Sjökortsplotter - Openplotter till båten

Permalänk

Sjökortsplotter - Openplotter till båten

Jag har en fungerande sjökortsplotter i båten, en Garmin GPSmap 172C med en färgskärm på ca 4,4".
Den fungerar bra och gör vad den ska men samtidigt så funderar jag på att köpa en sjökortsplotter
och har då snöat in på gör det själv-lösning med Openplotter.

Eftersom tillgången på Raspberry pi 4 fortfarande är skral så är det antagligen något jag får vänta med,
men jag har inhandlat en gps-puck och tittar lite på skärmar, vilken är den främsta anledningen till att jag önskar en ny plotter, bortsett från att sjökorten är 20 år gamla.

Många gillar tydligen Waveshare som tillverkare av skärmar, men jag är egentligen öppen för allt som är omkring 10" och det behöver nödvändigtvis inte vara en pekskärm, även om det är bra. Däremot behöver den gå på 12 volt, eller usb, och tåla att stå i solljus vilket både innefattar höga temperaturer och att skärmen inte bländas av solen.

Är det någon som har lite idéer om detta?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jag har varit i liknande tankar tidigare och landade snabbt i att det inte skulle bli speciellt mycket billigare eller smidigare än att köpa en färdig kombo.
Beroende på hur du har den monterad på båten sen så kan det också finnas risk för vattenstänk eller regn. Tänk också på att om du inte kan förvara båten på ett säkert ställe så finns ju även en stöldrisk som du får ta med i beräkningen.

Om du nu inte vill göra det för själva projektets skull och för att lära dig något nytt så finns det ett helt gäng med facebookgrupper där det säljs bättre begagnade prylar för en rimlig peng som kanske till och med blir billigare.

Permalänk

Kul att fler tänker i samma banor.

Tänkte komplettera den plotter jag har idag med openplotter. Har en annan sbc än pi(rockpro64) liggandes, men har tyvärr inga rekommendationer på tillkopplade skärmar då tänkte nyttja den i headless och sedan koppla på telefon och surfplatta, kan då navigera och lägga ut rutt vart som helst i båten.

Det jag behöver skaffa är gps-puck och ev. En plastficka för plattan mot stänk.

Kan du rekommendera gps-pucken du köpte, och vilken köpte du?

Permalänk
Skrivet av Bosnic:

Jag har varit i liknande tankar tidigare och landade snabbt i att det inte skulle bli speciellt mycket billigare eller smidigare än att köpa en färdig kombo.
Beroende på hur du har den monterad på båten sen så kan det också finnas risk för vattenstänk eller regn. Tänk också på att om du inte kan förvara båten på ett säkert ställe så finns ju även en stöldrisk som du får ta med i beräkningen.

Om du nu inte vill göra det för själva projektets skull och för att lära dig något nytt så finns det ett helt gäng med facebookgrupper där det säljs bättre begagnade prylar för en rimlig peng som kanske till och med blir billigare.

Den ska sitta innanför vindrutan i min motorbåt, så mitt största problem är solen och värmen.

Jag köpte en iPad pro för ett par år sedan med syftet att använda Seapilot, istället för att enbart använda mobilen. Men när den gav upp på grund av för hög temperatur mitt i Albrektsunds kanal på väg mot Marstrand så fick jag skrota den idén.

En 7" Raymarine Element 7s kostar ändå runt 6000 kr inklusive LightHouse-sjökort och jag skulle önska en skärm på 9" i alla fall så man kan köra två olika skalor samtidigt.

Skrivet av Hamannoid:

Kul att fler tänker i samma banor.

Tänkte komplettera den plotter jag har idag med openplotter. Har en annan sbc än pi(rockpro64) liggandes, men har tyvärr inga rekommendationer på tillkopplade skärmar då tänkte nyttja den i headless och sedan koppla på telefon och surfplatta, kan då navigera och lägga ut rutt vart som helst i båten.

Det jag behöver skaffa är gps-puck och ev. En plastficka för plattan mot stänk.

Kan du rekommendera gps-pucken du köpte, och vilken köpte du?

Jag kör ju Seapilot idag vid sidan om på mobilen och som jag skrev ovan i detta inlägg så funkade inte min iPad i värmen...

Det blev en VK-162 som fortfarande ligger i Tyskland.
https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:supplem...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Jag har en fungerande sjökortsplotter i båten, en Garmin GPSmap 172C med en färgskärm på ca 4,4".
Den fungerar bra och gör vad den ska men samtidigt så funderar jag på att köpa en sjökortsplotter
och har då snöat in på gör det själv-lösning med Openplotter.

Eftersom tillgången på Raspberry pi 4 fortfarande är skral så är det antagligen något jag får vänta med,
men jag har inhandlat en gps-puck och tittar lite på skärmar, vilken är den främsta anledningen till att jag önskar en ny plotter, bortsett från att sjökorten är 20 år gamla.

Många gillar tydligen Waveshare som tillverkare av skärmar, men jag är egentligen öppen för allt som är omkring 10" och det behöver nödvändigtvis inte vara en pekskärm, även om det är bra. Däremot behöver den gå på 12 volt, eller usb, och tåla att stå i solljus vilket både innefattar höga temperaturer och att skärmen inte bländas av solen.

Är det någon som har lite idéer om detta?

Har inget tips på skärm tyvärr, en lämplig skärm som du specar är svår att hitta till överkomligt pris. Jag var i samma tankar 2016 när jag bodde ett år på en segelbåt och kuskade runt. Sedan dess har jag av nyfikenhet följt forum/facebook och seglar vänner vad som händer inom diy OpenCpn plotters. Min åsikt är fortfarande att en skärm till ett bra pris finns inte.
Raymarine har ju spegling, Stream Your Multifunction Display Om jag var i din sits skulle jag nog titta på en padda typ ipad/android och ett lämligt fäste plus usb uttag, och koppla upp den till Raymarine plotters wifi delning. Raymarine har en dual wifi som innebär att du kan ansluta en padda med skärmdelning samtifigt som plottern är ansluten till wifi radarn om du har eller funderar på en wifi radar.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

---Den ska sitta innanför vindrutan i min motorbåt, så mitt största problem är solen och värmen...

---som jag skrev ovan i detta inlägg så funkade inte min iPad i värmen...

såg detta sorry, men elektronik i direkt soljus som fungerar utan att brinna upp till ett överkomligt pris finns inte.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.