Lyckas inte SSHa in i min Pi

Permalänk

Lyckas inte SSHa in i min Pi

Jag har gjort en riktig Bobo..... Jag har en Raspberry Pi med Pihole installerat.
Jag har tillgång till Pi-hole portalen via nätverket och kan jobba i den. Men iom att det nu är en uppdaterin på G för Pi-hole tänkte jag dra in den.

Problemet? Jag minns inte mitt användarnamn som standard brukar vara "pi" men inte nog med det. Jag vet inte vilket lösenord jag har heller så har testat massor med olika lösenord jag tycker mig ha ett svag minne att jag hade. Men problemet är att när jag inte ens vet vilket användarnamn jag hade så blir kombinationerna oändliga.

Kan man få fram denna info någonstans? Dvs användarnamnet?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=319398

Testat något av detta?

Annars kan du väl bara ta en backup av inställningarna i pihole och blåsa om din pi och börja om.

Permalänk
Skrivet av slusk:

https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=319398

Testat något av detta?

Annars kan du väl bara ta en backup av inställningarna i pihole och blåsa om din pi och börja om.

Dessa förutsätter att jag har en skärm till den om jag läser rätt, jag har ingen skärm utan kör bara SSH in i den.

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem

Det kanske finns en clear CMOS jumper nånstans på kretskortet? Sånt brukar finnas på "vanliga" pc-moderkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem

Det finns inget CMOS. Kommer du inte ihåg lösen så får du ta backup på inställningarna i pihole och skriva om SD-kortet + installera pi-hole igen.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Plocka ut minneskortet till en extern enhet, mounta den och skriv om lösenordshashen samt saltet till kända värden?

Sitter på en telefon och har svårt att kolla upp detaljer, men rimligen bör det gå bra att ersätta utvalt innehåll i /etc/passwd och /etc/shadow med utvalt innehåll från orginalfiler från en installations-image.

Edit: metod 4 i länken ovan tycks vara vad jag föreslår.

CMOS har inget med saken att göra. TS tycks vilja återställa lösenordet på operativsystemnivå, troligen för användaren pi, utan att påverka andra konton och grupper som lagts till för att köra diverse installerade tjänster.

En lösenordshanterare är bra att ha…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Dessa förutsätter att jag har en skärm till den om jag läser rätt, jag har ingen skärm utan kör bara SSH in i den.

Du kan inte flytta din rpi till en skärm/tv som har hdmi då?

Utan skärm lär du få svårt om du inte flyttar minneskortet och haxxar det.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort samma bobo, fast i min Proxmox-container på min gamla dator. Idiot som jag är så satte jag av någon obegriplig anledning nåt nytt användarnamn (brukar annars använda samma på allt) på Ubuntu-servern som jag installerat Pi-hole i, och glömt bort den. Så jag antar att "Oturs" och "KADs" tips är det man får testa (tackar)

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Jag gjorde backup och blåste den....

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]