Server fixar varmvatten åt britter

Permalänk
Melding Plague

Server fixar varmvatten åt britter

För att svalka sina servrar lockar Heata med gratis varmvatten till husägare som går med på att låta server extraknäcka som varmvattenberedare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur de ska få ekonomi i det, installationen och anslutning till vvb måste blir en alldeles för stor del av deras kostnad för att det ska gå att räkna hem, men absolut få 80% av varmvattnet betalt, klart man skulle hoppa på!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

-"Älskling, nu blev det kallt i duschen. Sluta inte att ladda upp till servern så jag får varmvatten igen!"

Ser inte heller att det skulle vara lönsamt för företaget.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Dags att flytta till storbritannien så man har råd med att värma sin bostad.

Permalänk
Medlem

Att värma hem med servrar är inte direkt någon ny idé, ett av de mer kända som hade samma upplägg är t.ex. Nerdalize (som gick i konkurs 2019). De mer framgångsrika projekten brukar dock handla om att ta vara på spillvärme från stora serverhallar snarare än att placera servrar hemma hos folk.

Så frågan är vad som är annorlunda med detta försök, eller handlar det bara om "den här gången kommer det säkert fungera"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Förstår inte riktigt hur de ska få ekonomi i det, installationen och anslutning till vvb måste blir en alldeles för stor del av deras kostnad för att det ska gå att räkna hem, men absolut få 80% av varmvattnet betalt, klart man skulle hoppa på!

Fjärrvärmesystem som jackas på misstänker jag.

edit:Skulle läst artikeln.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Att värma hem med servrar är inte direkt någon ny idé, ett av de mer kända som hade samma upplägg är t.ex. Nerdalize (som gick i konkurs 2019). De mer framgångsrika projekten brukar dock handla om att ta vara på spillvärme från stora serverhallar snarare än att placera servrar hemma hos folk.

Så frågan är vad som är annorlunda med detta försök, eller handlar det bara om "den här gången kommer det säkert fungera"?

Här slipper du kostnaden för serverhall antar jag? Men du kommer behöva en bilburen flotta tekniker för underhåll antar jag.

Permalänk
Medlem

Jag skulle förstå om typ "vattenfall" drog igenom rör till alla våra datacenter och kylde och som sedan kopplades till vanliga fjärrvärmen men det här företaget vill flytta ur sin serverhall till folks hem? (jag är lite nyvaken...bara 1 kaffe en så länge) Påverkar inte det hemmens elförbrukning?

Idéen är är väl sund men...jag fattar inte...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

så länge det inte påverkar belastningen på nätverket så skulle man nog lätt vara på

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Visst, pengar är pengar, men 2500 kr för ett konstant ljud som du inte kan styra över, och ge dem tillgång för service? Betalar de för luftkonditionering under sommaren också?

Låter inte lockande.

Permalänk
Medlem

I Falkenberg har en relativt stor serverhall redan kopplat ihop sig med kommunens fjärrvärmenät. Det måste ju vara en mycket bättre lösning överlag. Dels för att fysiskt skydd biten är så viktig för många serverhallar.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Här slipper du kostnaden för serverhall antar jag? Men du kommer behöva en bilburen flotta tekniker för underhåll antar jag.

Ja, samt en massa extra administration för att hålla koll på alla servrar, och det blir även svårare att utnyttja servrarna till något vettigt om de är utspridda. Det blir många nackdelar bara för att slippa ha en serverhall, så frågan är som sagt varför de tror att det ska fungera den här gången när precis samma upplägg har misslyckats många gånger förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Förstår inte riktigt hur de ska få ekonomi i det, installationen och anslutning till vvb måste blir en alldeles för stor del av deras kostnad för att det ska gå att räkna hem, men absolut få 80% av varmvattnet betalt, klart man skulle hoppa på!

är nog inte så konstigt, speciellt om man räknar in att dom kommer helt undan lokal kostnaden vilket är en ganska så stor kostnad

Liksom istället för en enorm lokal för XX-XXX antal miljoner så sprider man ut det till mindre datorer som kopplas ihop över internet Ända som ev kan bli ett problem är väll i sånt fall underhållet av det hela när dom väl har säg 10 000 enheter utspridda över hela landet =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

I Falkenberg har en relativt stor serverhall redan kopplat ihop sig med kommunens fjärrvärmenät. Det måste ju vara en mycket bättre lösning överlag. Dels för att fysiskt skydd biten är så viktig för många serverhallar.

För att inte tala om elförsörjningen. Har inte de flesta datahallar backup-system ifall det blir strömavbrott?
Den här lösningen ser ut att vara DOA redan nu, galet ineffektiv med massor av sårbarheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

För att inte tala om elförsörjningen. Har inte de flesta datahallar backup-system ifall det blir strömavbrott?
Den här lösningen ser ut att vara DOA redan nu, galet ineffektiv med massor av sårbarheter

Backupen i det här fallet lär ju vara fail-over till en server där det inte är strömavbrott.

Fortfarande en kass idé dock.

Permalänk
Medlem

ta ett gäng servrar och värm hela huset ifall du har vattenburen värme.
Jag hade lätt hoppat på.

Permalänk
Medlem

Som andra skriver så låter det mer sunt att koppla ihop serverhallarnas kylanläggning till fjärrvärme som då kan användas av hushåll.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Jag fick gratis värme i garaget en vinter för några år sedan genom att mina på min egna server. Kryptovalutan jag fick var mer värd än elförbrukningen och värmen kom på köpet. Inte riktigt samma sak men ändå lite samma tänk

Kan tänka mig det kan finnas andra sätt. Ge tillgång till grafikkort för AI-beräkningar åt någon chat-bott kanske och få ersättning för besväret? Varför inte bara betala för datorkraften med pengar istället för att krångla med att installera varmvattenberedare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Som andra skriver så låter det mer sunt att koppla ihop serverhallarnas kylanläggning till fjärrvärme som då kan användas av hushåll.

Det kommer helt bero på hur stort underhållsbehovet är, om de behöver köra omkring och fixa servrarna hela tiden blir det dyrt men annars är det typ bara en kapitalkostnad.

Permalänk
Medlem

Har inte LTT satsat på att värma sin Pool med hjälp av servern?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Banhof har anslutit sina serverhallar till fjärrvärmenätet. Som andra nämnt låter det mycket vettigare.
https://www.carrier.com/commercial/sv/se/om-Carrier/fallstudi...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Ändå lite intressant. Borde gå att göra bättre än att bara värma VVBn. Om man har mekanisk värmeväxlad ventilation borde man lätt kunna ha en förvärmare på uteluften, dock meningslös på sommaren. Eller om man har berg/jord-värme kan man då koppla på sig på primärsidan och teoretiskt få ut 3-4gånger så mycket värme?

Själv har jag tänkt flytta den utrustning som går till garage för att dumpa värmen (och även ljudet) där. Borde minska gångtiden för luftvärmepumpen, sen om det rör sig om minuter, timmar eller dagar per år låter jag vara osagt.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Har inte LTT satsat på att värma sin Pool med hjälp av servern?https://www.youtube.com/watch?v=4ozYlgOuYis

Kyla servern med poolen eller värma poolen med servern ... jag tror inte riktigt det där är klart än har jag för mig, men jag gillar idéen att dumpa spillvärmen i poolen.

Hade varit så jävla härligt att ha de pengarna som han har och göra alla de sjuka lösningar som han sysslat med.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Har för mig jag läst om nån datahall, undra om det inte va Facebook's uppe i norrland, där drog man väl ut värmeslingor under parkeringen så man slapp skotta under vintermånaderna?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Fjärrvärme är väl inte speciellt stort i England om det ens finns? Sen är el väldigt dyrt och gas är deras huvud energislag.

Håller med om doa på detta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag skulle förstå om typ "vattenfall" drog igenom rör till alla våra datacenter och kylde och som sedan kopplades till vanliga fjärrvärmen men det här företaget vill flytta ur sin serverhall till folks hem? (jag är lite nyvaken...bara 1 kaffe en så länge) Påverkar inte det hemmens elförbrukning?

Idéen är är väl sund men...jag fattar inte...

Företaget står för förbrukningen av servern.

Permalänk
Medlem

Undrar hur värmetåligt chippet är?

Kylmediet (varmvattenberedaren) behöver ju hålla en vattentemperatur på 70 °C. Absolut minst 60 °C.
Sen har man förluster i värmeöverföringen från chippet till varmvattenberedaren.

Chippet måste säkert ligga på över 100 °C för att värma vattnet till 70 °C.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av cyzed:

Undrar hur värmetåligt chippet är?

Kylmediet (varmvattenberedaren) behöver ju hålla en vattentemperatur på 70 °C. Absolut minst 60 °C.
Sen har man förluster i värmeöverföringen från chippet till varmvattenberedaren.

Chippet måste säkert ligga på över 100 °C för att värma vattnet till 70 °C.

Det är nog snarare så att man istället för att ta in vanligt kallvatten och värma upp det så tar man det redan delvis uppvärmda vattnet från servrarna (genom värmeväxlare) och värmer upp det, med doppvärmare/värmepump/vad som.
Det blir alltså mindre delta temperatur att värma upp och då går det således åt mindre energi för att komma upp i dessa 70°C.

Med andra ord, det fungerar högst troligen inte med enbart servrarna, utan du måste ha något annat som toppar upp den sista värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Backupen i det här fallet lär ju vara fail-over till en server där det inte är strömavbrott.

Fortfarande en kass idé dock.

Fast då blir det ju ännu mer omkostnader som drar ner projektet ytterligare. Speciellt eftersom det rimligtvis kan antas vara flera servrar i samma område då som råkar ut för avbrottet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är nog snarare så att man istället för att ta in vanligt kallvatten och värma upp det så tar man det redan delvis uppvärmda vattnet från servrarna (genom värmeväxlare) och värmer upp det, med doppvärmare/värmepump/vad som.
Det blir alltså mindre delta temperatur att värma upp och då går det således åt mindre energi för att komma upp i dessa 70°C.

Med andra ord, det fungerar högst troligen inte med enbart servrarna, utan du måste ha något annat som toppar upp den sista värmen.

Servern har ingen egen krets om man tittar på bilden som de visar i videon. Det ser ut att vara heatpipes.
Där man normalt är kylflänsar så är det istället en metallplatta. Plattan fäster man mot varmvattenberedaren.

Ja, jag såg också att man behåller värmepatronen. Men den kommer ju se till att det är 70 °C i tanken. Så när det inte går åt något varmvatten. Då kommer inget kallt vatten in heller. Vad händer då?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro