Intel lägger NUC på hyllan – partnertillverkare tar över

Permalänk
Melding Plague

Intel lägger NUC på hyllan – partnertillverkare tar över

Intel passar stafettpinnen till partnertillverkare och upphör med investeringar och tillverkning av kompakta stationära NUC-datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt tråkigt att höra, jag gillar storleken och (ofta) prisnivån. Hade en som mini-server ett tag och går i tankarna om att skaffa en igen och en NUC låg högt på listan över potentiella inköp.

Permalänk
Medlem

Trist för de som ogillar extravagansa RGB-byggen som lyser upp ett helt rum men spännande att se vilken den nya partnern är och vad dom gör med konceptet.

Har en NUC gen 9 och förutom att den är varm på grund av formfaktorn är datorn i sig trevlig då man kan gömma undan den diskret.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av fm_buli:

Trist för de som ogillar extravagansa RGB-byggen som lyser upp ett helt rum men spännande att se vilken den nya partnern är och vad dom gör mer konceptet.

Har en NUC gen 9 och förutom att den är varm på grund av formfaktorn är datorn i sig trevlig då man kan gömma undan den diskret.

Jag tippar på att bland annat Asrock står långt fram i kön, de har fokuserat en del på liknande små minidatorer. Såg ett par av dem under CES bland annat

Permalänk
Medlem

Kanske bäst innnan RPI blir tillräckligt bra.

En Mac mini är ju likade storlek och kostar som en böttte NUC

https://www.inet.se/produkt/2221833/intel-nuc-11-pro-i7-1165g...

Permalänk
Medlem

Köpte aldrig någon NUC i slutändan, men jag har kollat på dem ofta innan. Raspberry Pi täckte mina behov när det gäller att köra applikationer, så det har inte funnits någon anledning att skaffa en. De drar också fantastiskt lite.

Den enda servern jag har som kör x86 är ett NAS och jag misstänker att det blir problematiskt att trycka in 8st 3.5" i det små chassina.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hoppas att partnertillverkarna får relativt fria tyglar och därmed att ECC kan vevas igång samt kanske smälla på ett antal sata-portar.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag fäller en tår !
Har kört NUC i många år, och gör fortfarande.

Inte bara de små maskinerna man normalt kanske förknippar med NUC, utan även de mer entusiasm-inriktade enheterna med dedikerade gpu’er från båda AMD och Nvidia.

Just nu kör jag denna:
https://www.dustinhome.se/product/5011218498/nuc-11-enthusias...

Har även en gammal i3’a från andra generationen som agerar Plex maskin och lite annat. Den bara tuggar på och går, helt otroligt !

Aldrig glömd, alltid saknad. Intel NUC. ❤️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Lite trist tycker jag. Har två stycken själv, en 12th gen Pro och en 11th essential som är mediaspelare. Enkla att jobba i (de sakerna som är menade att vara användarinstaller/utbytbara åtminstone). De har varit en stabil stapelbara på den här sidan jorden; Robtech testar många nya miniPCar av andra fabrikat som är omöjliga eller oekonomiska att få tag i här. Minisforum har inte några roliga retur eller garantiärenden detaljerade på reddit direkt. Intel har känd kvalitet (kända problem med oljud till del) och 3 års garanti (lw från tillverkaren är inte samma sak som konsumentköplag). Min 12th gen pro är lika stor som min K5 pro Dac ungefär och plågar man den inte med 120Hz och ställer fläktprofilen till quiet i BIOS så låter den inte störigt överlag heller.

Mac mini är trevlig men Asahi linux är väl inte riktigt produktionsfärdigt än. Fördel med X86 är att det går att installera nästan vilket OS som helst.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

RIP NUC.

Har en. Kostade hälften mot billigaste Mac Mini när jag köpte den och hade samma CPU som dåvarande Mac Mini 2018. Dessutom hälften så stor som en Mac Mini. Men Apple skulle kunna göra Mac Mini mindre eftersom det är mycket tomrum i dem speciellt sen de bytte till Apple silicon.

Numera är väl Ryzen baserade små datorer bättre dock. Speciellt med inbyggda grafiken.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Numera är väl Ryzen baserade små datorer bättre dock. Speciellt med inbyggda grafiken.

Vet du några bra modeller/märken av nyare snitt som finns att få tag på härikring till ett rimligt pris? Inet har en ryzen-5-baserad i barebones/nuc-kategorin som har en äldre cpu och vega-gpu för över 6k
https://www.inet.se/produkt/2221507/asus-minipc-barebone-pn52...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Neeej, NUC är ju fantastiskt att ha för lite vadsom i hemmet! HTPC, miniserver, osv.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Man minns det som igår.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt, rolig liten sak kör själv en som media server/smart hem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har inte skaffat någon nuc men haft det i tankarna och köra Linux på.

Kan alltid vara bra och ha som tex HTPC + minecraft server + lagring.

Tycker Intel borde spunnit vidare på detta och marknadsfört det mer nu när de har egna grafikkort dessutom.

Tycker Nuc borde vara perfekt för tex skolor och folk som kanske bara vill surfa och köra Office, istället för köpa en stationär eller bärbar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Jag gillar hur såna där liten formfaktordatorer ser ut, men jag har absolut noll användning av en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag har inte skaffat någon nuc men haft det i tankarna och köra Linux på.

Kan alltid vara bra och ha som tex HTPC + minecraft server + lagring.

Tycker Intel borde spunnit vidare på detta och marknadsfört det mer nu när de har egna grafikkort dessutom.

Tycker Nuc borde vara perfekt för tex skolor och folk som kanske bara vill surfa och köra Office, istället för köpa en stationär eller bärbar

Det är ju inte Intels core business och de gör antagligen ingen eller liten vinst på det. Bra för Intel att de fokuserar på kärnverksamheten men tråkigt för oss.

Permalänk
Datavetare

Har och har haft flera NUC samt även motsvarande Ryzen-baserad ASUS "NUCs", senast en Intel NUC med i3-1315U (2+4 kärnor) som fungerar riktigt bra (och presterar klart bättre än min tidigare i7-8559U enhet).

Som hemmaserver tycker jag de är superbra!

Däremot finns ett stort problem med att använda dem som desktopdator. I en sådan vill man gärna ha lite mer "omph" i ST-prestanda och tycker både Intels i7 och AMD Ryzen 7 haft samma problem: det blir väldigt högljutt (ASUS-modellen är hemsk sett till fläktljud)!

Med i3 eller möjligen i5 får man en betydligt vettigare effekt givet storleken på chassiet. En bonus är ju också klart lägre pris! Är kanske lite klent för desktop, beror på vad man tänker göra.

Ska man köra den som desktop tycker i alla fall jag Apple MacMini är väl värd pengarna. Den är i praktiken samma pris som i7/Ryzen 7 modellerna med likande disk/RAM storlek, men MacMinin har bättre GPU, är i praktiken helt tyst och den är snabbare än de modeller som idag finns från Intel/AMD i motsvarande storlek.

Trist att Intel lägger ned konceptet. ASUS har (eller alla fall har haft, dåligt med nyare CPU-modeller) inte riktigt lika bra kvalité som Intel haft på sina i.m.h.o. Men rimligen lär någon ta över segmentet.

Annars är det positivt att Orange Pi 5 fått det andra ARM64 baserade SMB tidigare saknat: en M.2 slot (plus att den fått Cortex A76, så prestanda per MHz är nu på Skylake/Zen2 nivå).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ska man köra den som desktop tycker i alla fall jag Apple MacMini är väl värd pengarna. Den är i praktiken samma pris som i7/Ryzen 7 modellerna med likande disk/RAM storlek, men MacMinin har bättre GPU, är i praktiken helt tyst och den är snabbare än de modeller som idag finns från Intel/AMD i motsvarande storlek.

Och kör macOS? (Det kan mycket väl vara okay för ens tilltänkta användningsområde/applikationer men det behöver inte vara det). Som redan nämnt är en fördel med en äldre arkitektur att det går att köra vilket OS som helst i princip på den (minus kanske macOS). Därtill inte användarinstallerbart RAM eller SSD, vilket jag personligen ser som en nackdel. Relativt dyra med. Men väldigt energieffektiva och snygga maskiner.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Synd hoppades på fler NUC med Xeon-propp.

Nåja får köpa på mig fler 9e generation NUC Pro.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har en i mitt bolag. Sitter på väggen bakom en 42" jag har som skärm i en teorilokal. Haft den i många år nu men den har aldrig krånglar det minsta. Aldrig hört fläkten på den heller men då kör den inte heller tyngre saker än Excel och Youtube. Ett av min bästa techköp någonsin.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en NUC 2016 med NVMe HDD 256 GB och 16GB 2133 MHz minne. Hade en i7 6770HQ Skylake processor och var tyst och tog i princip ingen plats.
Sålde den här på SC för ett par månader sedan då AMD nu hade kommit ikapp och passerat Intel för länge sen.
2016 betalade jag 8777 SEK på Inet för 256GB HDD, 16 GB Ram och en 6770HQ processor. 2023 får jag en Beelink SER 6 Pro med följande spec

1. 8 cores / 16 Threads Ryzen 7735HS
2. 32 GB DDR5 4800 MHz minne
3. 512 GB NVMe + 2 TB SSD
4. Bootar från tryck på knapp till W11 inlog på 8 sekunder.
5. Spelar Diablo IV i ultra wide 1440p +40 fps
6. Radeon 680M RDNA2 med 12 CU med 8GB Vram
7. USB4 TB4 stöd för extern GPU,

Allt detta för runt 6500 SEK. Intel har inget just nu som klarar av att konkurrera mot AMD när det gäller MiniPC.

Länk<: https://www.bee-link.com/beelink-minipc-amdcpu-ser6pro-7735hs

Grabbens dator för +25KSek har AM4 som bas med en Radeon RX6950XT, 32 GB RAM samt 3200 MHz (DDR4) och en 5800X3D so mspelprocessor.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kolsvart Katt:

Och kör macOS? (Det kan mycket väl vara okay för ens tilltänkta användningsområde/applikationer men det behöver inte vara det). Som redan nämnt är en fördel med en äldre arkitektur att det går att köra vilket OS som helst i princip på den (minus kanske macOS). Därtill inte användarinstallerbart RAM eller SSD, vilket jag personligen ser som en nackdel. Relativt dyra med. Men väldigt energieffektiva och snygga maskiner.

Sure, det är personligt vad man föredrar här.

Personligen föredrar jag MacOS på desktop, Windows stora fördel är spelutbudet men det är rätt irrelevant i de flesta fall för den här typen av formfaktor. Är snarare så att det finns mer spel lämpliga för plattformen på MacOS om man har Apple Arcade.

Pratar man sedan server är även det upp till vad man föredrar, själv anser jag att Windows på server är något man tar till enbart om man av någon anledning vill straffa sig själv...

Sen går det att köra både Windows och Linux (ARM64 versionen) under MacOS. Att köra Windows blir en merkostnad då man behöver köpa parallell desktop.

Kör själv ofta Linux (då det är det OS jag föredrar på servers, NUC är trevlig här då den Intel NUC har lysande Linux stöd undantaget modelleran med dual GPU), det går även att göra på en MacMini via Docker. Docker+Linux på MacOS/ARM64 är ruskigt effektiv, redan M1 kör Linux 15-25% snabbare (beror på vad man gör, detta är kompilering då det är det vanligast jag gör som är CPU-krävande) jämfört med i3-1315U (den har trots allt en maxfrekvens på 4,5 GHz på Raptor Core kärnorna).

Sen finns ju Homebrew, en väldigt stor andel av programmen man hittar på Linux fungerar även "native" på MacOS då det också är en *NIX.

Fördelen med NUC som server är att framförallt i3-modellen både har helt OK perf/W, är klart billigare än MacMini samt även i7/R7 varianterna, men presterar ändå relativt nära (väldigt nära i ST, MT är i praktiken begränsat av thermal-throttle på toppmodellerna så även där är i3 och framförallt i5 modellerna väldigt nära).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av LeifSandvik:

Jag köpte en NUC 2016 med NVMe HDD 256 GB och 16GB 2133 MHz minne. Hade en i7 6770HQ Skylake processor och var tyst och tog i princip ingen plats.
Sålde den här på SC för ett par månader sedan då AMD nu hade kommit ikapp och passerat Intel för länge sen.
2016 betalade jag 8777 SEK på Inet för 256GB HDD, 16 GB Ram och en 6770HQ processor. 2023 får jag en Beelink SER 6 Pro med följande spec

1. 8 cores / 16 Threads Ryzen 7735HS
2. 32 GB DDR5 4800 MHz minne
3. 512 GB NVMe + 2 TB SSD
4. Bootar från tryck på knapp till W11 inlog på 8 sekunder.
5. Spelar Diablo IV i ultra wide 1440p +40 fps
6. Radeon 680M RDNA2 med 12 CU med 8GB Vram

Allt detta för runt 6500 SEK. Intel har inget just nu som klarar av att konkurrera mot AMD när det gäller MiniPC.

Länk<: https://www.bee-link.com/beelink-minipc-amdcpu-ser6pro-7735hs

En 7735HS får ~2050 poäng ST och ~9600 MT i GB6 enligt Notebookcheck. Den snabbaste NUC:en har en 1360P, den får ~2500 ST (22 % snabbare) och ~10600 MT (10 % snabbare). Redan i3-1315U är klart snabbare i ST, den får ~2450 ST men "bara" ~7100 MT.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Köpte en beggad NUC för 1500kr. Har den som hemmaserver, funkar skitbra och har låg förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En 7735HS får ~2050 poäng ST och ~9600 MT i GB6 enligt Notebookcheck. Den snabbaste NUC:en har en 1360P, den får ~2500 ST (22 % snabbare) och ~10600 MT (10 % snabbare). Redan i3-1315U är klart snabbare i ST, den får ~2450 ST men "bara" ~7100 MT.

Jag vet inte om du missförstod eller bara trollar. Jämnför du en toppmodell från Intel mot en model ifrån AMD som inte är en toppmodell?
Har du en intelbaserad NUC som konkurrerar prestanda mässigt mot en SER6 Pro för samma peng?

Permalänk
Medlem

De har knappt haft NUC att leverera på många år tycker jag.

Jag körde in lite annorlunda konfig på bibliotek i en mindre svensk kommun med NUC:ar som hänger på tillhörande bildskärm.

Roligt att jämföra med den tidigare setupen: men kort å gott så skulle vi ta hem kostnaden för utrustningen (skärm+nuc påslagna more or less 24/7) på besparingar i energikostnader på 4 år eller så. Detta med rådande prisläge under 2019 - dvs de har nog betalat sig ännu mer med tanke på de senaste året i energipriser.

Helt klart tråkigt att de försvinner - man kan ju sätta sin egen budget genom att lägga mer eller mindre på ram/nvme.

nu när man blir intvingad till alternativ från hp/lenovo/dell så tror jag nog de helt klart blir fördyrat.

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Surt,klart bästa datorn för större home assistant projekt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, men också ganska väntat i och med att enkortsdatorer blir allt mer kompetenta, vilket krymper marknaden för NUC.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jävlar. Bästa stationära OEMs man kunde köpa. Så mycket I/O och kraft i små förpackningar samtidigt som de visat sig vara pålitliga. Riktigt riktigt synd. Litar inte alls på att tredjepart kommer hålla i stafettpinnen lika väl.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980