Permalänk
Medlem

Prisuppskattning OLED 27' 1440p 200+hz

Hej! Jag är mitt uppe i att köpa en ny skärm med specifikationer i tråd-titeln. Eftersom att jag vill prioritera FPS-spel som Csgo funderar jag på att vänta på OLED som verkar komma spöa allt som finns just nu avseende responstid. Jag har dock ingen koll på vad priset för en skärm med OLED kommer ligga på . Jag misstänker att det kan bli en dyr historia med speccsen jag vill ha i kombination med OLED. Finns det några indikationer för priset i nuläget?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Avstängd

Jag tror att Odyssey G7 C27G75 skulle passa bäst för ditt behov.
Det är en perfekt spelmonitor med kurvig design.

Genomsnittspriset är 5800-6200

Permalänk
Avstängd

En annan är Predator XB3 Spelskärm..
Priset är nästan 11k men den totala specifikationen är så hög...
Men jag personligen gillar inte denna design för spelmonitorer.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av magnum92:

Hej! Jag är mitt uppe i att köpa en ny skärm med specifikationer i tråd-titeln. Eftersom att jag vill prioritera FPS-spel som Csgo funderar jag på att vänta på OLED som verkar komma spöa allt som finns just nu avseende responstid. Jag har dock ingen koll på vad priset för en skärm med OLED kommer ligga på . Jag misstänker att det kan bli en dyr historia med speccsen jag vill ha i kombination med OLED. Finns det några indikationer för priset i nuläget?

OLED är vägen du idag och inom närmaste året går för att du vill ha bildkvaliteten med kontrastförhållande och det dynamisk omfång som en OLED medför. För snabba spel går du istället på högre frekvens och låglatensteknik likt Nvidia Reflex. Sikta på dagens 360 Hz eller kommande 500 Hz-skärmar.

Responstider är endast en del av den större ekvationen och inte hela svaret på frågan om bästa skärmen för din typ av spelande.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

OLED är vägen du idag och inom närmaste året går för att du vill ha bildkvaliteten med kontrastförhållande och det dynamisk omfång som en OLED medför. För snabba spel går du istället på högre frekvens och låglatensteknik likt Nvidia Reflex. Sikta på dagens 360 Hz eller kommande 500 Hz-skärmar.

Responstider är endast en del av den större ekvationen och inte hela svaret på frågan om bästa skärmen för din typ av spelande.

Men en 200+ hz Oled med 0.03 ms input lag är väl alltid bättre än en ips med 1-3 ms input lag 360 hz - 500 hz ips? Eller har jag fel?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blue eyed devil:

Men en 200+ hz Oled med 0.03 ms input lag är väl alltid bättre än en ips med 1-3 ms input lag 360 hz - 500 hz ips? Eller har jag fel?

Du gör som så många andra och tar till den eviga sammanblandningen mellan ihop responstid (eftersläp) med input lag (latens).

Responstiden, tiden det tar för pixeln att förändra sitt ljusinnehåll, är extremt lågt på OLED. Det är i alla hänseenden exakt noll responstid och noll eftersläp på en OLED. Men det hindrar inte att dagens 120 Hz OLED visar tydliga eftersläp eftersom problemet är för stor temporal aliasing för att vi ska varsebli rörelser som kontinuerliga objekt.

Om det enbart vore den tekniska responstiden i panelen som är problemet skulle CSGO-spelarna sedan länge bytt till OLED-paneler redan på 60 Hz-tiden eftersom de också har noll eftersläp. Finns en del som lite förvånat investerat i en OLED och upptäcker att deras 240 Hz-skärmar – av självklara skäl med mindre temporal aliasing – faktiskt fungerar bättre för den typen av spel.

Latensen i skärmen, fördröjningen från signal–till–ljus–i–pixeln, är typiskt under 5–10 ms vid 120 Hz på dagens OLED-skärmar och TV beroende på hur man mäter. Kortare högre upp på skärmen och längre längre ned på skärmen eftersom vid 120 Hz tar det 8 ms för skärmen att ritas uppifrån och ned.

En 500 Hz-skärm behöver 2 ms för att ritas uppifrån och ned.

Total input lag för hela systemet från musklick–genom–spelmotor–och–gpu–till–ljus på skärm är typiskt (enligt Nvidia) runt 40–50 ms vid 144 Hz. Vad de åstadkommer med Reflex är att spel och tgtbord/möss som hanterar Reflex-funktionen (finns i Witcher 3 av alla spel) kommer spelmotorn gå förbi renderingsköer och buffertmetoder för att (enligt Nvidia) nå en total input lag under 15 ms.

Vad man som spelare av rappa fps vill uppnå är så minimal inverkan på koordinationen som bara möjligt. Så lite temporal aliasing som bara möjligt. Eftersläp är i sig självt inte svaret för då hade vi redan kört eftersläpsfria OLED sedan många år tillbaka.

Syftet med kommande OLED-1440p/240 är inte att få det allra bästa för CSGO och liknande för det får man med dagens 360 Hz och kommande 500 Hz-skärmar. Syftet är istället att få bildkvaliteten och den höga frekvensen när den behövs. Den som spelar enbart på grafikkvalitet klarar sig istället bättre på 4K-skärmar och den som spelar för koordinationen behöver frekvensen.

OLED-1440p/240 kommer svara på lite av båda, men inte vara bäst på något.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du gör som så många andra och tar till den eviga sammanblandningen mellan ihop responstid (eftersläp) med input lag (latens).

Responstiden, tiden det tar för pixeln att förändra sitt ljusinnehåll, är extremt lågt på OLED. Det är i alla hänseenden exakt noll responstid och noll eftersläp på en OLED. Men det hindrar inte att dagens 120 Hz OLED visar tydliga eftersläp eftersom problemet är för stor temporal aliasing för att vi ska varsebli rörelser som kontinuerliga objekt.

Om det enbart vore den tekniska responstiden i panelen som är problemet skulle CSGO-spelarna sedan länge bytt till OLED-paneler redan på 60 Hz-tiden eftersom de också har noll eftersläp. Finns en del som lite förvånat investerat i en OLED och upptäcker att deras 240 Hz-skärmar – av självklara skäl med mindre temporal aliasing – faktiskt fungerar bättre för den typen av spel.

Latensen i skärmen, fördröjningen från signal–till–ljus–i–pixeln, är typiskt under 5–10 ms vid 120 Hz på dagens OLED-skärmar och TV beroende på hur man mäter. Kortare högre upp på skärmen och längre längre ned på skärmen eftersom vid 120 Hz tar det 8 ms för skärmen att ritas uppifrån och ned.

En 500 Hz-skärm behöver 2 ms för att ritas uppifrån och ned.

Total input lag för hela systemet från musklick–genom–spelmotor–och–gpu–till–ljus på skärm är typiskt (enligt Nvidia) runt 40–50 ms vid 144 Hz. Vad de åstadkommer med Reflex är att spel och tgtbord/möss som hanterar Reflex-funktionen (finns i Witcher 3 av alla spel) kommer spelmotorn gå förbi renderingsköer och buffertmetoder för att (enligt Nvidia) nå en total input lag under 15 ms.

Vad man som spelare av rappa fps vill uppnå är så minimal inverkan på koordinationen som bara möjligt. Så lite temporal aliasing som bara möjligt. Eftersläp är i sig självt inte svaret för då hade vi redan kört eftersläpsfria OLED sedan många år tillbaka.

Syftet med kommande OLED-1440p/240 är inte att få det allra bästa för CSGO och liknande för det får man med dagens 360 Hz och kommande 500 Hz-skärmar. Syftet är istället att få bildkvaliteten och den höga frekvensen när den behövs. Den som spelar enbart på grafikkvalitet klarar sig istället bättre på 4K-skärmar och den som spelar för koordinationen behöver frekvensen.

OLED-1440p/240 kommer svara på lite av båda, men inte vara bäst på något.

Där ser man.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none