Windows 11 får Vista-inspirerade skrivbordswidgets

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jaha, jo men du skrev att ha widgets som man ska titta på, på skrivbordet så är ju lösningen att snabbt ta en titt och sen återgå till arbetet. Ditt arbetssätt är inte anpassat till vad fönsterhanterar klarar av Börja tanka till Downloads-mappen och starta den via file explorer istället för gå till skrivbordet?

Risken att man börjar interagera med något skräp man har där, eller mer troligt en widget. Dock har den stora massan problem att hitta dolda saker, så för dem är det bättre om det är synligt.

Skrivet av walkir:

Har aldrig det problemet, då jag använder en fungerande filhanterare i form av Directory Opus.

DOpus kommer ihåg dina senaste kataloger och jag har "Downloads" bland favoriterna. Går även fint att ha en massa flikar öppna.

Förhoppningsvis går flikarna i Explorer att fästa i Windows 11, men har inga större förhoppningar på Microsoft.

Det jag gillar på skrivbordet är de lösa ikonerna som man kan dra runt. Har inte provat flikarna i Windows 11, då jag bara har det på 1/3 datorer jag använder regelbundet. Finns ju favoriter i explorer. Händer att jag använder totalcommander ibland för saker som den är bättre på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Risken att man börjar interagera med något skräp man har där, eller mer troligt en widget. Dock har den stora massan problem att hitta dolda saker, så för dem är det bättre om det är synligt.

Fast skrivbordet är ju långt ifrån "dold plats" Widget på skrivbordet är ju bästa lämpliga stället, eller en "egen" sida som macOS har och iOS hade/har.

Är det skräp du känner du integrerar med så är det ju i sak inte skräp. Och då får du stå ditt kast att öppna fönstrena igen enligt hur du vill ha det Som sagt, ditt arbetssätt är inte anpassat till hur det lirar i OS:et. Byt OS eller byt arbetssätt är tyvärr dom två val just nu.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Fast skrivbordet är ju långt ifrån "dold plats" Widget på skrivbordet är ju bästa lämpliga stället, eller en "egen" sida som macOS har och iOS hade/har.

Precis det jag menade, syftade på min idé med en overlay dold bakom ett kortkommando

Skrivet av car2ns:

Är det skräp du känner du integrerar med så är det ju i sak inte skräp. Och då får du stå ditt kast att öppna fönstrena igen enligt hur du vill ha det Som sagt, ditt arbetssätt är inte anpassat till hur det lirar i OS:et. Byt OS eller byt arbetssätt är tyvärr dom två val just nu.

En lösning är nog att börja använda flera skrivbord. Som ju finns i Windows 10 och som funnits länge i Linux.