Permalänk

Fläktfråga om chassins på baksidan

Fläkten baktill på chassit snurrar till vid boot men sen står den still hela tiden.
Har snackat med Webhallen via e-mail men dom säger endast att jag ska returnera hela datorn och det låter drastiskt för något som säkerligen kan fixas med rätt felsökning.
Jag har Corsair´s program för vattenpumpsfläkten i datorn men för denna chassifläkt finns det ingen mjukvara som styr den? BIOS har jag snabb tittat i för att se om det finns någon inställning där för den men hittade inget senast och inget annat jag kan se i inställningarna i Windows 10.
Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Låter som det skulle kunna vara fläktinställning i bios eller program i datorn som är inställt med för låga varv, haft de problemet när man kört potentiometer styrt så vill inte en del fläktar vid för låg spänning, sen har jag dock även haft just trasig fläkt på vattenkylning som beteede sig likadant, den orka spinna upp vid boot men sen stanna den, gick lite trögt om man testade snurra den med fingret (dator av )

Jag hade nog bytt den bara utan vidare cermoni efter koll i bios / program. Enkelt handgrepp och mig veterligen är det inget som ger bruten garanti på webhallens burkar om man inte gör något fel, med de sagt är man osäker fråga webhallen o är man osäker på handgreppen är det nog bäst sända in datorn om man inte kan ta hjälp av någon vän som kan

Permalänk

Det stämde där, var lite osäker på BIOS och vart just chassifläkten kunde justeras. Den var satt på 200 RPM som lägst och jag knuffade upp det till att vara 400RPM vid låga temperaturer istället, snurrade ju inte alls annars. Är det lagom eller för högt/lågt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnubbenSned:

Det stämde där, var lite osäker på BIOS och vart just chassifläkten kunde justeras. Den var satt på 200 RPM som lägst och jag knuffade upp det till att vara 400RPM vid låga temperaturer istället, snurrade ju inte alls annars. Är det lagom eller för högt/lågt?

400 är inte mycket och låter inte helt orimligt då om de lirar att fläkten inte kan gå lägre, lite skumt dock för moderna fläktar brukar ju va pwm (fyra stift på anslutningen och mb , ) och då ska inte fläkten gå saktare än den klarar så att säga , men finns ju kvar trestift och många brädor kan man välja styra på strömstyrka istället för pwm och man kan koppla icke pwm på pwm plats och omvänt

Permalänk

låter som att du ev DC styr den och 200 rpm är för lågt så den orkar inte köra så lågt.

Dc styra fläktar brukar sällan gå under typ 50%

är det en 3 eller 4 panar kontakt på fläkten?

4 pinnar så så kan du påde flesta moderkort välja om du vill styra med DC eller PWM (troligen ställd på DC i bios)

3 pinnar så kan den endast DC styras

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.