Sony drömmer om musikspelarnas återkomst med ny Walkman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dodie:

Ja, eller en powerbank för 300kr om man är sugen på batteritiden :).

Det hjälper ju definitivt med batteritiden förstås, men de flesta moderna telefoner har ju inte någon hörlursutgång så då behöver man en DAC, vilket lätt går på ett par tusen. Och ska man bära med sig en separat DAC och en powerbank så är plötsligt denna enhet rätt smidig i jämförelse.

Man kan absolut köpa en begagnad telefon istället, men man får ju hitta en av rätt få modeller om man vill kunna driva lite mer krävande hörlurar, annars behöver man ju en separat DAC ändå, om man hör till målgruppen, och dessa få modeller (LG V30 exempelvis) är ju rätt dyra begagnade just eftersom det finns en marknad för dem. Sen brukar de vara mer eller mindre fast på en rätt gammal version av Android, vilket kanske inte spelar så stor roll om man inte har mail, kontakter och sånt synkat, men förr eller senare så kommer de ju att börja tappa funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är skeptisk, den riktar sig nog mer mot hipsters, en sån och en Soundburger så faller bitarna på plats för retrohipstern.
https://cdn.sumally.com/data/product2/2/a56b6668add1e8796edadedf5b3f71c4e4278674_l.webp

Hipster gillar iPhone för mycket. Som sagt tror jag denna inte slår igenom. Kanske om den varit betydligt billigare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast är inte LDAC deras egna proprietära codec

Mja, från Wikipedia "The encoder of LDAC is open-source under Apache License 2.0, so that any device can be coded to transmit LDAC streams without patent or licensing issues. The decoder design remains proprietary." Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/LDAC_(codec)

Android har t.ex. stöd för LDAC sedan Android 8

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Gillar idéen med en dedikerad musikspelare. Jag vet att det går bra att lyssna i mobilen men där finns ju så mycket annan skit som försöker ta ens uppmärksamhet. Ibland är det skönt att bara ha musik eller poddar med sig. Men 4500 är för mycket. Runt 2000 hade jag kunnat tänka mig att betala.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag är faktiskt orimligt taggad på att testa den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag är faktiskt orimligt taggad på att testa den här.

Det finns tidigare versioner, och billigare att testa redan 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av RVX:

Det finns tidigare versioner, och billigare att testa redan 🙂

visst är det så, kikade på NW-A105 men den verkar ha risig batteritid, så känns mer värt att avvakta en nyare modell. Ägt dedikerade musikspelare tidigare så konceptet är inte helt nytt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

30 timmars uppspelningstid känns inte heller så imponerande. Vilken modern telefon som helst klarar minst lika mycket.

Kan du vara aktiv i 30h på din mobil utan att behöva ladda den? Vad sjutton har du för mobil egentligen? Seriöst nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

visst är det så, kikade på NW-A105 men den verkar ha risig batteritid, så känns mer värt att avvakta en nyare modell. Ägt dedikerade musikspelare tidigare så konceptet är inte helt nytt för mig.

Så är det.
Har fått igenom 2st Cowon (Plenue J & D2) innan jag landade i min nuvarande NW-ZX300. Fast även begagnat ligger den i en annan prisklass 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av RVX:

Så är det.
Har fått igenom 2st Cowon (Plenue J & D2) innan jag landade i min nuvarande NW-ZX300. Fast även begagnat ligger den i en annan prisklass 😁

Härligt! jag har ibland gått och suktat efter dom dyrare modellerna men har svårt att motivera det för mig själv. men kanske sen™.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foolwolf:

Kan du vara aktiv i 30h på din mobil utan att behöva ladda den? Vad sjutton har du för mobil egentligen? Seriöst nyfiken.

Det är lite diffust vad de menar. 30 timmar musikuppspelning med skärmen av är inte direkt imponerande, med skärmen på däremot är förstås det. Men jag är tveksam till att det gäller med skärmen på.

Ars har förresten en hyfsad genomgång av denna och modellen ovanför som också lanserades nu. Inget "hands on" dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Härligt! jag har ibland gått och suktat efter dom dyrare modellerna men har svårt att motivera det för mig själv. men kanske sen™.

Plenue serien D2 låg strax över 2400:- då jag köpte min från en engelsk butik, innan brexit dock.
En spelare med Android ser jag inget mervärde av, då finns ju telefonen.
Skärmen på Plenue D serien är dock riktig dålig och oresponsiv, verkar inte som att nya är bättre.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är lite diffust vad de menar. 30 timmar musikuppspelning med skärmen av är inte direkt imponerande, med skärmen på däremot är förstås det. Men jag är tveksam till att det gäller med skärmen på.

Ars har förresten en hyfsad genomgång av denna och modellen ovanför som också lanserades nu. Inget "hands on" dock.

Beror ju även på vilka hörlurar den i sådna fall driver. Batteritider brukar ju oftast vara väldigt överdrivna oavsett så kan hålla med att 30 inte direkt får någon WOW känsla - men SONY och bärbara musikprylar uppbringar inte direkt någon wow-känsla hos mig. För många minnen om komplicerade gränsnitt, onödigt komplicerade och begränsade saker som såg fina ut och levererade undermåligt på de utlovade löftena om just musik och dess förträfflighet.

Fortfarande intresserad vilken telefon man kan lyckas lystna på i 30 h samt att den fortfarande är just din mobil och allt det som kommer till det. Nu tror jag ju att man får välja bort spelså klart, men ändå - mobiler med riktigt bra batteritid är alltid intressant att få nys om!

Förtydling
Permalänk
Medlem

Någon som förresten har erfarenhet av dessa musikspelare i Europa?

Verkar som de dyrare modellerna har råkat ut för restriktioner i EU (ljudnivån) och klarar inte av att driva mer krävande hörlurar:
https://www.lbtechreviews.com/test/hi-fi/sony-walkman-nw-wm1z...

Inte direkt första gången som Sonys produkter slaktas för EU-marknaden. Skulle inte förvåna mig om en iPhone har mer kräm då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Någon som förresten har erfarenhet av dessa musikspelare i Europa?

Verkar som de dyrare modellerna har råkat ut för restriktioner i EU (ljudnivån) och klarar inte av att driva mer krävande hörlurar:
https://www.lbtechreviews.com/test/hi-fi/sony-walkman-nw-wm1z...

Inte direkt första gången som Sonys produkter slaktas för EU-marknaden. Skulle inte förvåna mig om en iPhone har mer kräm då!

Jag har en icke android baserad spelare, hade en ett kort tag. Denna närmare sagt: https://www.whathifi.com/sony/nwz-zx1/review
Men var inte nöjd med den öht. Lyckades sälja den med +/- 0 som tur var.
Men ja, synd att EU-versionerna har cappade volymresurser, var därför noga med att få tag på en japansk modell

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av medbor:

April kommer alldeles för tidigt i år igen… kan de inte bara sluta med dessa galenskaper?

Glöm inte Sonys SD-kort som gav överlägsen ljudkvalitet!

Permalänk
Medlem

Den imponerade verkligen inte på något plan förutom priset (imponerande högt). Vilken dynga.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av danedi:

Få telefoner kan spela upp APE propert, så varför inte. Tror dock inte marknaden är så stor. Nyaste iphone och till och med förra generationen har processor stark nog att köra APE i full fidelity. Men å andra sidan har dessa nya maskiner inte analog output. Målet med APE är att återskapa allt från master, även alla felen. Så man kan höra allt, även reverb från ett fotskrap när Buddy Holliday spelade. Per definition är APE filer avspelade från ett masterband, men det finns gott om fakes och det kom på 90talet ett format som hetter ape format som inte är samma sak, men delar samma namn.

Monkey audio är mest bara en bökigare version av flac, båda är förlustfria men flac har bredare stöd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foolwolf:

Beror ju även på vilka hörlurar den i sådna fall driver. Batteritider brukar ju oftast vara väldigt överdrivna oavsett så kan hålla med att 30 inte direkt får någon WOW känsla - men SONY och bärbara musikprylar uppbringar inte direkt någon wow-känsla hos mig. För många minnen om komplicerade gränsnitt, onödigt komplicerade och begränsade saker som såg fina ut och levererade undermåligt på de utlovade löftena om just musik och dess förträfflighet.

Tja jag vet inte. Jag gillade verkligen de där walkman-telefonerna de hade innan smartphones. Gränssnittet var väl inte så mycket att hurra för med dagens mått förstås, men då var de ju ändå mycket bättre än alla andra telefoner när det gällde just musik.

Där Sony ligger i framkant är dock mer designen av hårdvaran i mina ögon.

Citat:

Fortfarande intresserad vilken telefon man kan lyckas lystna på i 30 h samt att den fortfarande är just din mobil och allt det som kommer till det. Nu tror jag ju att man får välja bort spelså klart, men ändå - mobiler med riktigt bra batteritid är alltid intressant att få nys om!

Jag har en Pixel 5 som väl är en bra bit över ett år gammal och den håller ju lätt 30 timmar för min normala användning, bra mycket längre för musikuppspelning, så jag vet inte om det är någon större bedrift. Bara man håller sig borta från Samsung och deras batterislukande mjukvara.

Permalänk
Medlem

Till det priset? Inte en chans i helvetet. Tveksamt även gällande formfaktorn. Tveksamt även i övrigt då jag sällan går omkring och lyssnar på musik då jag antingen vill höra naturen eller höra vad som händer omkring mig.

Men ... hade jag haft ett jobb där jag inte hade tillgång till en dator vid fingerspetsarna exempelvis, och inte behövde höra vad som händer runt mig - så som jag hade på mp3-spelarnas tid - så skulle jag definitivt haft en önskan om en modern fristående walkman (om än inte till det priset, som sagt).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Audiofil produkter är dock ofta bluff. Troligen kommer dess analoga ljudutgång mäta sämre än Apples dongle för 95kr. Inte för att det spelar så stor roll efterom bakgrundsljuden vid portabel användning maskerar så mycket av ljudet ändå.

Tänk vad lika varandra audiofil och gamingvärldarna ändå är sätt gaming i namnet och bygg in rgb så betalar folk vad som helst för undermåliga produkter i gaming också 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja jag vet inte. Jag gillade verkligen de där walkman-telefonerna de hade innan smartphones. Gränssnittet var väl inte så mycket att hurra för med dagens mått förstås, men då var de ju ändå mycket bättre än alla andra telefoner när det gällde just musik.

Där Sony ligger i framkant är dock mer designen av hårdvaran i mina ögon.
Jag har en Pixel 5 som väl är en bra bit över ett år gammal och den håller ju lätt 30 timmar för min normala användning, bra mycket längre för musikuppspelning, så jag vet inte om det är någon större bedrift. Bara man håller sig borta från Samsung och deras batterislukande mjukvara.

Jag hade en Walkman telefon också, men då hade jag redan en massa andra musikspelare som hade bättre lagringsutrymme mm. Så var inte riktigt imponerad, men hade heller inte så stor koll på hur andra telefoner lät skall erkännas.

Pixel har jag hört bra om - jag som då äger en Samsung telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Tänk vad lika varandra audiofil och gamingvärldarna ändå är sätt gaming i namnet och bygg in rgb så betalar folk vad som helst för undermåliga produkter i gaming också 🤣

Jag tror du missförstår; Syftet med att lägga till RBG på en produkt är att få folk ska betala ÄNNU mer sedan för att få en produkt UTAN RGB

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Rena komedin att läsa marknadsföringen.

Ja läser man marknadsföringen till den här så ser man klart o tydligt vilka den här produkten riktar sig till, alltså rika korkade audiofiler med dålig koll på vad som faktiskt gör bra ljud. Säger ju inte att den här inte har bra ljud för det har den säkert, men att få till bra ljud i 2023 är verkligen ingen rocket sciene, men den där marknasföringen är verkligen samma skit som för Nordosts galet dyra kablar.
Skulle egentligen gärna också ha nån sån här apparat pga den fina storleken o dedikerade knapparna, men med tanke på att resten av hårdvaran är högst medioker (o att det "saknas" simkort o kamera) för det där priset så blir den verkligen helt ointressant.

Permalänk
Medlem

Är faktiskt rätt sugen på en dedikerad musikspelare. Min nästa mobil blir troligtvis en Sony, till viss del p.g.a. hörlursjacket vilket underlättar mycket.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hade en sån här back in the day (2005, 2006) https://www.trustedreviews.com/reviews/sony-nw-hd5-walkman

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja läser man marknadsföringen till den här så ser man klart o tydligt vilka den här produkten riktar sig till, alltså rika korkade audiofiler med dålig koll på vad som faktiskt gör bra ljud.

Stödet för MQA är ett varningstecken i sig.

Lite som att skala upp en DVD (576i) till 4k och säga att bildkvaliteten är bättre än Bluray i 1080p

Dock svårare att nå fram till rika korkade audiofiler. De har alltid långt mycket bättre hörsel än vad all världens mätinstrument kan visa upp.

Kan själv sakna när jag mer njöt av musiken tillsammans med en kopp espresso och ett glas cognac. Nu blir jag mest utmattad av all söndermixad musik som skär sig i mina gamla Mirage-högtalare.

Den musik jag lyssnar på idag är främst rippad från mina gamla CD:s som hade bra masters.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Stödet för MQA är ett varningstecken i sig.

Lite som att skala upp en DVD (576i) till 4k och säga att bildkvaliteten är bättre än Bluray i 1080p

Jag tror det hade varit svårt att sälja en spelare till detta segment utan det, men det gör ju varken till eller från om man inte använder formatet.

Citat:

Dock svårare att nå fram till rika korkade audiofiler. De har alltid långt mycket bättre hörsel än vad all världens mätinstrument kan visa upp.

Kan själv sakna när jag mer njöt av musiken tillsammans med en kopp espresso och ett glas cognac. Nu blir jag mest utmattad av all söndermixad musik som skär sig i mina gamla Mirage-högtalare.

Den musik jag lyssnar på idag är främst rippad från mina gamla CD:s som hade bra masters.

Jo audiofil-världen är verkligen full av snake oil. Samtidigt är väl den här spelaren inte så skyldig till det, ganska rimligt prissatt och inte massa konstiga påståenden i marknadsföringen vad jag sett. Jämför med "toppmodellen" NW-WM1ZM2 för typ 40K med "guldpläterat chassi av syresfri koppar", där snackar vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast ldac finns ju i flera mobiler som kostar halva priset mot den här! Så appropå svårt att förstå...

Fast nu måste man inte vara så bokstavlig och tänka lite utanför boxen...

Skrivet av Fire_Ice:

Är faktiskt rätt sugen på en dedikerad musikspelare. Min nästa mobil blir troligtvis en Sony, till viss del p.g.a. hörlursjacket vilket underlättar mycket.

Aldrig varit så missnöjd med en telefon som jag var med min senaste Sony.