaran kör med, de köper fortfarande väldigt dyra såna. Utvecklingen har gått till att skillnaden mellan premium och budget är ganska liten.
Så ute/gammalt/omodernt är fel ordval.
Runt år 2004 skrattade folk åt personer som ville läsa email, surfa etc på mobilen. Det var bara dumheter, vill man göra detta så åker man bara hem till ens dator. Exakt samma argument kör folk idag emot de vikbara.

Nja, argumenten mot vikbara telefoner upplever inte jag som samma som det var innan smartphones tog över.
Det jag hör är snarare att vissa modeller/OS inte är anpassade helt för vikbara telefoner, att designen och hållbarheten inte är optimal samt att dom fortfarande är rätt dyra.

Jag tror att dom kommit för att stanna men att det kommer behövas förbättring på de punkter som folk klagar på.
Personligen så hade jag hoppats lite på MS Surface, men det verkar väl ha gått sådär med den satsningen.
Känns också som att MS surface är den luren som är mest klok när det gäller design som verkar kunna stå emot repor osv på skärmen.

Permalänk
Medlem

Önskar att androidlurar fick uppdateringar så länge hårdvaran klarar av de nya versionerna, min Huawei P20 Pro har nått vägs ände så blir att lägga in en custom rom snart då telefonen i övrigt funkar utmärkt trots att den har några år på nacken.
Nothing är nog inget för mig om jag ska köpa nytt. Googles lurar verkar vettiga, haft dem på Nexus-tiden både 5 och 6, men aldrig prövat pixel och tycker de är aningen över vad jag vill ge för en telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Önskar att androidlurar fick uppdateringar så länge hårdvaran klarar av de nya versionerna, min Huawei P20 Pro har nått vägs ände så blir att lägga in en custom rom snart då telefonen i övrigt funkar utmärkt trots att den har några år på nacken.
Nothing är nog inget för mig om jag ska köpa nytt. Googles lurar verkar vettiga, haft dem på Nexus-tiden både 5 och 6, men aldrig prövat pixel och tycker de är aningen över vad jag vill ge för en telefon

Bara en heads-up att Huawei slutat tillhandahålla bootloaderupplåsningskoder

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara en heads-up att Huawei slutat tillhandahålla bootloaderupplåsningskoder

Vet men finns minst 2 ickeofficiella metoder så är inte särskilt orolig för det