Truenas Scale vs Windows Server

Permalänk
Medlem

Truenas Scale vs Windows Server

Hej,

jag vill bygga en egen server hemma för att göra en egen molnlagring ("google drive"), ha som mediaserver för att streama filmer till TVn och musik via mobilen enkelt uttryckt.

Jag har börjat pilla med Trunenas Scale men undrar om Windows server kan göra samma saker eller om det är mer begränsat.

Pris förstår jag att Windows blir dyrare pga inköp osv. Men är det en möjligt att uppnå det jag vill med Windows server? Fördelen med Truenas Scale är ju att jag kunde installera och prova helt gratis

Någon som vet och kan ge sin input?

MVH/Flamur

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att du vill använda dig av windows server istället för TrueNAS?

Två saker som jag kommer på spontant är att ZFS inte finns på windows förutom en Beta, samt skall du köra en cloud mjukvara (Nextcloud är populärt) är det endast VM installation som stöds på en windowsmaskin.

För mig hade det varit ett självklart val att köra TrueNAS "som alla andra", men jag har aldrig testa windows server så det spelar såklart in i den åsikten

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av flamur:

Hej,

jag vill bygga en egen server hemma för att göra en egen molnlagring ("google drive"), ha som mediaserver för att streama filmer till TVn och musik via mobilen enkelt uttryckt.

Jag har börjat pilla med Trunenas Scale men undrar om Windows server kan göra samma saker eller om det är mer begränsat.

Pris förstår jag att Windows blir dyrare pga inköp osv. Men är det en möjligt att uppnå det jag vill med Windows server? Fördelen med Truenas Scale är ju att jag kunde installera och prova helt gratis

Någon som vet och kan ge sin input?

MVH/Flamur

Min motfråga är, vad finns i Windows server som gör att du måste ha denna över alla andra alternativ som existerar?

Du kan säkert få till Windows Server göra samma grej, men du är ensam, kommer inte hitta några guider på nätet och kommer få nöjet att kämpa med Windows.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av flamur:

Hej,

jag vill bygga en egen server hemma för att göra en egen molnlagring ("google drive"), ha som mediaserver för att streama filmer till TVn och musik via mobilen enkelt uttryckt.

Jag har börjat pilla med Trunenas Scale men undrar om Windows server kan göra samma saker eller om det är mer begränsat.

Pris förstår jag att Windows blir dyrare pga inköp osv. Men är det en möjligt att uppnå det jag vill med Windows server? Fördelen med Truenas Scale är ju att jag kunde installera och prova helt gratis

Någon som vet och kan ge sin input?

MVH/Flamur

Det finns ingen teknisk begränsning i Windows Server som skulle göra det omöjligt att använda det som operativsystem under en sån här lösning, men det ger dig en del nackdelar jämfört med vad du får med Linux eller FreeBSD under huven, och inte särskilt många objektiva fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Min motfråga är, vad finns i Windows server som gör att du måste ha denna över alla andra alternativ som existerar?

Du kan säkert få till Windows Server göra samma grej, men du är ensam, kommer inte hitta några guider på nätet och kommer få nöjet att kämpa med Windows.

är förmodligen betyderligt enklare att få allt att funka i windows kontra truenas Har själv suttit i säkert 12 timmar idag och igår och försökt få igång nätverkslagring, jellyfin och qbitorrent och få allt att fungera som jag vill!

Hade man kört det hela i windowsmiljö så hade det tagit en bråkdel av tiden då det är betyderligt enklare

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Windows Server + Hyper V

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av norrby89:

är förmodligen betyderligt enklare att få allt att funka i windows kontra truenas Har själv suttit i säkert 12 timmar idag och igår och försökt få igång nätverkslagring, jellyfin och qbitorrent och få allt att fungera som jag vill!

Hade man kört det hela i windowsmiljö så hade det tagit en bråkdel av tiden då det är betyderligt enklare

Jag tror inte det har att göra med att det är "lättare" att få till det i Windows-server vs en BSD/Linux-miljö utan snarare okunnighet om plattformen. Självklart är det en faktor som inte ska underskattas.

Om man aldrig varit i ett linux-system så är det såklart en tröskel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tror inte det har att göra med att det är "lättare" att få till det i Windows-server vs en BSD/Linux-miljö utan snarare okunnighet om plattformen. Självklart är det en faktor som inte ska underskattas.

Om man aldrig varit i ett linux-system så är det såklart en tröskel.

precis det jag menar, Windows server så skulle nog merparten av alla användare klara av det utan problem medans truenas är det en bråkdel som klarar av det utan strul som det blev med truenas för min del.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ta dig tiden att lära dig hur du gör det på truenas scale imho, lixom när grejjerna väl är uppe och snurrar så är de uppe och snurrar å kommer göra det i 10år utan problem på klen hårdvara. Satte själv upp truenas scale server för några månader för första gången och visst tog det lite tid att få det som man ville ha det (och fortfarande inte helt klar) men tycker ändå det är värt det. Det finns inget alternativ till ZFS om man ska ha med lagring i bilden.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

precis det jag menar, Windows server så skulle nog merparten av alla användare klara av det utan problem medans truenas är det en bråkdel som klarar av det utan strul som det blev med truenas för min del.

Frågan är väl som sagt mest vad man inte får i Windows Server.
Många användare skulle sannolikt klara sätta upp fildelning över SMB i Windows, och är det allt du behöver, för bruk i ett internt nätverk, kanske det är värt priset.
Så fort du ska presentera något mot Internet, kombinera fysiska lagringsmedia på datasäkra sätt, eller om du faktiskt vill ha garantier för att vad du läser från disk är exakt vad du skrev, krävs en basnivå av kompetens med vilken valet av operativsystem mer handlar om vad som lämpar sig för ändamålet än om vilket som tar minst tid att skrapa på ytan på.

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Ta dig tiden att lära dig hur du gör det på truenas scale imho, lixom när grejjerna väl är uppe och snurrar så är de uppe och snurrar å kommer göra det i 10år utan problem på klen hårdvara. Satte själv upp truenas scale server för några månader för första gången och visst tog det lite tid att få det som man ville ha det (och fortfarande inte helt klar) men tycker ändå det är värt det. Det finns inget alternativ till ZFS om man ska ha med lagring i bilden.

+ som någon skrev längre upp att det finns TON av information på nätet att hämta om man kör fast. Samt att man kan köra docker container i scale också vilket är ett plus.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JBerger:

Ta dig tiden att lära dig hur du gör det på truenas scale imho, lixom när grejjerna väl är uppe och snurrar så är de uppe och snurrar å kommer göra det i 10år utan problem på klen hårdvara. Satte själv upp truenas scale server för några månader för första gången och visst tog det lite tid att få det som man ville ha det (och fortfarande inte helt klar) men tycker ändå det är värt det. Det finns inget alternativ till ZFS om man ska ha med lagring i bilden.

Det är ju inte helt sant.

Windows Storage Volumes är ändå rätt kompetent. Bra journal för eventuella paritetshål. Stödjer olika diskstorlekar.
BTRFS är visserligen i Beta men har många bra egenskaper som verkar göra det bättre än ZFS i många fall.
Snapraid + MergerFS har många fördelar vs ZFS men även ett gäng nackdelar. Inte realtids paritet, men stödjer olika storlekar på diskarna.
Unraid, är någon variant av journalförande redundanslösning, finns fördelar med att mixa diskar men kostarpengar. I princip obefintligt skydd mot bitrot vilket utvecklarna har bortfärdat som ett problem för användarna.

Jag kör sen flera år tillbaka på FreeNAS (ZFS) och nästa maskin blir antingen en containeriserad TrueNAS Scale i Proxmox eller en linux-lösning med Snapraid+MergerFS. Troligen det sistnämnda om jag har tid att labba. Det första om jag "bara vill att det ska fungera".

Ska man bara lagra filmer, foton och dyl så är ändå Windows Storage Volumes kompetent men kräver CLI-arbete för att få någon rimlig prestanda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är ju inte helt sant.

Windows Storage Volumes är ändå rätt kompetent. Bra journal för eventuella paritetshål. Stödjer olika diskstorlekar.
BTRFS är visserligen i Beta men har många bra egenskaper som verkar göra det bättre än ZFS i många fall.
Snapraid + MergerFS har många fördelar vs ZFS men även ett gäng nackdelar. Inte realtids paritet, men stödjer olika storlekar på diskarna.
Unraid, är någon variant av journalförande redundanslösning, finns fördelar med att mixa diskar men kostarpengar. I princip obefintligt skydd mot bitrot vilket utvecklarna har bortfärdat som ett problem för användarna.

Jag kör sen flera år tillbaka på FreeNAS (ZFS) och nästa maskin blir antingen en containeriserad TrueNAS Scale i Proxmox eller en linux-lösning med Snapraid+MergerFS. Troligen det sistnämnda om jag har tid att labba. Det första om jag "bara vill att det ska fungera".

Ska man bara lagra filmer, foton och dyl så är ändå Windows Storage Volumes kompetent men kräver CLI-arbete för att få någon rimlig prestanda.

Det du har missat helt är att ZFS och BTRFS är de enda som är Copy-On-Write filsystem, vilket är en av grundpelarna till att de är så stabila och "resilient" ihop med en vettig journal och checksummning.
Jag kör själv BTRFS hemma, en RAID1 med olika stora diskar. Hade jag haft lika stora diskar eller velat köra RAID5 så hade valet absolut varit ZFS och RAIDZ.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Xcorp:

Det du har missat helt är att ZFS och BTRFS är de enda som är Copy-On-Write filsystem, vilket är en av grundpelarna till att de är så stabila och "resilient" ihop med en vettig journal och checksummning.
Jag kör själv BTRFS hemma, en RAID1 med olika stora diskar. Hade jag haft lika stora diskar eller velat köra RAID5 så hade valet absolut varit ZFS och RAIDZ.

Ovan tabell är absolut ingen "exhaustive" lista. Du har helt rätt i att Copy-on-Write är det som ger närmsta beteende som en hårdvarubaserad lösning ger.

SnapRaid är ju raka motsatsen och ger absolut inget realtidsskydd. På gott och ont.
Rätt grej för rätt sak.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ovan tabell är absolut ingen "exhaustive" lista. Du har helt rätt i att Copy-on-Write är det som ger närmsta beteende som en hårdvarubaserad lösning ger.

SnapRaid är ju raka motsatsen och ger absolut inget realtidsskydd. På gott och ont.
Rätt grej för rätt sak.

Hur stor skillnad rent pris/prestanda är det mellan mjukvarubaserad raid och hårdvarubaserad?
Genuin fråga, har bägge delar hemma och märker själv ingen större skillnad, men jag kör väl inte bästa diskarna heller så.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ovan tabell är absolut ingen "exhaustive" lista. Du har helt rätt i att Copy-on-Write är det som ger närmsta beteende som en hårdvarubaserad lösning ger.

SnapRaid är ju raka motsatsen och ger absolut inget realtidsskydd. På gott och ont.
Rätt grej för rätt sak.

Är helt med på att det inte var en komplett lista, men av dom du listade
Jag är inte helt med på hur en HW-RAID skulle ge CoW beteende, det är ju en ren filsystemsfunktion?
Eller vad menar du med "närmsta beteende"?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tim_quartz:

Hur stor skillnad rent pris/prestanda är det mellan mjukvarubaserad raid och hårdvarubaserad?
Genuin fråga, har bägge delar hemma och märker själv ingen större skillnad, men jag kör väl inte bästa diskarna heller så.

Jag vet inte varför jag skulle vilja ha HW-raid, ger ju mer huvudvärk än fördelar. I servermiljö kan jag förstå hur det underlättar iom du bara pluggar in grejerna och det funkar. Där är ju tid = pengar.

Skrivet av Xcorp:

Är helt med på att det inte var en komplett lista, men av dom du listade
Jag är inte helt med på hur en HW-RAID skulle ge CoW beteende, det är ju en ren filsystemsfunktion?
Eller vad menar du med "närmsta beteende"?

Bara jag som missförstod vad du menade med Copy-on-write. Har inte stenkoll på den delen av universet.

Jag syftade på realtidsskyddet iom paritet/kopia och fil skrivs samtidigt.
Snapraid kör ju dubbla kopior men endast vid sync.
Windows storage volumes och Unraid kör ju någon form av filsystemsbaserad manuell skrivning till vardera disk som ska ha kopiorna.

HW-raid skickar ju automagiskt ut datan till två diskar samtidigt utan att det syns för system eller användare iom det bara är en magisk HW-volym i andra änden.

COW verkar närbesläktat vid första anblick men berör helt andra grejer?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag vet inte varför jag skulle vilja ha HW-raid, ger ju mer huvudvärk än fördelar.

Kan du utveckla?

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tim_quartz:

Kan du utveckla?

Saknar oftast stöd för TRIM på SSD:er
Saknar direktaccess till diskar så hälsa och diagnostisering inte säkert går att nå.
Spinn-down arkaiskt
OS-stödskrav
Förlänger boot och risk att AHCI/UEFI smäller
Kräver IPMI eller fysisk access till maskinen för att diagnostisera eventuell HW-raids problem vid boot.
Kräver/tar anslutningsmöjligheter till PCIE-plats
Saknar Cache-disk-möjligheter

De två sista försvårar migrering till annan hårdvara vid maskinbyte.

Jag ser egentligen inga fördelar för egen del i mitt hemlabb till varför jag skulle vilja köra HW-raid. Däremot finns det säkert många som tycker precis motsatsen om alla fördelar (som HW-raid har).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag vet inte varför jag skulle vilja ha HW-raid, ger ju mer huvudvärk än fördelar. I servermiljö kan jag förstå hur det underlättar iom du bara pluggar in grejerna och det funkar. Där är ju tid = pengar.
Bara jag som missförstod vad du menade med Copy-on-write. Har inte stenkoll på den delen av universet.

Jag syftade på realtidsskyddet iom paritet/kopia och fil skrivs samtidigt.
Snapraid kör ju dubbla kopior men endast vid sync.
Windows storage volumes och Unraid kör ju någon form av filsystemsbaserad manuell skrivning till vardera disk som ska ha kopiorna.

HW-raid skickar ju automagiskt ut datan till två diskar samtidigt utan att det syns för system eller användare iom det bara är en magisk HW-volym i andra änden.

COW verkar närbesläktat vid första anblick men berör helt andra grejer?

COW innebär att data aldrig skrivs över när du ändrar den, istället skrivs en helt ny kopia av datan, verifieras att den är korrekt skriven, och sen ändras en pekare på var datan finns. Data i detta fallet är inte en fil utan en delmängd, i ZFS kallas det block eller records och brukar matchas till diskens blocksize, 512B eller 4k.

En stor fördel med alla COW filsystem är att du väldigt enkelt tar och återställer en snapshot och det är i princip instant. Eftersom data aldrig skriv över utan bara på nya ställen på disk så kan du spara ett helt state, och enkelt rulla tillbaka till det.

Självklart kommer data skrivas över om den är markerad som inte längre använd och ledigt utrymme på disken är tomt.

Skrivet av DavidtheDoom:

Saknar oftast stöd för TRIM på SSD:er
Saknar direktaccess till diskar så hälsa och diagnostisering inte säkert går att nå.
Spinn-down arkaiskt
OS-stödskrav
Förlänger boot och risk att AHCI/UEFI smäller
Kräver IPMI eller fysisk access till maskinen för att diagnostisera eventuell HW-raids problem vid boot.
Kräver/tar anslutningsmöjligheter till PCIE-plats
Saknar Cache-disk-möjligheter

De två sista försvårar migrering till annan hårdvara vid maskinbyte.

Jag ser egentligen inga fördelar för egen del i mitt hemlabb till varför jag skulle vilja köra HW-raid. Däremot finns det säkert många som tycker precis motsatsen om alla fördelar (som HW-raid har).

Kör man lite dyrare HW-RAID så har du oftast en write cache med BBU (battery backup unit) så att du inte tappar skrivningar vid strömvbrott, i övrigt håller jag helt med, HW-RAID ger betydligt mer huvudvärk än vad det löser. Förr när CPU var dyrt och ont om, så körde man HW-RAID för att avlasta CPU (bland annat, finns säkert andra anledningar också). Idag kostar det i praktiken ingen extra CPU att köra RAID i mjukvara, och ger massa andra fördelar. Utöver vad du skriver om t.ex TRIM och SMART så kommer även den stora fördelen att du kan slå ihop volymhantering (RAID) och filsystem i ett som BTRFS, ZFS och bcachefs gör.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Kör man lite dyrare HW-RAID så har du oftast en write cache med BBU (battery backup unit) så att du inte tappar skrivningar vid strömvbrott,

Köper du lite dyrare SSD till mjukvaruraid har du i praktiken samma sak, i och med power loss protection; om man nu ”snålar” och bara använder det till sin write intent log eller om man har helt SSD-baserad lagring för hastighetens skull.

Permalänk
Medlem

Hej alla, tusen tack för så många svar. Det spårade ur lite och jag hänger inte med på begreppen som används senare i tråden.

Jag förstår att det uteslutande rekommenderas truenas scale jämfört med windows server utifrån vad jag vill göra. Makes sense utifrån vad jag läst och förstått på truenas scales forum.

Att jag frågade hade egentligen att göra med att jag kommer börja jobba på ett IT företag. De använder windows server. Något jag aldrig pillat med. Så ville komma in i matchen innan tänkte jag ifall jag får möjligheten att pilla med det framåt. Och eftersom jag ändå börjat projektet med en egen hemmaserver tänkte jag att jag kunde ta två flugor i en smäll 🙂

Men låter som jag gör mig en otjänst om jag försöker skapa det jag vill i windows server.

Tusen tack för allas input på detta 🙏

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flamur:

Hej alla, tusen tack för så många svar. Det spårade ur lite och jag hänger inte med på begreppen som används senare i tråden.

Jag förstår att det uteslutande rekommenderas truenas scale jämfört med windows server utifrån vad jag vill göra. Makes sense utifrån vad jag läst och förstått på truenas scales forum.

Att jag frågade hade egentligen att göra med att jag kommer börja jobba på ett IT företag. De använder windows server. Något jag aldrig pillat med. Så ville komma in i matchen innan tänkte jag ifall jag får möjligheten att pilla med det framåt. Och eftersom jag ändå börjat projektet med en egen hemmaserver tänkte jag att jag kunde ta två flugor i en smäll 🙂

Men låter som jag gör mig en otjänst om jag försöker skapa det jag vill i windows server.

Tusen tack för allas input på detta 🙏

Den kunskap och erfarenhet du får att att lära dig något helt nytt, alla problem du kommer stöta på och behöva leta upp information och lära dig vilka termer som ger bäst resultat på Google är guld värd.

Permalänk
Skrivet av flamur:

Hej alla, tusen tack för så många svar. Det spårade ur lite och jag hänger inte med på begreppen som används senare i tråden.

Jag förstår att det uteslutande rekommenderas truenas scale jämfört med windows server utifrån vad jag vill göra. Makes sense utifrån vad jag läst och förstått på truenas scales forum.

Att jag frågade hade egentligen att göra med att jag kommer börja jobba på ett IT företag. De använder windows server. Något jag aldrig pillat med. Så ville komma in i matchen innan tänkte jag ifall jag får möjligheten att pilla med det framåt. Och eftersom jag ändå börjat projektet med en egen hemmaserver tänkte jag att jag kunde ta två flugor i en smäll 🙂

Men låter som jag gör mig en otjänst om jag försöker skapa det jag vill i windows server.

Tusen tack för allas input på detta 🙏

Jag skulle säga så här:
All kunskap du skaffar dig har du nytta av på ett eller annat sätt på jobbet. Ska du jobba med Windows-servrar skadar det inte alls att kunna en del om hur Windows fungerar, vad det gör bra, och vad det gör mindre bra. Ur det perspektivet kan det vara bra att skaffa sig lite erfarenhet av att drifta Windows-servrar.

En viktig lektion jag fick när jag började jobba inom IT-drift för drygt ett par decennier sedan, var att det är väldigt stor skillnad på att "vara bra på Windows" i hemma- eller hobbyistmiljö, och att vara bra på att drifta servermiljöer. En del av skillnaden kompenserar man helt enkelt för med erfarenhet(1), men det är helt enkelt ett annat tänk när saker behöver fungera så nära dygnet runt, veckan runt, som möjligt.

Men jag skulle säga att det gör dig till en bättre IT-tekniker att kunna fler system än Windows:
- Först och främst ser inte alla problemställningar ut som en spik om du har tillgång till fler verktyg än en hammare. Operatörer och utvecklare som aldrig använt andra system än Windows har generellt sett en trångsynt bild av vilka möjligheter som finns för att lösa en viss sorts problemställning, och accepterar alldeles för ofta otroligt dåliga lösningar som "tillräckligt bra".
- För det andra utvecklas de allra flesta serververktyg för användning på Internet först i Unixvärlden (idag Linux, realistiskt sett), för att sedan portas till Windows. Vad du får när du kör Windowsversionen av ett utvecklings- eller serververktyg är med andra ord oftast något som inte utvecklats på plattformen, sannolikt inte drar full nytta av de fördelar plattformen kan ha, men dessutom begränsas av de nackdelar den har.
- För det tredje uppmuntrar Unix-miljöer dig att lösa dina problem programmatiskt snarare än genom att individuellt peka-och-klicka dig till ett fungerande tillstånd. Har du fått in det tänket och kan ta med det till Windows och PowerShell är du redan en bättre Windowsadministratör än många andra - även sådana som nått mycket längre i sin karriär.

Så som en övning kan det vara jättebra att slänga in en trial-version av Windows Server i en virtuell maskin (via exempelvis VirtualBox) och se hur mycket jobb det är att få till vad TrueNAS åstadkommer. Jag skulle dock starkt rekommendera dig att inte presentera en sådan dator mot Internet - åtminstone inte om du har något viktigt på den - förrän du skaffat dig en hel del vana med att säkra upp Windowslösningar.
Vill du prova hur det är att drifta Windows i företagsmiljö rekommenderar jag också att du tittar på filsystems- och delningsrättigheter, olika användarkonton och grupper, och så vidare. Konceptet "lägsta nödvändiga privilegier" är bland det viktigaste att lära sig ur ett datasäkerhetsperspektiv: Man kommer väldigt långt med passiv säkerhet i verkliga livet, och inga nivåer av aktiv säkerhet kan fullt ut kompensera för svagheter i den underliggande passiva säkerheten.

1) "Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme."