Köpa bil med billån eller blancolån

Permalänk
Medlem

Köpa bil med billån eller blancolån

Hej, jag undrar lite hur ni tänker, jag har pratat med några kompisar angående det här med att köpa bil och vilken typ av finansiering man köper bilen med.

Mina kompisar förespråkar att köpa bil med blancolån då de anser att det blir dyrare med ett billån om man läser bilfirmans finstilta text med extraavgifter osv.

Hur tänker ni här? Billån eller Blancolån vid köp av bil alltså, ingenting annat.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Räntan borde väl vara något lägre i regel på billån då man har bilen som säkerhet.
Men ränta varierar mellan olika kreditgivare, liksom avgifter och villkor varierar, så misstänker att man kan hitta både det ena och det andra.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ett billån är ett lån med säkerhet, dvs lägre risk för utlånaren. Ett privatlån är ett lån utan säkerhet, dvs det mest riskabla och därför det dyraste.

Kan du hitta ett billån som är dyrare än ett privatlån? Antagligen, men det är sällsynt - allt annat lika.

Men det enda rätta är ju att fråga några institutioner vad det skulle kosta.

Permalänk
Medlem

Swedbank har specifikt ett billån där du har bilen som säkerhet, men du betalar 20% med egna pengar.
Man kan kolla på deras hemsida vad månadskostnaden blir för lånet.
Länk

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tagit ett blancolån men brukar ta billån, brukar vara billigare och så är det oftast smidigast också.

Permalänk
Medlem

Tillägg utöver det som folk redan sagt ang billån ovan ^ så brukar billån från företagens egna lånebolag(t.ex. toyota finans) ha rätt låg ränta då de vill sälja fler bilar. Det gör det ofta möjligt att pruta till sig rätt trevlig ränta.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Skulle ta mig en funderare på billån överhuvutaget. Ränta för ett år sedan ~4%, nu ~8%.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av etnica33:

Skulle ta mig en funderare på billån överhuvutaget. Ränta för ett år sedan ~4%, nu ~8%.

Och backar man till när det var normala låneräntor (typ för 30 år sedan) så gick det inte att låna till en bil för under 15 %

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

under 2% ränta, 20% kontantinsats, bil som inte tappar brutalt i värde (hybrid/blivande klassiker/elbil/liten bil med automat) annars leasing om du kör 1500 mil om året annars 10+ år gammal diesel typ renault megane, hyundai i30 och kia ceed diesel manuell.

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/hyundai_i30_kombi_1_6...

mindre bil?

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/toyota_auris_1_4_d_4d...

blancolån har jag testat på bil, lyckades komma ur det innan jag gick i personlig konkurs och är idag skuldfri.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.