Skrivet av AGI:
Det står uttryckligen på länken jag refererade till följande: "Under garantitiden har du rätt att kräva samma åtgärder som du har rätt till enligt reklamationsrätten i konsumentlagstiftningen".
Men du menar alltså att det inte stämmer?
Texten på Hallå Konsument är en väldigt förenklad sammanfattning av de mest grundläggande rättigheterna riktad mot de som inte har så bra koll. Den täcker in vanliga situationer och kan rimligtvis inte vara utförlig nog att gå in på undantag eller specialfall. Reklamationsrätten är treårig, efter tre år har du inga rättigheter som följer av KKöpL. Är garantin exempelvis fem år har du under det fjärde och femte året alltså samma rättigheter som reklamationsrätten ger dig, det vill säga inga. Det är enbart garantivillkoren som gäller i det fallet.
Skrivet av AGI:
Det är dock två helt olika avtal, och man får som kund välja vilken man vill använda i sitt ärende? Det är ju väl självklart?
Återigen, reklamationsrätten är lagstadgad - den är inte ett avtal. Varken du eller återförsäljaren har rätt att välja bort KKöpL. Finns ett garantiavtal som ger dig som kund ytterligare rättigheter skall även det följas, men då är det främst Avtalslagen som är relevant.
Skrivet av AGI:
Har du en källa som kan stärka ditt påstående? Det är starkt att hävda att konsumentverkets egna upplysningstjänst är felaktig. Jag har även läst samma sak på olika jurist-hemsidor. Mycket tyckande i denna tråd, börjar bli trött på det. Är du jurist? Lämna källor tack.
Juridik handlar i stort om tyckande, hela vägen upp till och inklusive Högsta Domstolen och de lagstiftande organen. Lagar är ofta skrivna som ett ramverk som ger anvisningar om vad som gäller men sällan går närmare in på specifika situationer (Brottsbalken är i mycket ett undantag). Hur en situation skall avgöras baseras därmed på tyckande, vi har till och med byggt vårt rättssystem med detta som grund då flera personer (såsom nämndemän och domare) måste vara med och tycka när en tvist skall avgöras.
Vi är ett flertal som brukar vara med och tycka här i Konsumenträtt, vissa har ingen erfarenhet men gillar ändå att tycka, andra har ganska gedigen erfarenhet men brukar sällan till aldrig hänvisa till denna för att tränga undan de mindre erfarna. Att du då beklagar dig över att andra tycker till när du själv återkommande gör precis samma sak, och dra till med det smått löjliga "källor tack" när du själv inte bryr dig om det utan lite svepande hänvisar till vad du läst och tolkat utifrån din egna erfarenheter blir lite underligt.
Skrivet av AGI:
Garanti ges sällan av företag, för att det anses vara ett starkare skydd än reklamationsrätten.
Då har du har säkert en finfin referens till alla de som anser detta. Med tanke (återigen) på att garanti är någonting helt frivilligt och reklamationsrätten är lagstadgad blir det ett väldigt egendomligt påstående. En lagstadgad rättighet måste ju per definition vara ett starkare skydd än ett frivilligt avtal där innehållet dessutom saknar formkrav.
Skrivet av AGI:
Edit: måste tillägga att jag syftar på div. garantier som ges direkt av återförsäljaren. Om det nu spelar roll.
Skrivet av AGI:
Okej, men om vi håller oss till garantier mellan företag (återförsäljare) och kund.
Så du du talar egentligen bara om en speciell sorts garanti, som du dessutom menar sällan ges, och du förväntar dig att en vettig diskussion skall kunna hållas när de flesta andra rimligen avser de vanliga garantier tillverkaren ger och återförsäljaren generellt svarar för? Det bör ju då ligga i ditt intresse att vara övertydlig med vad du egentligen avser.
Vad är det för garantier som bara ges av återförsäljaren? Du får hemskt gärna exemplifiera, jag tror aldrig jag stött på det i den aktuella branschen. Det verkar mer rimligt att det är tillverkarens garanti du egentligen menar, men du försöker göra någon distinktion här som rent praktiskt inte existerar.
Skrivet av AGI:
Men då är vi då slutligen överens. Om garantivillkoren uppfylls så har man rätt till någon av de åtgärder som ges av reklamationsrätten.
Inet har i detta fall inte kunnat avhjälpa problemet med byte/reparation. Då återstår hävning av köpet, under garantin.
Nu blandar du återigen ihop garantivillkoren och reklamationsrätten. Vill man helt undvika reklamationsrätten måste man vända sig till tillverkaren istället, och denne kommer då följa sina garantivillkor.
Inet har kunnat lösa ärendet med en omleverans, detta har påpekats ett flertal gånger. TS har då tackat nej till den lösningen och istället valt att acceptera en återbetalning med avdrag.