Keycaps eller rättare sagt space tangent?

Permalänk
Medlem

Keycaps eller rättare sagt space tangent?

Hej,
Jag har ett Tesoro Gram Spectrum
Model: TS-G11SFL

Som tjejen tappade och så gick space tangenten sönder.
Nu skulle jag vilja köpa en keycaps som passar denna men då tangentbordet är low profile så hittar jag inget direkt som passar.
Mejlade Tesoro själva för att fråga var jag kan få tag i nya tangenter men inget svar.
Så vänder mig till Sweclockers, kan någon vänlig själ tipsa var jag kan köpa de`?

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av lime3003:

Hej,
Jag har ett Tesoro Gram Spectrum
Model: TS-G11SFL

Som tjejen tappade och så gick space tangenten sönder.
Nu skulle jag vilja köpa en keycaps som passar denna men då tangentbordet är low profile så hittar jag inget direkt som passar.
Mejlade Tesoro själva för att fråga var jag kan få tag i nya tangenter men inget svar.
Så vänder mig till Sweclockers, kan någon vänlig själ tipsa var jag kan köpa de`?

Tack på förhand.

Det är MX brytare så 90% av alla keycaps du kan köpa kommer att fungera.
Fast det kan vara bra att kolla så fästet för brytaren sitter i mitten av tangenten, är den off-center så kan det bli lite svårare att hitta.

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte byta spacebaren på mitt Logitech G710+ till en extra jag fick med mitt Akko tangentbord jag köpte till jobbet, men den passade inte alls. Dels hade Akkos tangent sex "fästpunkter" eller vad man ska kalla dem, där switchen passar in, två i mitten och två längst ut i varje ände, medan Logitech bara hade tre. Sen var Logitechs spacebar typ en halvcentimeter längre också. Så se till att hitta rätt tangent, det är inte bara att ta en som passar mot switcharna.

Permalänk

Ja Logitech har egna storlekar, Corsair och gamla Razer har det också.

Att den hade 6 fästen undertill va ju för att kunna fungera med så kallad off-center.

Permalänk
Skrivet av lime3003:

Hej,
Jag har ett Tesoro Gram Spectrum
Model: TS-G11SFL

Som tjejen tappade och så gick space tangenten sönder.
Nu skulle jag vilja köpa en keycaps som passar denna men då tangentbordet är low profile så hittar jag inget direkt som passar.
Mejlade Tesoro själva för att fråga var jag kan få tag i nya tangenter men inget svar.
Så vänder mig till Sweclockers, kan någon vänlig själ tipsa var jag kan köpa de`?

Tack på förhand.

Men ja, nu när jag tittar lite noggrant så är det en 6u spacebar du behöver.
Kommer bli svårare att hitta rätt / kosta lika mycket som tangentbordet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

Ja Logitech har egna storlekar, Corsair och gamla Razer har det också.

Att den hade 6 fästen undertill va ju för att kunna fungera med så kallad off-center.

Mitt andra Logitech, G610, som är från samma "generation" men som var lite billigare har istället en smalare/kortare spacebar. Annars är de väldigt lika, samma fula typsnitt, samma volymscroll och så, och ganska samma i storlek på liksom den vanliga tangentbordsdelen. På det dyrare är Windowsknapparna och högerklicksknappen mindre för att få plats med den bredare space baren. Lite roligt att de skiljer sig så.

Akko med Logitech ovan och under:

Permalänk
Skrivet av snajk:

Mitt andra Logitech, G610, som är från samma "generation" men som var lite billigare har istället en smalare/kortare spacebar. Annars är de väldigt lika, samma fula typsnitt, samma volymscroll och så, och ganska samma i storlek på liksom den vanliga tangentbordsdelen. På det dyrare är Windowsknapparna och högerklicksknappen mindre för att få plats med den bredare space baren. Lite roligt att de skiljer sig så.

Akko med Logitech ovan och under:
<Uppladdad bildlänk>

Ja precis, som tur är så går fler och fler tillverkare över till standard mått efter att custum delen fått ett sådant uppsving på sistone.

Permalänk
Medlem

Jag har en 6.25U lågprofil över från ett gammalt cherry-tangentbord, men jag undrar om det är för brett? Som någon nämnde ovan ser det ju lite ut som att spacebaren bara är 6U bred på ditt KB.

Permalänk

I detta fall är det caset som är lågprofil, dvs att man ser brytarna om man tittar från sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jag har en 6.25U lågprofil över från ett gammalt cherry-tangentbord, men jag undrar om det är för brett? Som någon nämnde ovan ser det ju lite ut som att spacebaren bara är 6U bred på ditt KB.

mmm vad betyder 6.25 U, antar storleken.
Hur mäter man de?

De känns ju lite sådär att kasta en helt fungerande tangentbord bara för att att man saknar spacen.
Men vill inte heller betala multum för spacen.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime3003:

mmm vad betyder 6.25 U, antar storleken.
Hur mäter man de?

De känns ju lite sådär att kasta en helt fungerande tangentbord bara för att att man saknar spacen.
Men vill inte heller betala multum för spacen.....

<Uppladdad bildlänk>

U är en standardenhet som betyder en "standardtangent", dvs samma bredd som de fyrkantiga A-Z. Spacebar brukar vara runt 6U bredd, och den jag har motsvarar 6.25U. På din bild ser det ut som 6U, men jag är faktiskt inte helt säker? Du får mäta och avgöra, om den skulle passa med 6.25u kan jag skicka tangenten mot porto

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

U är en standardenhet som betyder en "standardtangent", dvs samma bredd som de fyrkantiga A-Z. Spacebar brukar vara runt 6U bredd, och den jag har motsvarar 6.25U. På din bild ser det ut som 6U, men jag är faktiskt inte helt säker? Du får mäta och avgöra, om den skulle passa med 6.25u kan jag skicka tangenten mot porto

Få kolla när man kommer hem. Men grymt schyst av dig!
Skriver när jag är hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

U är en standardenhet som betyder en "standardtangent", dvs samma bredd som de fyrkantiga A-Z. Spacebar brukar vara runt 6U bredd, och den jag har motsvarar 6.25U. På din bild ser det ut som 6U, men jag är faktiskt inte helt säker? Du får mäta och avgöra, om den skulle passa med 6.25u kan jag skicka tangenten mot porto

Skickade dig ett PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime3003:

mmm vad betyder 6.25 U, antar storleken.
Hur mäter man de?

De känns ju lite sådär att kasta en helt fungerande tangentbord bara för att att man saknar spacen.
Men vill inte heller betala multum för spacen.....

<Uppladdad bildlänk>

Det där är inte cherrystabiliserare heller så det är ÄNNU svårare att hitta en som kommer passa, om det inte råkar vara så att det sitter fästen för dem i spacetangenten som är trasig? D.v.s. att du kan ta ut dem och sätta in i en ny.

I så fall har jag garanterat en 6U-spacebar då jag har fått flera stycken i en massa set som jag aldrig använt. Har två som ligger här bredvid mig till och med. Har säkert i DSA-profil med. Jag drunknar i dem.

Eventuellt att en i DSA hade passat bättre till dina övriga knappar då de ser rätt låga ut jämfört mot cherryprofil? Annars kommer det ju bli en viss höjdskillnad mellan space och resten.