AMDs väbbsida respekterar inte EU-kak-block?

Permalänk
Inaktiv

AMDs väbbsida respekterar inte EU-kak-block?

(Vet inte riktigt vilket forum som passar men jag chansar här... )

Skulle uppdatera min Radeon drivrutin och höll på att gå i taket när jag såg att knappen för autouppdatering av grafikdrivrutinen trollat bort sig själv (har även hänt en gång förut för mig; en känd bugg som är åratal gammal vid det här laget.) Gormade och svor och höll på, men när jag lugnat ned mig tänkte jag att jag kör den inbyggda browsern till AMDs sida och provar ladda ned drivisen den vägen.

Det första som hände var att en sån där "vill du ha kakor?"-skylt dök upp. Jag valde "avvisa alla" för att jag var på dåligt humör (vanligtvis godkänner jag allt nästan jämt typ), valde min modell av grafikkort och listade tillgängliga drivisar. Gick inte att ladda ned något; inget förklarande meddelande dök upp eller så, laddaned-knappen gjorde helt enkelt ingenting alls. Störtskön UI-design...

Jaja, chrome då. Går till AMD, avvisar alla kakor, väljer support/ladda ned grafikdrivisar. Sepåfan om den inte förvalt mitt grafikkort redan. (Nej, jag har inte deras addon för autodetektering installerad.)

Ser ju inte bättre ut än att de lik förbannat planterat en kaka på min PC första gången jag gick igenom proceduren, som den kan läsa av även fast jag nu använder chrome istället för den inbyggda browsern (chromium-baserad? Eller vaddennuheter nuförtiden.) Och då även fast jag valt att "avvisa" alla kakor - vilket tydligen är frivilligt, såvitt jag förstår - inget browsern gör utan något fjärrservern skall respektera, vilket den alltså inte verkar göra.

Inte för att jag egentligen bryr mig - detta är så trivialt att det egentligen inte är värt att göra något väsen om, men det är också en principsak. De är ju ett storföretag som har alla nödvändiga resurser att respektera de här lagarna och reglerna.

För det kan ju faktiskt gälla något viktigare än mitt grafikkort nästa gång.

Någon som har lite insikt på vad som egentligen pågår här? Är jag helt ute och cyklar eller?

Permalänk
Medlem

Det ska inte hända.

Jag tömde cachen i Firefox nyligen och har inte varit inne på amd efter det.
Testade att gå in på amd nu. Valde att inte acceptera några kakor alls och kör dessutom både Noscript och Adblock Plus.
Testade även med Edge där jag inte har några addons alls. Samma sak här. Accepterade inte några kakor.
Båda nedladdningsknapparna funkade.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Även om många företag inte följer "Cookielagen" fullt ut, så förbjuder inte lagen cookies helt och hållet. Det är ok att sätta cookies om användaren har "begärt" det. Om du t.ex. lägger en produkt i varukorgen eller loggar in så sätts cookien på din begäran.

Kanske inte helt tydligt hos AMD, men de informerar om att vissa cookies inte kan väljas bort:

Citat:

Strictly Necessary Cookies (Always Active)
These are cookies that are technically required for the operation of the Sites. They are usually only set in response to actions made by you which amount to a request for services, such as setting your privacy preferences, logging into secure areas of the Sites or filling in forms. These cookies store data such as online identifiers (including IP address and device identifiers) along with the information used to operate the Sites. We may estimate your geographic location based on your IP address to help us display the content available in your location and adjust the operation of the Sites.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iFraja:

Kanske inte helt tydligt hos AMD, men de informerar om att vissa cookies inte kan väljas bort:

Intressant... Man tackar för efterforskningarna!