Bloodborne 60fps på playstation5

Permalänk
Medlem

Bloodborne 60fps på playstation5

Halloj!

För några dagar sedan åter-installerade jag Bloodborne på ps5 för att se om jag ändå inte kunde vänja mig vid 30fps spelande.
Till min förvåning märkte jag att spelet flöt på bra. Öppnar inställningarna på min lg oled, som i game dashboard, visar att spelet är låst i 60fps. Spelet ser ju fortfarande inte snyggt ut, rent grafik tekniskt. Det är lågupplöst och lider en hel del av aliasing och flimrande linjer. Men det flyter.

Det här ska inte vara möjligt. Har sökt och inte hittat information om att spelet ska ha patchats.
Det finns en moddad version som tillåter 60fps. Jag kör den digital version, hämtad från playstation plus samligen.

Bing föreslog trumotion inställningen i tvn, som interpolerar svarta bildrutor, som orsak. Man det är av. Alla inställningar som bearbetar bilden är av.

Tänkta göra en post på Bloodbornes subreddit men jag vill kolla här först.

Bloodborne kör:
app version 9
sverver version 2015101300

LG oled42c2 med alla uppdateringar, och det samma gäller för konsolen.
Har använt ColorControl appen i win11 för att stänga av tpc och gsr.

Varför spelar resten av världen detta i 30fps när jag får 60fps.

Vad är det jag missat? Det måste vara något uppenbart.

Permalänk
Medlem

Overlay-grejen visar helt enkelt fel. Tyvärr.

Edit: För att förtydliga lite så har From Software inte släppt någon uppdatering till Bloodborne. Spelet är dessutom låst till 30fps så det går inte att använda Game Boost för ökad fps med den bättre hårdvaran i PS5.

Tyvärr är det bara LGs spel-overlay som visar fel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Låter spännande, har länge väntat på Bloodborne i 60 fps så jag kan spela det igen. Men som ovan nämnt kan det vara så att TVn visar fel? Tycker du verkligen det flyter på som 60 fps? Du borde märka stor skillnad, 30 fps känns rätt slött i den spelmotorn.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Ja, det är möjligt, men att jag överhuvudtagert kontrollerade overlayen var för att jag såg och kände en skillnad.

När jag först skaffade på ps5an var Bloodborne ospelbart. Det är det inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Ja, det är möjligt, men att jag överhuvudtagert kontrollerade overlayen var för att jag såg och kände en skillnad.

När jag först skaffade på ps5an var Bloodborne ospelbart. Det är det inte längre.

Tyvärr enbart placebo eller att du helt enkelt tycker att det är okej med 30fps.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

PS5:an matar alltid ut 60/120 fps oavsett vad spelet kör på, i alla fall så länge som du inte använder VRR (vilket Bloodborne inte stödjer). Så TV:n ser helt enkelt inte hur många fps spelen faktiskt kör i, utan rapporterar bara vad PS5:an matar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tyvärr enbart placebo eller att du helt enkelt tycker att det är okej med 30fps.

ja, det måste vara så. I sådant fall.

All input välkomnas1

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att de största "lagget" i Bloodborne inte beror på gamla hederliga framedrops utan snarast dålig frame-pacing. Desvärre förstärks bara detta problem i moddade versioner av spelet som kör 60fps med en hel drös problem som följer (durability, fysik etc är låst till framerate).

Så tyvärr, men ska Bloodborne bli 60fps och bra på kuppen så skulle det kräva en rejäl tillfixning. Mer än någon moddare ens orkat försöka...