Word-hjälp: Färglägga en del av sida i Word

Permalänk
Medlem

Word-hjälp: Färglägga en del av sida i Word

Tjena.

Jag undrar hur man gör för att få två olika färger på en sida av Word.
Exempelvis, att en del är helblå, och den andra vit.
Se exempel på denna länk: https://www.cvmaker.se/assets/images/cvs/2/cv-example-harvard-3f6591.jpg

När jag väl fixat färgerna vill jag kunna skriva i båda delarna utan att texten hoppar runt i dokumentet.
Så när jag ställer mig och skriver i det blåa fältet, vill jag bara att texten ska hålla sig där, att det inte går ut till det vita fältet... och vise versa, att när jag ställer mig i det vita fältet så vill jag att texten ska hålla sig där utan att den hoppar till det blåa.

Hoppas ni fattar hur jag menar.

All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Tjena.

Jag undrar hur man gör för att få två olika färger på en sida av Word.
Exempelvis, att en del är helblå, och den andra vit.
Se exempel på denna länk: https://www.cvmaker.se/assets/images/cvs/2/cv-example-harvard-3f6591.jpg

När jag väl fixat färgerna vill jag kunna skriva i båda delarna utan att texten hoppar runt i dokumentet.
Så när jag ställer mig och skriver i det blåa fältet, vill jag bara att texten ska hålla sig där, att det inte går ut till det vita fältet... och vise versa, att när jag ställer mig i det vita fältet så vill jag att texten ska hålla sig där utan att den hoppar till det blåa.

Hoppas ni fattar hur jag menar.

All hjälp uppskattas.

Om du går in på fliken layout och väljer spalter > fler spalter så kan du justera in dessa så att varje spalt avser ett färgat område.
Texten håller sig sedan inom den spalten du skriver i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om du går in på fliken layout och väljer spalter > fler spalter så kan du justera in dessa så att varje spalt avser ett färgat område.
Texten håller sig sedan inom den spalten du skriver i.

Tack för svar.

Hur färglägger jag den ena spalten då blå?
Och hur hoppar jag mellan de olika spalterna? Verkar som jag måste hålla in enter för att komma till nästa spalt.

Permalänk
Medlem

Du kan prova att använda dig av textrutor istället för spalter.
Fliken Infoga > Textruta

Där finns det mallar som du kan använda dig av.
Sen får du mecka lite med Layoutalternativ för textrutan, för att få till den högra texten.
Eller så smackar du bara in fler textrutor och fixar det den vägen.

Exportera som PDF så blir det nog snyggt

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Tack för svar.

Hur färglägger jag den ena spalten då blå?
Och hur hoppar jag mellan de olika spalterna? Verkar som jag måste hålla in enter för att komma till nästa spalt.

Vet ärligt inte på rak arm, har inte testat det själv.
Ville mest informera om funktionen spalter, sen kanske textrutor är bättre som tipsas om ovanför.

Permalänk

Textrutor är nog en av de bättre lösningarna ifall du vill göra en layout som är väldigt lik den du länkar till. Men annars skulle jag säga att det lättaste sättet att få en delvis blå bakgrund vore att bara gå till Infoga > Former och välja en rektangel. Lägg den så att den täcker den delen av sidan du vill ha färgad (inga problem om den går utanför sidans kanter), sen högerklicka på det blåa och välj "Bakom text". Då får du ett blått område på sidan men skriver text som om inget var annorlunda mot en helt vanlig sida.

Skrivet av outbox:

Tack för svar.

Hur färglägger jag den ena spalten då blå?
Och hur hoppar jag mellan de olika spalterna? Verkar som jag måste hålla in enter för att komma till nästa spalt.

Med Ctrl+Shift+Enter lägger du in en spaltbrytning för att direkt gå till nästa spalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

Textrutor är nog en av de bättre lösningarna ifall du vill göra en layout som är väldigt lik den du länkar till. Men annars skulle jag säga att det lättaste sättet att få en delvis blå bakgrund vore att bara gå till Infoga > Former och välja en rektangel. Lägg den så att den täcker den delen av sidan du vill ha färgad (inga problem om den går utanför sidans kanter), sen högerklicka på det blåa och välj "Bakom text". Då får du ett blått område på sidan men skriver text som om inget var annorlunda mot en helt vanlig sida.

<Uppladdad bildlänk>

Med Ctrl+Shift+Enter lägger du in en spaltbrytning för att direkt gå till nästa spalt.

Hej.

Tack för svar.
Din lösning var bra.
Fick mig att hitta denna video också som guidade på ett bra sätt.
https://www.youtube.com/watch?v=peiPQzRIxpI

Tack igen.
Det är nu löst!