Enkortsdatorn Arduino Uno uppdateras – ARM-krets och Wifi

Permalänk
Melding Plague

Enkortsdatorn Arduino Uno uppdateras – ARM-krets och Wifi

När den populära mikrokontrollern släpps i nytt utförande vankas både nya anslutningar och betydligt starkare krets, men i samma välbeprövade format.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag ser nog inte poängen att spara 80kr på minima, eller skiljer det mycket i strömförbrukning eller något annat?

Permalänk
Medlem

Som vanligt tar de rätt saftigt betalt.

Riktigt spännande blir det när kineserna dragit igång klonproduktionen, skräpet bland klonerna har sållats ut och gått i graven, och man kan få något som fungerar exakt som originalet för några tior

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hoppas dom kommer i mini-versioner också, har byggt mycket Arduino med dom som bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Som vanligt tar de rätt saftigt betalt.

Riktigt spännande blir det när kineserna dragit igång klonproduktionen, skräpet bland klonerna har sållats ut och gått i graven, och man kan få något som fungerar exakt som originalet för några tior

Det fina med iallafall ATMEGA328P Arduinon är ju att dom är så himla enkelt uppbyggda, det sitter en spänningsregulator, USB-kontroller, lysdiod och chippet. Kanske ett par kondingar till spänningsregulatorn, så det är inte mycket som kan gå fel. Hoppas dessa nya är ungefär lika enkla.

När jag höll på mycket med detta köpte jag drösvis från kina. 30:- styck tror jag att jag betalade för en Pro mini. Lär väl kosta mer idag kan jag tänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det fina med iallafall ATMEGA328P Arduinon är ju att dom är så himla enkelt uppbyggda, det sitter en spänningsregulator, USB-kontroller, lysdiod och chippet. Kanske ett par kondingar till spänningsregulatorn, så det är inte mycket som kan gå fel. Hoppas dessa nya är ungefär lika enkla.

När jag höll på mycket med detta köpte jag drösvis från kina. 30:- styck tror jag att jag betalade för en Pro mini. Lär väl kosta mer idag kan jag tänka.

Jo, precis, det är bara ATMegan och i stort sett det minimum av periferikretsar som krävs för att köra denna + USB-TTL-interface. Magin med Arduino finns väl egentligen i mjukvaran och hur lätt den är att komma igång med

Går fortfarande att beställa Pro Mini från Tyskland för typ 40 spänn. I ärlighetens namn ska det väl dock sägas att Pro Mini inte har USB-TTL-adapter onboard, men det behövs ju å andra sidan sällan i de färdiga implementationerna. Vill man ha det får man lägga till några tior till

Inbillar mig i övrigt att man kommer köra de gamla ATMega328P-baserade varianterna parallellt med de nya under överskådlig framtid. Tror inte de kommer dö ut på länge än.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!