Ny speldator. Midrange. 15.000kr budget

Permalänk
Medlem

Ny speldator. Midrange. 15.000kr budget

Hallå sweclockers. Jag har sneglat runt lite i forumet och läst en del andra trådar med samma tema, men vill ändå göra en egen tråd för att kunna få direktkontakt med er som kan tänkas hjälpa mig.

Jag ska börja spela csgo igen och kommer att köpa en dator för det ändamålet. Det lär bli lite dota 2 också men främst Csgo.

Jag kommer att beställa från INET via datorbyggaren.

Jag har som plan att kanske lägga runt 15.000:- på hela riggen, dvs 144hz skärm, mus, tangentbord och headset inräknat. Så i den bästa av världar så kanske själva datorn kan landa på kring 12.000kr ungefär och då är jag nöjd.

Råd gällande tillbehören är inte nödvändigt utan jag önskar helst hjälp med vad datorn ska innehålla.

Mitt enda önskemål rörande bygget är att kortet ska vara nvidia.

Intel eller AMD?

Mvh

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Medlem

Vad gäller grafikkort så blir det 3060 Ti eller 3070 du har att välja på. 3060 Ti går lös på runt 5200 på prisjakt.
Sämre än 3060 ti så blir det inte mycket uppgradering att tala om (ifall du kör på 1070, enl din signatur). Dyrare än 3070 så blir det inget kvar av budgeten för någonting annat.

Vilken upplösning ska du ha på din skärm? Det avgör hur kraftig burk du "behöver".

Är nätagg och chassi något som du kan/vill återanvända? Om aktuellt: Vad har du idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Vad gäller grafikkort så blir det 3060 Ti eller 3070 du har att välja på. 3060 Ti går lös på runt 5200 på prisjakt.
Sämre än 3060 ti så blir det inte mycket uppgradering att tala om (ifall du kör på 1070, enl din signatur). Dyrare än 3070 så blir det inget kvar av budgeten för någonting annat.

Vilken upplösning ska du ha på din skärm? Det avgör hur kraftig burk du "behöver".

Är nätagg och chassi något som du kan/vill återanvända? Om aktuellt: Vad har du idag.

Tack för svar. Riggen i min signatur är min förra dator. Den är såld sen ett drygt år. Jag la ner spelandet hastigt men vill börja lite smått igen.

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambat:

Tack för svar. Riggen i min signatur är min förra dator. Den är såld sen ett drygt år. Jag la ner spelandet hastigt men vill börja lite smått igen.

Behöver du montering eller ska du bara köpa alla delar från Inet?

Edit
Ett paket med montering

https://www.inet.se/datorbygge/b1365840/datorbygge

Ifall du kan bygga själv så presterar detta paket bättre

https://www.inet.se/datorbygge/b1365841/datorbygge

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambat:

Tack för svar. Riggen i min signatur är min förra dator. Den är såld sen ett drygt år. Jag la ner spelandet hastigt men vill börja lite smått igen.

Svara på alla frågorna om du förväntar dig någon hjälp, folk ser inte mycket mening att hjälpa någon som inte tycks vilja ha hjälp.

Permalänk
Medlem

Jättetack. Jag har sett många byggen i den här prisklassen som innehåller ryzen 5an 5600 alt. 5600x så jag börjar luta åt det.

Skrivet av Bagarbosse:

Svara på alla frågorna om du förväntar dig någon hjälp, folk ser inte mycket mening att hjälpa någon som inte tycks vilja ha hjälp.

Sorry! Jag har för avsikt att spela i 1080p, alternativt 720p. Jag har kollat lite på gpus och har själv varit inne på ett 3060, eventuellt 3060 ti.

Visa signatur

i7 8700k, Be quiet pure rock, Evga 1070 SC ACX 3.0, Asus z370-p, 16gb DDR4 3000mhz.