Usb enheter som endast kan laddas med vissa typer av strömkällor, varför är det så?

Permalänk
Medlem

Usb enheter som endast kan laddas med vissa typer av strömkällor, varför är det så?

Hej

Har en liten fundering gällande usb prylar, rätt oftanär jag ska ladda/driva saker märker jag att enheter inte börjar ladda med vissa laddare eller för den delen vissa kablar, Men ofta om man vänder på kabeln så fungerar det, (Usb-c)då talar jag inte om slitna kablar utan helt nya.

Exempel

jag har en sov mask med Blåtands hörlurar, den kan laddas med en dator eller en usb laddare med mindre än 2A,
allt över 2A så vägrar den ladda oavsett kabel (testat typ 15 olika)

en fjärrkontroll som endast kan laddas med usb från min laptop eller förstärkaren. har nog testat 30 olika kablar och laddare, den laddar med nästan alla kablar men endast från laptoppen, eller förstärkaren.

surface pro 7, som endast laddas om jag har usb-c kabeln på ett visst håll, testat 4 olika kablar och flera laddare (nya) (har en adapter från usb-c till surface pro)

samma sak telefoner, s21-s22-s23 ultra alla har samma beteende att på ena hållet så vill dom inte ladda, börjar dom ladda så slutar dom efter en stund, MEN om man stänger av telefonen så spelar det inget roll vilket håll usb kablen är på.
detta beteendet har jag sett på flera laddare och batteri backupper samt ett 10 tal nya kablar. (alla usb-c) och det gäller då främst om man använder laddare och batteri backupper som är kraftigare, dvs 65w-120w.

hörlurar från audeze, vägrar ladda om inte usb-c kabeln är på "rätt" håll samma sak här testat flera kablar från olika tillverkare och även från samma tillverkare, detta är då 3m kabel. värt att notera är att jag testat använda både aktiv kabel (med matning) och vanlig usb-c

är det någon mer som märkt av detta så tydligt och vet orsaken? det känns ju inte som glapp utan måste vara något annat som avgör om det ska fungera att ladda eller inte. det är ju lite störande med tanke på att jag skiftat över allt till usb-c för att slippa hålla på och vända kablar.

värt att notera är att kablarna jag vanligen använder är certifierade för 60w och 100w.
en annan notering är att tex både sonens telefon och frugans båda varnar för väte i laddporten om man ansluter dom mot 65w laddare eller högre. ingen av dom är blöta eller har skit i ladd porten. det är två olika modeller av telefon från olika tillverkare.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Sötast

Har använt USB-C dagligen lika länge som alla oss andra här och jag har aldrig varit med om detta, eller hört någon annan som har haft detta problemet.

Jag tänkte först att det måste vara något specifikt för dig, dina enheter, dina kablar. Men jag läste hur många du provat med och kände att det är osannolikt.

Sedan när du sa att både sonens och frugans telefon varnade för väta så tror jag åter igen att det är något specifikt för dig/er/era grejer.

Använder ni alla samma sladdar vid ett eller annat tillfälle?
Tänker om det kanske finns någon av sladdarna som haft en fysisk defekt inuti kontakten som kanske gör åverkan på portarna på telefonerna eller något.

Permalänk
Medlem

Trots att USB-C skall vara standard framöver så har olika tillverkare strategier för att just deras laddare skall särbehandlas och ge bättre prestanda.
Normal ursäkt är att "vi vet inte hur bra sladden är så vi begränsar till en viss maxström".

Permalänk
Medlem

Vi har liknande problem här, vissa USB-C-prylar går inte att ladda med vissa laddare. Antingen är det en kass konstruktion som gör att det blir konstiga problem eller jag vet inte vad. Med min mobil vet jag att den med tiden enbart har blivit att ta snabbladdning från ett håll på kabeln men det är uppenbart problem med porten/kabeln.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Trots att USB-C skall vara standard framöver så har olika tillverkare strategier för att just deras laddare skall särbehandlas och ge bättre prestanda.
Normal ursäkt är att "vi vet inte hur bra sladden är så vi begränsar till en viss maxström".

Om jag förstått EU lagen rätt, så kommer inte tillverkare få göra så längre. De måste stödja USB-C PD. Om jag förstått lagen rätt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om jag förstått EU lagen rätt, så kommer inte tillverkare få göra så längre. De måste stödja USB-C PD. Om jag förstått lagen rätt

Dock kräver högre effekter via PD (över 60 W, har jag för mig) att en lös kabel har ett chip som talar om att den tål det. Det är en del av standarden. Sedan kan väl inget hjälpa snålkopplade kablar som leder till strul, vilket jag tror är problemet i en del fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Dock kräver högre effekter via PD (över 60 W, har jag för mig) att en lös kabel har ett chip som talar om att den tål det. Det är en del av standarden. Sedan kan väl inget hjälpa snålkopplade kablar som leder till strul, vilket jag tror är problemet i en del fall.

vi kör dessa kablar, tänker att dom inte är snålkopplade?
https://eu.ugreen.com/collections/usb-c-cables/products/ugree...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kommer ihåg att jag märkt är att pappas Samsung AC-adapter+kabel inte fungerar till att ladda min Lenovo tablet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har använt USB-C dagligen lika länge som alla oss andra här och jag har aldrig varit med om detta, eller hört någon annan som har haft detta problemet.

Jag tänkte först att det måste vara något specifikt för dig, dina enheter, dina kablar. Men jag läste hur många du provat med och kände att det är osannolikt.

Sedan när du sa att både sonens och frugans telefon varnade för väta så tror jag åter igen att det är något specifikt för dig/er/era grejer.

Använder ni alla samma sladdar vid ett eller annat tillfälle?
Tänker om det kanske finns någon av sladdarna som haft en fysisk defekt inuti kontakten som kanske gör åverkan på portarna på telefonerna eller något.

problemet med felmeddelande om väte sker på laddare med 65w eller mer, och även detta går ibland vända på kablarna för att komma runt (igen spelar ingen roll om dom är nya ur förpackning)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Vi har liknande problem här, vissa USB-C-prylar går inte att ladda med vissa laddare. Antingen är det en kass konstruktion som gör att det blir konstiga problem eller jag vet inte vad. Med min mobil vet jag att den med tiden enbart har blivit att ta snabbladdning från ett håll på kabeln men det är uppenbart problem med porten/kabeln.

så tänkte jag med först, men sedan fick jag dille på att testa och såg då att det är väldigt vanligt även på helt nya kablar och laddare, nu när jag fick hem min 23 ultra och den direkt visade samma fel, så jag hämtade en ny kabel och testade mot flera laddare men fick då samma fel. så något är väldigt skumt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

så tänkte jag med först, men sedan fick jag dille på att testa och såg då att det är väldigt vanligt även på helt nya kablar och laddare, nu när jag fick hem min 23 ultra och den direkt visade samma fel, så jag hämtade en ny kabel och testade mot flera laddare men fick då samma fel. så något är väldigt skumt

Riktigt konstigt, men det verkar än så länge vara en väldigt konstigt standard. Frun köpte nyligen en ny pixel-telefon med en officiell Google snabbladdare. Den laddaren verkar inte kunna ladda i princip något annat är pixeltelefonen så den har de tydligen låst på något sätt. Helt värdelöst.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Sötast
Skrivet av aragon:

vi kör dessa kablar, tänker att dom inte är snålkopplade?
https://eu.ugreen.com/collections/usb-c-cables/products/ugree...

Använder du endast ugreen?

Har du kablar av annat märke?
Vad har du för märken på dina laddare/bricks?

Ugreen ser ut att vara ett "kinamärke" sen om det är ett bra sådant eller ej vet jag inte. Reddit verkar ha åsikter om "russian roulette"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ugreen ser ut att vara ett "kinamärke" sen om det är ett bra sådant eller ej vet jag inte.

Det är ett AliExpress-märke ja. Jag har ett gäng av deras laddare och massvis med kablar, i princip allt har alltid fungerat bra.

Den enda liknande situation jag märkt en gång är att vissa enklare/äldre enheter med micro-B-kontakt inte velat ladda med 2 m C-till-C kabel och en micro-B-adapter, men fungerat utmärkt med en kortare 0,5 m C-till-C kabel. Osäker om 2 m kabeln varit ratad för 60 eller 100 W, den korta 0,5 m var nog 60 W eller rentav ochippad.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Sötast

Att ni vågar
Så mycket kina elektonik som har blivit bannad i sverige/eu på grund av direkt livsfarliga och undermåliga konstruktioner.

Är det något jag alltid köper så är det bevisat bra laddare och kablar. Icke en chans jag sätter i något icke certat i en mobil för 15.000 kr eller en laptop för 25.000kr då betalar jag hellre 150kr extra för sladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Att ni vågar
Så mycket kina elektonik som har blivit bannad i sverige/eu på grund av direkt livsfarliga och undermåliga konstruktioner.

Är det något jag alltid köper så är det bevisat bra laddare och kablar. Icke en chans jag sätter i något icke certat i en mobil för 15.000 kr eller en laptop för 25.000kr då betalar jag hellre 150kr extra för sladden.

Så vilka märken köper du? Med tanke på hur svårt det är att hitta bra kabel och laddare som inte har ursprung kina

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Använder du endast ugreen?

Har du kablar av annat märke?
Vad har du för märken på dina laddare/bricks?

Ugreen ser ut att vara ett "kinamärke" sen om det är ett bra sådant eller ej vet jag inte. Reddit verkar ha åsikter om "russian roulette"

Nej, men jag har börjat gå över till dom mer och mer då dom fungerar bättre än tex dom belkin,deltaco mm som vi har som är 2m eller längre, dom aktiva kablarna har varit blandat, dom senaste är 3m deltaco
laddare har vi allt från, samsung,apple,baseus,amazon,belkin.linocell,deltaco mm
där kan jag verkligen rekommendera baseus efter att man kalibrerat dom.

Jag börjar tro på det som nämndes tidigare i tråden gällande att saker fungera bättre med vissa märken, dvs att det är någon form av medveten begränsning eller att standarden tillåter en sådan bredd att det blir problem om man har två saker på var sin sida om den så att säga.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Sötast
Skrivet av aragon:

Så vilka märken köper du? Med tanke på hur svårt det är att hitta bra kabel och laddare som inte har ursprung kina

Ursprunget i sig lär ju inte vara problemet. Annars hade vi svenskar levt på medeltiden säkerligen.

Men det är ju skillnad på tillverkade i kina och tillverkade i kina (med tillhörande processer, kontroller, kvalitetskrav, specifikation, etc)

Jag använder endast sådant du hittar i regelrätta icke-importbutiker.

T.ex belkin, "original", anker, deltaco etcetera
De kommer såklart i varierande kvalitet men är inga fuskbyggen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ursprunget i sig lär ju inte vara problemet. Annars hade vi svenskar levt på medeltiden säkerligen.

Men det är ju skillnad på tillverkade i kina och tillverkade i kina (med tillhörande processer, kontroller, kvalitetskrav, specifikation, etc)

Jag använder endast sådant du hittar i regelrätta icke-importbutiker.

T.ex belkin, "original", anker, deltaco etcetera
De kommer såklart i varierande kvalitet men är inga fuskbyggen iaf.

Exakt det är skillnad på kina och kina, köper man vettig kvalité är det oftast bättre kvalité än vad man kan köpa på tex Elgiganten,kjell osv
ugreen köper jag för övrigt från amazon.se att tex deltaco inte skulle ha fusk kabel vet jag inte stämmer, som exempel fick kjell&compani stå för byte av cat6a nätverks kabel i två av våra hus för kabeln inte klarade standarden och dessutom orsakade överslag om man använde kabel över 10m.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Sötast
Skrivet av aragon:

Exakt det är skillnad på kina och kina, köper man vettig kvalité är det oftast bättre kvalité än vad man kan köpa på tex Elgiganten,kjell osv
ugreen köper jag för övrigt från amazon.se att tex deltaco inte skulle ha fusk kabel vet jag inte stämmer, som exempel fick kjell&compani stå för byte av cat6a nätverks kabel i två av våra hus för kabeln inte klarade standarden och dessutom orsakade överslag om man använde kabel över 10m.

Jag försöker bara hjälpa dig att hitta felorsaken

Kjell eller elgiganten, clas ohlson etc hade jag inte heller handlat på. Är mestadels import av antingen no name eller mode namn afaik.

Men ja. Om det inte är fel på varken laddare, kablar eller enheter så kan jag inget annat än att lyckönska dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag försöker bara hjälpa dig att hitta felorsaken

Kjell eller elgiganten, clas ohlson etc hade jag inte heller handlat på. Är mestadels import av antingen no name eller mode namn afaik.

Men ja. Om det inte är fel på varken laddare, kablar eller enheter så kan jag inget annat än att lyckönska dig

Fick läsa igenom mitt svar och inser att det kan tolkats som "aggressivt" det var inte meningen utan snarare som "exakt" att det finns både bra och dåliga saker både i kina och i sverige. Jag tror som sagt som tidgare nämts att det inte är någon riktig standard utan det finns ett stort "glapp" har suttit idag och testat massa olika kombinationer och det är verkligen så att vissa kablar funkar dåligt med vissa laddare och att vissa laddare funkar dåligt med vissa enheter osv, Så nästa grej blir nog att försöka hitta ett märke som gör laddare/kablar med så bred kompibalitet som möjligt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag försöker bara hjälpa dig att hitta felorsaken

Kjell eller elgiganten, clas ohlson etc hade jag inte heller handlat på. Är mestadels import av antingen no name eller mode namn afaik.

Men ja. Om det inte är fel på varken laddare, kablar eller enheter så kan jag inget annat än att lyckönska dig

De tygklädda USB-kablarna på Biltema är sämst - de dör lätt och har även dödat en port på en av mina multi-laddare.