Truenas, jails får ingen IP. (Hyper-v)

Permalänk
Medlem

Truenas, jails får ingen IP. (Hyper-v)

Hej,

Har migrerat min Truenasinstallation från "bare metal" till Hyper-V, då jag endast har en Server och vill kunna köra lite annat också.

IP till Truenas är 192.168.1.3

Jag får ett stort problem dock, mina Jails (plex, nextcloud t.ex) får ingen IP alls via DHCP och det står bara DHCP (not running) på ipv4. Sätter jag fast IP istället så startar min plugin, men man kommer inte åt den på sin IP.

Väljer jag istället NAT istället för DHCP, tar plex som exempel, och väljer att öppna NAT TCP port 32400 både i Jail och host, så kommer jag åt Plex, men då får den samma ip som truenas men med sin port (192.168.3.1:32400) och går att surfa till. Men nextcloud till exempel, som inte använder Port på samma vis, får endast 192.168.1.3 när jag kör NAT och den IPn är ju låst till Truenas GUI.

Jag vill som tidigare ha egna fasta adresser till Plex och Nextcloud som inte slutar med 1.3.

Hur gör jag för att det ska funka? Är det något mer jag måste göra för att mina Jails ska få DHCP adresser eller funka på fast IP när Truenas är i Hyper-V eller är det kört?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x | Radeon RX 6800 XT TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX 2x8 3000 mhz | ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | Intel 665p 1TB | Arctic Liquid Freezer II 240 | NZXT S340 Elite | AOC AGON AG273QCX 27" 144hz | Random EIZO 24" 60hz | Corsair K70 LUX MX-Red | Logitech G502 Hero | Secretlab TITAN

Permalänk
Medlem

Du har säkerställt att du inte har råkat aktivera "DHCP Guard" på vSwitchen på Hyper-V hosten? Eftersom detta effektivt skulle döda all DHCP trafik till/från FreeNAS och bryggade maskiner därunder.

https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/2...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Du har säkerställt att du inte har råkat aktivera "DHCP Guard" på vSwitchen på Hyper-V hosten? Eftersom detta effektivt skulle döda all DHCP trafik till/från FreeNAS och bryggade maskiner därunder.

https://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/2...

"DHCP Guard" är av på vswitchen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x | Radeon RX 6800 XT TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX 2x8 3000 mhz | ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | Intel 665p 1TB | Arctic Liquid Freezer II 240 | NZXT S340 Elite | AOC AGON AG273QCX 27" 144hz | Random EIZO 24" 60hz | Corsair K70 LUX MX-Red | Logitech G502 Hero | Secretlab TITAN

Permalänk
Medlem

Det du beskriver är en lösning som fungerar, dvs att du port forwardar jails och att alla delar på 192.168.1.3 - nextcloud kör på 80 eller 443 som standard, om de är upptagna av TrueNAS får du byta dom helt enkelt.

Nu är jag ingen expert på truenas alls men principerna är detsamma, men vill du ändå ha dedikerade IP på varje jail måste du "bridga" truenas nätverksadapter - https://www.truenas.com/docs/core/coretutorials/network/inter... - google är din vän här.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Det du beskriver är en lösning som fungerar, dvs att du port forwardar jails och att alla delar på 192.168.1.3 - nextcloud kör på 80 eller 443 som standard, om de är upptagna av TrueNAS får du byta dom helt enkelt.

Nu är jag ingen expert på truenas alls men principerna är detsamma, men vill du ändå ha dedikerade IP på varje jail måste du "bridga" truenas nätverksadapter - https://www.truenas.com/docs/core/coretutorials/network/inter... - google är din vän här.

Tack så mycket.

Får testa med en brygga och hoppas på att det kan funka, hållit på sisådär 30 min nu sen jag såg ditt meddelande men ännu inget resultat. Får erkänna att jag är rätt ny på detta så kan bli lite svårstartat.

Konstigt dock att jag via googlesökningar inte hittar någon post där någon haft samma problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x | Radeon RX 6800 XT TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX 2x8 3000 mhz | ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | Intel 665p 1TB | Arctic Liquid Freezer II 240 | NZXT S340 Elite | AOC AGON AG273QCX 27" 144hz | Random EIZO 24" 60hz | Corsair K70 LUX MX-Red | Logitech G502 Hero | Secretlab TITAN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Det du beskriver är en lösning som fungerar, dvs att du port forwardar jails och att alla delar på 192.168.1.3 - nextcloud kör på 80 eller 443 som standard, om de är upptagna av TrueNAS får du byta dom helt enkelt.

Nu är jag ingen expert på truenas alls men principerna är detsamma, men vill du ändå ha dedikerade IP på varje jail måste du "bridga" truenas nätverksadapter - https://www.truenas.com/docs/core/coretutorials/network/inter... - google är din vän här.

Bryggan verkade inte heller vilja fungera.

Skapade "bridge1", valde mitt huvudinterface som medlem.

I jailet är vnet_default_interface på "none" och "set interfaces" = "vnet0:bridge0".

Jag är inte skitbra på Truenas ska sägas, men enligt det jag har googlat fram så borde det funka, men jag får varken DHCP eller statisk ip att funka ändå..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x | Radeon RX 6800 XT TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX 2x8 3000 mhz | ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | Intel 665p 1TB | Arctic Liquid Freezer II 240 | NZXT S340 Elite | AOC AGON AG273QCX 27" 144hz | Random EIZO 24" 60hz | Corsair K70 LUX MX-Red | Logitech G502 Hero | Secretlab TITAN

Permalänk
Medlem

Det är ett känt problem om man använder Truenas Scale. Du behöver ta bort ditt nic och skapa en br med de nicet. För mer exakt instruktion kolla på reddit: Truenas bridge.
Sen kan det vara något som är specifikt pga hyper-v också men prova ovanstående.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det är ett känt problem om man använder Truenas Scale. Du behöver ta bort ditt nic och skapa en br med de nicet. För mer exakt instruktion kolla på reddit: Truenas bridge.
Sen kan det vara något som är specifikt pga hyper-v också men prova ovanstående.

Jag kör Truenas Core

Jag har hittat problemet! Jag hade inte "MAC address spoofing" på i vswitchen... Nu ser det ut att funka fint

Tack så mycket för hjälpen på vägen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x | Radeon RX 6800 XT TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX 2x8 3000 mhz | ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | Intel 665p 1TB | Arctic Liquid Freezer II 240 | NZXT S340 Elite | AOC AGON AG273QCX 27" 144hz | Random EIZO 24" 60hz | Corsair K70 LUX MX-Red | Logitech G502 Hero | Secretlab TITAN