Datorn startar sporadiskt vid in-/urkoppling av komponenter

Permalänk
Medlem

Datorn startar sporadiskt vid in-/urkoppling av komponenter

Hej hopp,

Min antika dator som nu mestadels är över ett decenium förutom grafikkort och en SSD. Har de senaste dagarna varit svår att boota efter att jag installerade ett wifi kort i en PCIE slot. Det här är precis efter en flytt men det lirade på dagarna innan jag skaffade kortet. Tror inte det heller är fel på kortet men att jag gjort bort mig under installationen. När den väl startar är allt bra, inga höga temperaturer eller något skumt.

Vad som händer vid boot:

  • Datorn bootar normalt utan problem

  • Datorn bootar normalt men jag har ingen disk i så den går till bios, stänger av, bootar igen och den går till nästa punkt

  • Allt snurrar igång men den fastnar med svart skärm

  • Sällan men har hänt att den bootar men stänger av sig när Windows laddas

  • Gjort så att jag stängt av nätagget och tryckt på start några gånger för att 'ladda ur kondensatorer', då har den helt vägrat att ens starta på några timmar...

Vad jag gjort:

Kortfattat: installerat PCIe wifi-kort, flyttat gpu en slot ned, slagit av plasten på en sata port.

Lyckades 'slå av' en sata port på mobot när jag flyttade ned grafikkortet för att komma åt PCIE 1 slots porten. Tidigare satt grafikkortet i första PCIE slot, men då den blockade allt utom sista PCIE så flyttade jag ned den. Lyckades pilla tillbaka plasten, vilket inte gjort till eller från i problematiken.
När jag sen startade luktade det bränt i någon sekund men kunde inte hitta någon källa, skulle kunna varit damm...Det var rätt dammigt i burken efter år av bortprioritering och pandemibebis.

När nu allt var installerat började problemen nästan direkt. Tror faktiskt det gick rätt bra första starten men sen dess har det kantats av problem och frustrationen av att vara 30+ och sitta på golvet med korvfingrar.
Har varit inne på att det måste vara antingen mobot eller nätagget som är vajsing. Men lite historik finns ju.

  • Har tidigare haft ett fåtal bsod relaterat till minne men inte på länge.

  • AMD radeon programvaran brukar klaga på att något har hänt och återställa inställningarna

Komponenter (allt är 10+ år förutom GPU, 2 Ramstickor och Crucial SSD):

  1. I5 3570K

  2. Asrock Z77 Extreme4-m

  3. 4x4 av Corsair Vengance DDR3

  4. AMD Radeon RX 480 4GB

  5. TP-Link Archer TX3000E

  6. Crucial SSD 500 GB

  7. Intel SSD 160 GB

  8. Corsair 650W Modulärt agg

Vad jag testat:

  • Kopplat ur i stort sett alla komponenter och testat indivuellt med så få grejer som möjligt. Det uppför sig enligt punkt 2 ovan oftast med en lyckad boot följt av en svart skärm, tårar och att jag lär min dotter en ny svordom

  • Testat alla ramstickor för sig

  • Kopplat in och ur olika SSD, ibland har inkoppling av bara strömsladden gjort att det inte bootat

  • INTE testat med annan PSU, GPU eller Mobo då jag inte har något kvarliggande, mitt intresse var större när jag hade datorn i signaturen...

  • Gjort ett 'paper clip' test på nätagget och det lirar

  • INTE mätt volt från agget mer än det som står att finna i bios och det ser OK ut

  • Reset CMOS

  • Testat med nytt CMOS batteri

  • Kortslutit 'start-pins' på mobot för att utesluta startknappen

  • Testat annan skärm samt HDMI kabel istället för DP

Kan tillägga att jag skriver från datorn nu, efter några timmar av avslappning blandat med acceptans av min dators död.
När jag återgick så kopplade jag ur GPU och WIFI kortet och tillbaka igen, samma slot. Stoppade in min boot SSD. Startade Windows, stängde ned, startade upp igen...

Är det värt att chansa på att det är nätagget eller ska jag ge upp och försöka på mobot direkt?

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Medlem

Eftersom att du skriver att det luktade bränt efter att du råkade slå av sata-porten, så är jag ganska säker på att det är det (alltså moderkortet) som är problemet.

Edit: Linus hjälpte nyligen en streamer som hade förstört usb3-porten på moderkortet https://youtu.be/Z07ZNsWGC80

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som den mest troliga förklaringen, tack för länken också

Dags att jaga ett Z77

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-