Bare-bone/NUC, Linux, 5k2k DP over USB-C

Permalänk
Medlem

Bare-bone/NUC, Linux, 5k2k DP over USB-C

Har börjat känna ett behov att skaffa en egen burk (efter att ha använts jobbets laptop i princip uteslutande senaste åren).

Kommer att köra Linux på den, så Intel grafik är att föredra. Vet att det funkar från laptopen i dagsläget till min 5120x2180 display som är två "tiles" i display port sammanhang, vilket andra drivare tidigare haft problem med. Vill köra displayport via USB-C.

Behöver inget prestanda monster, men gärna bra pris/prestanda samt prestanda/watt.

Blev sugen på att ta tag i det med Prime dealen på en 4 TB SSD, så tänkte klämma in en sådan, och är det dubbla minnesslots så lär det bli 2x32GB RAM. Inte heller fel med 2.5 gbps NIC.

Bonus om jag kan köra både display och power över (samma) USB-C.

Vad ska jag titta efter? Intel NUC vwerkar finnas hundra olika modeller, och hittar inget bra sätt att filtrera ut vad jag vill ha.

(relaterat till ovan, men kanske får bli en separat tråd senare, finns det några vettiga USB-C KVMs? Så jag kan koppla jobbets laptop via en USB-C, min "NUC" via en annan USB-C och sen switcha mus,tangentbord,skärm mellan dem? Har provat och leta efter det tidigare utan någon större framgång, specialt med tanke på krav på upplösning enligt ovan)

Permalänk
Medlem

Hittade denna review av NUC 13 Pro som gav en överblick av de olika modellerna, där lärde jag mig att i3 versionerna kommer med äldre grafik kretsar, medans i5 och i7 är senaste. Så lutar åt att en i5 skulle vara bra. Stör mig dock på att de inte kör power över USB-C :/

https://www.techradar.com/reviews/intel-nuc-13-pro-review

Permalänk
Medlem

Linux fungerar bra med AMD grafik också, och Asus PN52 har USB power delivery:
https://www.inet.se/produkt/2221507/asus-minipc-barebone-pn52...

"ASUS ExpertCenter PN52 kan få ström från vilken skärm eller enhet som helst med USB Power Delivery, vilket eliminerar behovet av en separat strömadapter och skapar en snyggare, stilren arbetsyta."

Visa signatur

Nerd is the new Cool