AI för att skapa idéer för husplacering

Permalänk
Medlem

AI för att skapa idéer för husplacering

Hej,

Är väldigt dåligt påläst om AI såsom ChatGPT och diverse bildskapande AI. jag har bara ställt en fråga till ChatGPT och då fick jag till svar att den inte kunde spå framtiden när jag frågade vem som skulle vinna SM-guld i hockey säsongen 22/23. En vän till mig har även berättat om förträffligheten i att kunna be ett AI skapa bilder på begäran.

Nu när jag sitter mitt uppe i husplanering och är klar med typ av hus, garage och planlösning och ska färdigställa detaljerna med hustillverkaren inom kort så är det fortfarande lite huvdbry över husets placering på tomten. Det slog mig då att för att visualisera det så kanske man kan be ett AI visualisera det om man har bilder på tomten och exempel på hus som ska stå där.

Finns det idag något lämpligt AI där jag kan ladda upp en bild tagen från tomten där jag ber ett AI klippa in huset lite stiligt utifrån givna premisser så att man kan få en bild av hur det kan komma att se ut?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror det blir svårt att få smakråd för det är ju din smak det handlar om men du kan nog fråga om hur du ska placera det för att få mest sol eller skugga och liknade konkreta saker men smakråd lär funkar nog dåligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kom även ihåg att mata in begränsningar i bygglovet såsom hur nära tomtgränsen mm.

Permalänk
Medlem

Strunta i AI.

*Placera huset så du har det i lämpliga väderstreck, så det matchar planlösningen.

*Se till att inte ställa garage osv över el/vattenledningar.

*Tänk till med insyn från grannar/allmänning osv.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla svar!

Jag inser att jag beskrev dilemmat lite slarvigt. Själva placeringen av huset är nästan skrivet i sten. Det är mitt ute på landet och närmsta granne är 100m bort så vi har mycket frihet då tomten är stor, men det finns ett givet läge för huset.

Önskningen med AI var att kunna visualisera det hela så man eventuellt kunde skapa en bild av hur det ser ut när det är klart och se om det blir så bra som man föreställer sig.

Permalänk
Medlem

Testa Stable Diffusion eller kanske Midjourney skulle passa bättre för att slänga in lite egna bilder. Sedan kan du använda t.ex. chatGPT för att skapa bättre prompt till midjourney.

Permalänk
Medlem

Kan inte husleverantören hjälpa till med en mer proffesionell visualisering? Även om de vill ha säg 10000kr extra för detta så är det ju bara ett par promille av huspriset. Det kan det vara värt för att inte ångra husplaceringen i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

*Se till att inte ställa garage osv över el/vattenledningar.

Varför då? Spontant hade jag gissat att det blev billigare att dra in vatten och el i garaget om det står rakt på ledningarna, vad missar jag?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myris:

Varför då? Spontant hade jag gissat att det blev billigare att dra in vatten och el i garaget om det står rakt på ledningarna, vad missar jag?

Om du får sättningar, skador, måste göra stambyte osv så måste du gräva upp rören. Rören ligger på 1.6m+ djup.

Det betyder att du måste bila upp garagegolvet och gräva ut en 1.6m+ djupt dike inne i garaget.
Dels blir det skitjobbigt att gräva det för hand men framförallt så kommer det falla in och det uppstår tomrum under garagegolvet. Så chansen för sättningar och att plantan spricker ökar markant.

Så håll sakerna nära (en bit ifrån så det inte faller in under grunden) men inte direkt ovanpå.