Ultrawide: Platt IPS eller curved VA?

Permalänk
Medlem

Ultrawide: Platt IPS eller curved VA?

Vilket hade ni valt till spel och lite arbete då och då? De ligger på ungefär samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Det gäller alltså 34" 3440x1440

Permalänk
Medlem

IPS alla dagar i veckan för arbete... VA gillade jag inte när jag hade det.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Avstängd

Beror på vilka skärmar det handlar om. En VA kan upplevas ha sämre text än IPS medans IPS kan ha ljussken i vinkel eller tom framifrån om man tex skriver mycket i svart bakgrund.

Ultrabred så är kurvad <1800r definitivt värt det om det handlar om 34 eller bredare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Beror på vilka skärmar det handlar om. En VA kan upplevas ha sämre text än IPS medans IPS kan ha ljussken i vinkel eller tom framifrån om man tex skriver mycket i svart bakgrund.

Ultrabred så är kurvad <1800r definitivt värt det om det handlar om 34 eller bredare.

Har kikat på Samsung Odyssey G5 34" men blev orolig när jag läste lite om VA-paneler. Jag är inte kräsen när det gäller skärmar så förhoppningsvis märker jag inte av det...

Permalänk
Bildexpert 📺

Samsung har på senare tid lyckats motverka de stora problemen som många andra VA-paneler dras med, likt tydliga eftersläp och segmenterad pixelstruktur. Detta är dock inte alltid självklart och Samsungs moderna VA-paneler har ofta en statisk halvtonsstruktur som också kan verka störande ifall man har höga krav på bildkvalitet.

Man bör därför läsa sig till tester om man vet att man stör sig på sådana detaljer.

Permalänk
Medlem

kan gott rekommendera HP x34 - Det är en platt IPS 3440x1440, 165hz med väldigt stilren design - till ett vettigt pris dessutom.

Använder själv till arbete och spel. Freesync funkar ypperligt

Permalänk
Medlem

Jag har en Philips 346B1C/27 hemma som jag är nöjd med. VA och 100Hz samt USB-C docka inbyggt med KVM-switch. Ska dock byta ut den då den ska få flytta till hemma kontoret.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

kan gott rekommendera HP x34 - Det är en platt IPS 3440x1440, 165hz med väldigt stilren design - till ett vettigt pris dessutom.

Använder själv till arbete och spel. Freesync funkar ypperligt

Ser ju väldigt lovande ut och dessutom 20% nedsatt på HPs hemsida. Har du testat curved någon gång och kan jämföra med det? Hur djupt är ditt skrivbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Ser ju väldigt lovande ut och dessutom 20% nedsatt på HPs hemsida. Har du testat curved någon gång och kan jämföra med det? Hur djupt är ditt skrivbord?

Nix, har aldrig testat curved. Så klart sett de på diverse elektronikbutiker men de har alltid någon space-aktig design ("Gaming") som jag inte tål. Jag har ett ganska normalt skrivbord. 80-100cm skulle jag gissa på.