SSD från Microsoft Surface Pro 4 (1724)

Permalänk
Medlem

SSD från Microsoft Surface Pro 4 (1724)

Hej,
Skärmen till Microsoft Surface har spruckit, går det att ta ut SSD från den och stoppa in den i en sån här för att få tillbaka sparade bilder?
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/harddiskkabi...

Tack på förhand

/Frågar åt min vän

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Hej,
Skärmen till Microsoft Surface har spruckit, går det att ta ut SSD från den och stoppa in den i en sån här för att få tillbaka sparade bilder?
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/harddiskkabi...

Tack på förhand

/Frågar åt min vän

<Uppladdad bildlänk>

Borde gå bra rent hårdvarumässigt, verkar ju vara en vanlig M.2-enhet, vad jag förstår just PCIe-baserad.

Dock är det väl högst sannolikt så att en dator ur Surface-serien har Bitlocker aktiverat som standard, och förutsatt att detta inte deaktiverats i något sammanhang så gäller det ju att du har recoverynyckeln tillgänglig (antingen om du har den sparad i ditt Microsoftkonto eller att du själv sparat den någonstans) för att faktiskt kunna dekryptera innehållet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Som nämnts redan så är SSDn troligtvis krypterad med bitlocker. Men det enklaste är i så fall skärm/tv, tangentbord och mus. Tror 4an precis som min 3a har mini-displayport så du kanske behöver köpa en sån adapter.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Bitlocker är aktiverat ur kartong så du kommer inte kunna komma åt datan om du inte har nyckeln för att dekryptera den. Koppla upp en annan skärm med mini-displayport så kan du fortfarande använda datorn och få över allt du behöver på en extern lagringsenhet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

För att svara på din fråga så går det alldeles utmärkt att sätta Surfacens NVMe disk i en extern NVMe kabinett, gjorde det själv häromveckan när min Surface Pro 4 började klicka av sig själv (bytta skärmen för 2 år sen för att den började flimra).
Beroende på om du kommer åt datan eller inte beror som tidigare skrivit om Bitlocker är igång eller inte och om du har avkrypteringsnyckeln tillgänglig

Jag satte min Surface NVMe i en ASUS TUF Gaming A1 som fanns på rea under julen.

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Batteriet verkar ha varit trasig, och med försök att öppna för att undersöka gick skärmen sönder har jag fått veta nu.

Går det koppla den mot tv och ta bort batteriet och köra med strömkabel?

Ska kolla om min vän kan logga in på Microsoft och hitta bitlocker nyckeln.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Skrivet av aaaaa:

Batteriet verkar ha varit trasig, och med försök att öppna för att undersöka gick skärmen sönder har jag fått veta nu.

Går det koppla den mot tv och ta bort batteriet och köra med strömkabel?

Ska kolla om min vän kan logga in på Microsoft och hitta bitlocker nyckeln.

Tack på förhand

Sista året körde jag min Surface utan batteri med bara strömkabel, däremot kan jag inte svara på om den funkar med endast en extern skärm. Den Borde göra det men inget jag provade själv.

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Det funkar med strömkabel utan batteri och med mini display port till hdmi på tv.

Tack för all hjälp

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011