HTPCn som blev min speldator :)

Permalänk
Medlem

HTPCn som blev min speldator :)

Min HTPC började som en Asrock X300 (barebone) + Ryzen 3 3200G + 16GB ram + 250GB SSD för två år sen.
Fastnade för Asrock X300 då den va till storleken förhållandevis välutrustad med HDMI, DisplayPort, 2st SODIMM DDR4 platser (max 64GB), 2st NVME 2280 platser, 2st Sata 2.5 platser, M2 Wifi modul stöd, RGB , USB-C och ok med plats för CPUkylare. Att den kostade 1600:- va ju inte fel heller .

Den har det lite udda chipset:et X300 som till min förvåning fick stöd för Ryzen 5000 serien så när de släpptes kunde jag inte hålla mig utan det blev en Ryzen 5 5600G + en 4TB SSD.

Efter detta så har jag varit supernöjd med datorn och kört den som min dagliga surfdator till TVn + Squeezebox server + generell Mediaserver mm men aldrig spelat på den.
Det va först nu i Jul när jag hälsade på en kompis och vi satt och spelade på hans PC kopplat till TVn med handkontroller som jag tänkte att det kunde ju va trevligt att kunna lira lite från soffan.

Sagt och gjort så fort jag kom hem så kollade jag upp vad iGPUn i 5600G motsvarar och hittade att de flesta sa Nvidia GTX 750ti. Visade sig rätt snabbt att om man tar spel runt 2015-2017 så kommer man klara sig helt ok i 1080p och sen skalar TVn fint upp det till 4K.

Det blev allt ifrån spel som Trials Fusion/Rising, Circuit superstars till enligt mig världens bäsa spel Inside och Limbo och då det fungerat så bra med handkontrollstödet via steam så har jag fortsatt spela massa Indie och "enklare" spel. Det va länge sen jag spelat så mycket och tyckt det varit så roligt. Speldatorn kommer nu få vänta längre på grafikkortsuppgradering än det va tänkt .

Allt detta har lett till att jag idag började fundera på om jag kunde pressa ur lite mer spelprestanda ur den.
Testade först lite överklockning på GPUn men den bara crashade och då jag inte tidigare överclockat iGPU så skippade jag det och fokuserade på minnet som jag läst ska göra stor skillnad.

Tog ner 3DMARK Night Raid och körde lite benchmarks utan att röra något för att ha som referens, stängde av all vsync osv, bytte minnen från 2933Mhz C17 till 3200Mhz C16 som jag hade liggande från en annan dator, uppgraderade till senaste drivarna och till sist överklockade jag minnena.
Referens med 2933Mhz C17 minnen: Tot 12850 - GPU 12988 - CPU 12126
All vsync etc avstängt: Tot 14431 - GPU 14931 - CPU 12131
3200Mhz C16 minnen: Tot 15231 - GPU 15888 - CPU 12341
Senaste drivarna: Tot 15385 - GPU 16098 - CPU 12301
Minnesöverclockning 3600Mhz C16: Tot 16381 - GPU 17371 - CPU 12383

Kommer nog testa överklockna iGPUn sen igen när jag läst på mig lite mer och även testa 3800Mhz på minnena då jag läst att motsvarande DDR4 fast icke SODIMM klarar det men för tillfället så är jag nöjd med prestandaökning för GPUn på ~16% som jag fått mha snabbare minnen, det är ju ändå org kylare och denna lilla datorn.

Permalänk
Medlem

Tack för att du dela med dig av din HTPC-resa! Är lite i samma sits och i färd med att konfigurera en HTPC i form av en minidator med Ryzen 7 5800H som också ska fungera för enklare spel. Ser fram emot mer tid i soffan istället för vid skrivbordet 🎮