CPU klockar ej ner sig i idle efter att man satt en ny multipel på P-Core Ratio?

Permalänk
Avstängd

CPU klockar ej ner sig i idle efter att man satt en ny multipel på P-Core Ratio?

Har bytt från ett B660-F till ett Z690-A.

När jag pillar på P-Core Ratio väljer All Core och ställer in den på 52x så vägrar CPUn att klocka ner sig idle.
Är detta normalt beteende? Den är liksom helt fastlimmad i 5.2ghz. Gissar på att samma sak sker om jag istället väljer Per Core istället för All Core och ställer in 52x på alla 6 kärnor. Får nog prova det.

Satte jag 51x på B660-F så klockade den ner sig i idle till så lågt som 0mhz.

Permalänk

Aktivera C-State i bios. Sätt ditt energischema i Windows till balanserat. Aktivera Intel SpeedStep i bios.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reotheras:

Aktivera C-State i bios. Sätt ditt energischema i Windows till balanserat. Aktivera Intel SpeedStep i bios.

Allt det är igång redan. Ändrar jag istället till By Core Usage och sätter 52 på alla så klockar den ner sig. Men inte om jag sätter All Core. Konstigt

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Allt det är igång redan. Ändrar jag istället till By Core Usage och sätter 52 på alla så klockar den ner sig. Men inte om jag sätter All Core. Konstigt

Märkligt, jag har liknande setup som dig (13600KF + Z790P) och min downclockar till 800 MHz med All Core @ 5.5 GHz med de inställningar jag nyss nämnt ovan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reotheras:

Märkligt, jag har liknande setup som dig (13600KF + Z790P) och min downclockar till 800 MHz med All Core @ 5.5 GHz med de inställningar jag nyss nämnt ovan.

Intressant. Har du pillat på SVID Behaviour? Har du All Core eller Per Core?

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Intressant. Har du pillat på SVID Behaviour? Har du All Core eller Per Core?

Nej det har jag inte. Jag kör på All Core och med en satt Vcore, alltså ingen adaptive/dynamisk.

Permalänk
Avstängd

Verkar fungera nu helt plötsligt. Startar man datorn och öppnar hwinfo är den som låst i max frekvens och VID likaså.

Startar man tex cinebench och låter den gå i ett par sekunder och avbryter så klockar den ner sig som den ska.