Bilar med smarta inslag ger fler dumma fel

Permalänk
Melding Plague

Bilar med smarta inslag ger fler dumma fel

I en ny amerikansk undersökning pekar data på att nya bilar råkar ut för fler fel i takt med att avancerad teknik tar större plats under huven.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Samma problem på 80 talet men den eran löste sig.
Kom in massa teknik i bilarna som inte var pålitligt sen tog det några år och så på 90 och 00 så var det el i bilarna som var pålitlig och hanterbar.
Nu pressar man på ännu mer med el och teknik där det inte borde finnas. Aktiva dämpare, elstyrda laddluckor allt via en skärm.
Allt jag saknar i mina gamla bilar är ett modernare infotainmentsystem. Inte allt annan lull som bara kommer gå sönder förr eller senare.
När allt är en enda ihopblandad macka så är det helt andra kostnader inblandat också och risken för fel mycket större.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur astronomisk dåliga infotainment systemen är på nya bilar så är det inte direkt konstigt, hade en 2015 v60 och sen en 2019 Renault och är helt sanslöst hur värdelösa båda systemen var när systemet i dacian jag hade innan Volvon var ljusår bättre och stabilare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vissa saker är OK att ha på touch-skärm, men AC, stolsvärme och en del annat vill jag kunna känna mig fram till, utan att släppa blicken från vägen.

Värdelöst tycker jag, att behöva kontrollera om jag fipplat rätt när den fysiska återkopplingen försvinner..

Permalänk

Jag minns 80 talet. Och folk sa att de aldrig skulle skaffa bilar som hade bränsleinsprutning, elhissar, AC, turbo, centrallås, databox osv. Listan går göra lång. Argument var att sakerna går sönder och det kommer bli skitdyrt at laga. De flesta av dessa saker visade sig fungera riktigt bra och tom krånglade mindre än alternativen.

Skillnaden nu är väldigt bloatade lösningar.

Permalänk
Snusfri

Touch i bilar är ungefär lika bra och nödvändigt som pappkassar i butikerna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vill beta-testa min bil i 1 år innan den fungerar som den ska. Synd bara att det är dyrt att patcha bilar på verkstaden.

Touch kontroller är skit på allt där platsbrist inte är en faktor. Riktiga knappar är premium.

Permalänk
Medlem

Typ som att ersätta speglar med kamera+skärm. Så dumt koncept.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

https://jalopnik.com/volkswagen-ceo-admits-it-was-a-mistake-t...

Så ja, blir att vänta med ny bil tills dom kommer med nästa generation som har knappar igen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

En stor anledningen till touch är att mjukvaran kan färdigställas mycket senare än om fysiska knappar ska designas och placeras ut. Att mjukvaran behöver vara färdig allt senare i utvecklingscykeln är inte förenligt med kvalitet.

Givetvis kommer bilar med ofärdig mjukvara att tryckas ut, om det enda som stoppar dem från försäljning är ofärdig mjukvara.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Typ som att ersätta speglar med kamera+skärm. Så dumt koncept.

Jag kan tänka mig att det i teorin är bättre med kamera + skärm för sidobackspeglar, så länge det gör bilen mindre bred och kameran även visar döda vinkeln.

Har haft problem med en 4 år gammal bil där själva spegeln för sidobackspegeln hållt på att lossna under bilfärd, limmet höll på att släppa nästan helt. Tur man alltid har silvertejp med sig i bilen

Permalänk
Medlem

Körde nån VW ID1 förra året som hade nån automatisk inbromsning inför rondeller o kryss, helt livsfarligt eftersom det kändes som jag tappade kontrollen över bilen (speciellt kombinerat med att jag inte visste att B-läget var den som hade en "riktig" motorbroms, medans D jag körde på bara rullade när man släppte gasen). Extra illa när den funktionen helt plötsligt kickade in på motorvägen när det råkade vara en korsning UNDER, bilen bara började bromsa ifrån ingenstans. Ska en sån funktion finnas i en bil så ska den fungera ifrån dag ETT, inte efter några år.

Nä fyfan, jag gillar att köra bil, o när jag kör bil vill JAG ha kontrollen, inte att datorn gör nånting åt mig (annat än i nödfall då). Att dessutom gömma massa funktioner bakom touchskärmar gillar jag inte heller, utan jag är helt nöjd med funktionen som äldre "analoga" bilar har, alltså även med analoga mätartavlor o en AUX för min telefon som jag alldeles utmärkt kan använda för musik o karta.
Mvh gubbe.

Permalänk
Medlem

Den taktila beröringen från en touchskärm kan inte slå fysiska knappar och vred.

Med det sagt vilket vidrigt ord.... "Taktil beröring"
Usch

Permalänk
Medlem

När mer och mer samlas så skapar man fler kritiska punkter, om knappen till stolsvärmen slutar fungera är det inte hela världen, men om skärmen som styr allt går sönder är du körd. Sedan kan man fråga sig hur det blir när bilen blir äldre och saker och ting går sönder, antagligen svindyrt om man över huvud taget kan få tag i delarna, om man tar stolsvärmeknappen som exempel igen, om den går sönder och man inte kan få tag i en ny så går det med lite vilja att modifiera och sätta dit en valfri annan knapp.

Tråkigt också när mjukvaruppgraderar får för sig att "förbättra" en funktion till det sämre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag minns 80 talet. Och folk sa att de aldrig skulle skaffa bilar som hade bränsleinsprutning, elhissar, AC, turbo, centrallås, databox osv. Listan går göra lång. Argument var att sakerna går sönder och det kommer bli skitdyrt at laga. De flesta av dessa saker visade sig fungera riktigt bra och tom krånglade mindre än alternativen.

Skillnaden nu är väldigt bloatade lösningar.

Det är väl ungefär samma resonemang du har som de har på 80-talet? De på 80-talet tyckte väl att det var bloat med en el-hiss?

Jag är dock emot skärmar i bilen (för föraren) som används till annat än gps.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archros:

Med det sagt vilket vidrigt ord.... "Taktil beröring"

Låter som något man reserverar till sin partner

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Det är väl ungefär samma resonemang du har som de har på 80-talet? De på 80-talet tyckte väl att det var bloat med en el-hiss?

Jag är dock emot skärmar i bilen (för föraren) som används till annat än gps.

Ja, skillnaden är endast i efterhand att vi vet att elhissar inte krånglar mycket. Och jag har lagat flera bilar med mekaniska hissar som har slutat fungera.
Turbo och Ac argumentet gäller dock, det är dyrt att laga men folk vill ha det. Där en diesel utan turbo är inte roligt.

Permalänk
Medlem

Jag har blivit ett riktigt proffs på att använda röststyrningen i min bil och jag tror många skulle
vinna på att lära sig den bättre.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Samma med allt, kan man släppa något ofärdigt som går att lösa med mjukvaruuppdateringar så sparar man mycket pengar på att färdigställa senare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NidoKing:

Jag har blivit ett riktigt proffs på att använda röststyrningen i min bil och jag tror många skulle
vinna på att lära sig den bättre.

Tror jag håller mig till rattstyrning ett tag till

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Yess, har kört en id.4 som hade problem med touchen, spöktryck gjorde att stolsvärmen sattes på hela tiden och klimattemp höjdes oombett, för just den kontrollen var alltid synlig på skärmen vad man än gjorde. Och bäst av allt - om man försökte motverka det genom att sänka, så blockade den input efter x antal tryck och sa åt mig att vara uppmärksam på trafiken!

Sluta göra bilar VW, ni har ingen koll på vad ni gör längre.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

https://jalopnik.com/volkswagen-ceo-admits-it-was-a-mistake-t...

Så ja, blir att vänta med ny bil tills dom kommer med nästa generation som har knappar igen.

Jason Cammisa talar om senaste generationens Volkswagen Golfs interiör:
(7m:27s)

Volkswagen has gotten rid of every single physical button.
Apperently completely unaware that every car company that's done this,
has had to put them back in for the next generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tror jag håller mig till rattstyrning ett tag till

Jag styr ju inte framhjulen/färdriktningen med röststyrningen i bilen om du nu trodde det

Röststyr ju bara elektroniken som finns på en skärm istället för knappar.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Kan förstå att man vill ha vissa saker bakom touch skärm, inställningar hit och dit för allt möjligt jox. Men det har faktiskt börjat gå till överdrift allvarligt talat...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Detta har jag haft på känn sedan var enda bil helt plötsligt "elifierat" sin interiördesign.
På riktigt, vem fan tycker det är en bra idé med touch istället för fysiska knappar för saker som sätesvärme, AC, volym etc.

Ett fysiskt reglage ger direkt feedback till föraren när knappen eller vredet aktiveras. Touch get inget och känns bara "meh", gimmick och struligt.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NidoKing:

Jag styr ju inte framhjulen/färdriktningen med röststyrningen i bilen om du nu trodde det

Röststyr ju bara elektroniken som finns på en skärm istället för knappar.

Nänä.
Jag vidhåller nog min vridna bild av att du styr hjulen med röstkommandon ;).

Kanske borde lagt till /s på förra inlägget hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Detta har jag haft på känn sedan var enda bil helt plötsligt "elifierat" sin interiördesign.
På riktigt, vem fan tycker det är en bra idé med touch istället för fysiska knappar för saker som sätesvärme, AC, volym etc.

Ett fysiskt reglage ger direkt feedback till föraren när knappen eller vredet aktiveras. Touch get inget och känns bara "meh", gimmick och struligt.

Kan inte hålla med mer. Många saker i en bil gör sig betydligt bättre i "fysisk" form.

Skrivet av Gurrrra:

Körde nån VW ID1 förra året som hade nån automatisk inbromsning inför rondeller o kryss, helt livsfarligt eftersom det kändes som jag tappade kontrollen över bilen (speciellt kombinerat med att jag inte visste att B-läget var den som hade en "riktig" motorbroms, medans D jag körde på bara rullade när man släppte gasen). Extra illa när den funktionen helt plötsligt kickade in på motorvägen när det råkade vara en korsning UNDER, bilen bara började bromsa ifrån ingenstans. Ska en sån funktion finnas i en bil så ska den fungera ifrån dag ETT, inte efter några år.

Nä fyfan, jag gillar att köra bil, o när jag kör bil vill JAG ha kontrollen, inte att datorn gör nånting åt mig (annat än i nödfall då). Att dessutom gömma massa funktioner bakom touchskärmar gillar jag inte heller, utan jag är helt nöjd med funktionen som äldre "analoga" bilar har, alltså även med analoga mätartavlor o en AUX för min telefon som jag alldeles utmärkt kan använda för musik o karta.
Mvh gubbe.

Jag har själv vart millimeter ifrån att frontalkrocka med en lastbil när en nyare VW Golf (Jobbil) tyckte jag låg för nära kanten av vägen på en smal landsväg och den från ingenstans börjar styra upp mot mitten av vägen när jag fick möte. Tur att jag höll hårt i ratten vid det tillfället.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Låter som något man reserverar till sin partner

Borde väl klassas som taktiskt beröring, är ju ändå skarpt läge

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Detta har jag haft på känn sedan var enda bil helt plötsligt "elifierat" sin interiördesign.
På riktigt, vem fan tycker det är en bra idé med touch istället för fysiska knappar för saker som sätesvärme, AC, volym etc.

Ett fysiskt reglage ger direkt feedback till föraren när knappen eller vredet aktiveras. Touch get inget och känns bara "meh", gimmick och struligt.

BMW och Tesla tycker väl det är bra när de kan lägga till saker som stolsvärme som en prenumeration istället för att låta dig använda det "gratis".
Då kan de bara ta bort "knappen" i en meny om du inte har den prenumerationen...

...kundvänligt?
Nej inte direkt.

Permalänk
Medlem

Att ersätta grundfunktioner med nya mer komplicerade och sämre lösningar verkar vara norm nuförtiden. Farthållare är ett exempel där bilar fantombromsningar är något som ska öka säkerheten istället gör det till en fara. Tesla är ett levande exempel på mycket som görs annorlunda och sämre än dom traditionella lösningarna (enligt mig).