Allt-i-allo server (NAS, Renderfarm, Plex och streama spel)

Permalänk

Allt-i-allo server (NAS, Renderfarm, Plex och streama spel)

Kan börja med att säga att detta är mer av ett tanke experiment och nyfikenhet än något jag faktiskt ska bygga i snar framtid

Men den tänkta användningsområden för denna hypotetiska server skulle va att ha en pc backup och allmän stor storage för bilder, spel etc tillgängligt överallt i huset (och kanske t.o.m utanför?) Samt kunna skicka iväg renderingar från Maya/blender och dylikt för att fria upp datorn. Sen vill jag kunna streama spel till TVn och använda Plex samt VMs

Om man skulle vilja ha en server som kan göra allt nämnt ovan, Hur skulle man få till väga? Går det att ha en server som gör allt detta samtidigt eller bör man dela upp det på nått vis? Hur skulle en rimlig budget se ut för allt detta?

Rätt maffig frågeställning men uppskattar all input 😁

Permalänk
Medlem

Det är knappast något komplicerat som behövs, bara dyrt.

Mycket lagringsutrymme (av lätt insedda skäl)
Mycket RAM - för att ha utrymme för en massa olika aktiva program och VMs samtidigt.
Många kärnor - för att kunna göra många saker samtidigt utan att prestanda dyker.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur Maya/Blender fungerar över nätverket, men filserver och Plex är ju bara att installera och köra. Du har inte nämnt hur du tänkt streama spel, men antar Steam Remote Play.

Du har inte heller nämnt något om OS, så jag antar att du vill köra Windows.

Du kan dela upp användningen genom att virtualisera allt med ESXi/Proxmox, men jag skulle personligen inte vilja göra det med NAS/alla hårddiskar. Läs på om "GPU passthrough" så de virtuella maskinerna kommer åt grafikkortet.

VirtualBox

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag vet inte hur Maya/Blender fungerar över nätverket, men filserver och Plex är ju bara att installera och köra. Du har inte nämnt hur du tänkt streama spel, men antar Steam Remote Play.

Du har inte heller nämnt något om OS, så jag antar att du vill köra Windows.

Du kan dela upp användningen genom att virtualisera allt med ESXi/Proxmox, men jag skulle personligen inte vilja göra det med NAS/alla hårddiskar. Läs på om "GPU passthrough" så de virtuella maskinerna kommer åt grafikkortet.

VirtualBox

Jo jag är väldigt ny när de gäller servrar och kan basically ingenting om dem / hur de funkar. ergo denna posten. Så om du kan några bra länkar där man kan lära sig the basics hade de uppskattats

Permalänk
Skrivet av Mr_Mattson:

Kan börja med att säga att detta är mer av ett tanke experiment och nyfikenhet än något jag faktiskt ska bygga i snar framtid

Men den tänkta användningsområden för denna hypotetiska server skulle va att ha en pc backup och allmän stor storage för bilder, spel etc tillgängligt överallt i huset (och kanske t.o.m utanför?) Samt kunna skicka iväg renderingar från Maya/blender och dylikt för att fria upp datorn. Sen vill jag kunna streama spel till TVn och använda Plex samt VMs

Om man skulle vilja ha en server som kan göra allt nämnt ovan, Hur skulle man få till väga? Går det att ha en server som gör allt detta samtidigt eller bör man dela upp det på nått vis? Hur skulle en rimlig budget se ut för allt detta?

Rätt maffig frågeställning men uppskattar all input 😁

Flera av dina önskemål krockar vad gäller behoven.
Lagringsserver: inga problem.
VM:ar (inklusive Plex): kör dem på lagringsservern.
Tips är att ha VM:ar på SSD-lagring för hastighetens skull, och masslagring på mekanisk disk för kostnadens.

Spelstreaming har jag ärligt talat inte mycket erfarenhet av, men jag skulle rekommendera en dedikerad speldator till det: spel kräver ändå stora resurser av hårdvara från samma epok, och då vill du inte få prestandabortfall för att tjejen ville se något via Plex eller för att kompisarna besöker någon webbtjänst du servar medan du streamar något.

Liknande med en renderingsfarm: utan egen erfarenhet av detta har jag en känsla av att merkostnaden för att lägga denna funktion på egen hårdvara inte är så illa jämfört med att köpa hårdvara som klarar detta i tillägg till allt annat du vill kunna göra.