Intel lanserar Core i9-13900KS – först ut på 6,0 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Kan du byta minnet på den som är närmast CPUn?

Kan du byta M.2 som sitter mellan GFX-kortet och CPUn?

Isf skiljer sig din D15+mobo väldigt mycket emot min.

Klart att en "bra" AIO är bättre än tom D15 luft om man bar ser ur kylningsförmåga. Sen finns det såklart en massa andra parametrar eller att man helt enkelt inte vill ha vätska i datorn.

Alltså.. Kolla vad jag hittade! Här är någon som skriver om just D-15, att den tar mycket plats! Då har jag både min egen åsikt och någon annan som säger samma sak, så då borde det vara en allmängiltig sanning. Vi kan lägga ner diskussionen nu. Vi vann!

https://forum.level1techs.com/t/meshify-c-new-case-barely-fit...

OBS! Ovan är endast för att visa hur jävla dumt det är att anse att kombinationen "min upplevelse + random folk på internet som delar den" = sanning man kan använda som argument.

Men tittar man bara på bilden så ser det ju satans trångt och klumpigt ut får jag säga, och där stannar man om man har en agenda.

Har man inte en agenda så är man objektiv och inser att det handlar om ett chassi, en fläktkonfiguration, en orientering, ett moderkort etc och därför blir det meningslöst att dra slutsatser ifrån.

Fan liksom. AIO's har ungefär samma felfrekvens som nätagg, men man hör ingen gå runt och säga "Nej skaffa inte dator så slipper du exploderande nätaggregat".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså.. Kolla vad jag hittade! Här är någon som skriver om just D-15, att den tar mycket plats! Då har jag både min egen åsikt och någon annan som säger samma sak, så då borde det vara en allmängiltig sanning. Vi kan lägga ner diskussionen nu. Vi vann!

https://forum.level1techs.com/t/meshify-c-new-case-barely-fit...

OBS! Ovan är endast för att visa hur jävla dumt det är att anse att kombinationen "min upplevelse + random folk på internet som delar den" = sanning man kan använda som argument.

Men tittar man bara på bilden så ser det ju satans trångt och klumpigt ut får jag säga, och där stannar man om man har en agenda.

Har man inte en agenda så är man objektiv och inser att det handlar om ett chassi, en fläktkonfiguration, en orientering, ett moderkort etc och därför blir det meningslöst att dra slutsatser ifrån.

Fan liksom. AIO's har ungefär samma felfrekvens som nätagg, men man hör ingen gå runt och säga "Nej skaffa inte dator så slipper du exploderande nätaggregat".

Fniss, ja klumpen tar lite plats haha. Ser lite komiskt ut i det där lilla chassit faktiskt. Ser riktigt tight ut kring RAM för denna person iaf.

Ser ju inte direkt ut som att man kan ha ett av de senaste graffe korten med tillverkarnas egna kylare ens med en fläkt i nedre slotten, så att klaga över att aio tar för mycket plats i ett meshify c är komedi

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neldor:

Kan du byta minnet på den som är närmast CPUn?

Kan du byta M.2 som sitter mellan GFX-kortet och CPUn?

Klart jag kan byta M2. Det är två skruvar och man lyfter ju hela kylflänsen uppåt, är ju inte så att man behöver vika på den. Märker ju att du inte haft någon luftkylare någonsin.

Skrivet av Alfons183:

Du (Nozomi) kan la skicka en bild på hur det ser ut i burken? Så kan vi ju se om du har all plats du påstår att du har. Många av oss tycker det låter konstigt då D15 är en såpass stor pjäs att den tagit upp större delen av våra MoBo:s när vi byggt med dem. Så det låter konstigt när du påstår det motsatta.

Jag skickar med en bild på mitt bygge med min NZXT Kraken Z73 så får du se vad de flesta av oss menar med att de tar upp mindre plats än en D15 i chassit. Det blir till och med snyggt med en AIO i jämförelse med en towerkylare. 😊
(Nu har jag monterat den på det viset att den blockar en DDR port. Jag kan ändra på det men har inget behov av att göra det just nu då jag bara använder två stickor!) 🤙
<Uppladdad bildlänk>

Så det som blockeras är alltså minnet enligt er, men ingenting annat, hur ofta byter ni minnen i befintlig dator?

Jag sa att den inte tar upp plats på så vis att den blockerar saker. Kommer åt CPU 8pin utan problem. Kommer åt m2 om jag plockar ur grafikkortet. Kan byta minnen med kylaren på sålänge de är Low Profile och inte töntigt stora RGB minnen. Men även de skulle nog gå bara man inte har en fläkt ovanför.

Här har ni en google bild på en D15 på något random moderkort från Techpowerup (bra källa eller måste det vara Tech Jesus?)

Som ni ser så går det komma åt alla minnesplatserna sålänge man lyfter bort fläkten.

"Det blir snyggt i chassit" Om man har ett fönster och bryr sig om att titta på sin dator varje dag kanske, vilket jag tvivlar på att folk faktiskt gör.

Notera att D15 behöver inte mer än 1 fläkt. Två fläktar (beroende på modell och rpm) gör väldigt lite skillnad.

Är väldigt trevligt att ozzeds attityd är lite på dagisnivå och nu är det i stort sett personangrepp i tråden

Är ju också sjukt att folk här tolkar "ta plats i chassit" exklusivt som "på moderkortet". Chassit är en hel låda. Jag har inte sagt att D15 inte tar upp plats, utan att den inte tar upp såpass att den blockerar någonting. Och jag har bara sagt att Radiator + Fläktar tar ett större fotavtryck i chassit (i lådan, inte på moderkortet, läs om läs rätt tackar) än en D15. Och sedan finns D15S som ger mer utrymme ovanför grafikkortet vilket ger mer plats att komma åt M2 om man nu har falukorvar som fingrar.

Och om ni kikar på ozzeds bild så ser ni varför man knappt kan ha en större radiator i fronten. Grafikkortet i bild får knappt plats med bara chassi fläktar, vet inte vilket kort det är eller hur långt.

Märks att många här är exklusivt för AIO och påstår att RAM blir blockerade om man kör luft, vilket inte är fallet med D15. Tror inte DRP4 blockerar heller.

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Det beror ju helt på vilket chassi man har om hade en 360mm aio i mitt chassi så skulle inte mitt graffikort får plats med min be quiet dark rock pro 4 så får det plats hur bra som helst.

Absolut!
Men de flesta moderkort jag sett tillsammans med en D15 är ganska täckta av sagda pjäs.
Därav att jag frågade om en bild på hans lösning som kanske är på ett sätt där den inte blockar för DDR slots eller tar upp plats så att man inte kan komma åt M.2 platsen.
Sen att det inte går att få plats med just en 360 AIO i ditt chassi är egentligen inte relevant i våran diskussion här.
Du kanske inte läst den från början?
Man får ju anpassa sina lösningar för de chassin man har liksom!
Det som jag och ett par andra tyckte var konstigt var att enligt den personen jag nämnde så tar inte en D15 upp så stor plats i ett chassi.
Vilket ABSOLUT inte är min upplevelse.
Därför jag ville se hans lösning för att se hans definition av ”att inte ta så stor plats som en AIO gör”.

Kritiken jag har riktat mot sagda person har varit att han använt egna upplevelser som allmänna sanningar. Vilket man aldrig kan göra.
Jag påstår inte att en 360 AIO är den bästa lösningen för alla människor. Jag klagar heller inte på luftkylare för något annat än att de tar upp mer plats runt CPU:n.
Får man inte plats med Tex en Corsair H115i/150i/170i eller en NZXT X63/X73 så kan en D15 eller en Be Quiet Dark Rock Pro 4 vara den absolut bästa lösningen för dig!

Men om jag får plats med en H115i med 4st Noctua Industrial 3000 i push/pull eller som jag har nu NZXT X73 så väljer jag den framför vilken luftkylare som helst då jag har märkt VÄLDIGT stor prestanda skillnad och temperatur skillnad med dessa AIO kylarna mot större Noctua kylare.
Dessutom jävligt mycket snyggare och bättre andrahandsvärde. (Har sålt FÖRBANNAT massa datorer och kylare de senaste 3 åren så där är det min upplevelse som jag baserar detta på)

Jag rättade bokstaven innan kylaren då jag fått för mig att det är Z73 som jag hade. Jag hade fel. Det var endast önsketänkande… Dessvärre en X73
Visa signatur

NZXT H710i Elit
Intel I7 12700K
32GB Team Group T-Force Xtreem ARGB White 4000MHz
ASUS ROG Strix 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Klart jag kan byta M2. Det är två skruvar och man lyfter ju hela kylflänsen uppåt, är ju inte så att man behöver vika på den. Märker ju att du inte haft någon luftkylare någonsin.

Så det som blockeras är alltså minnet enligt er, men ingenting annat, hur ofta byter ni minnen i befintlig dator?

Jag sa att den inte tar upp plats på så vis att den blockerar saker. Kommer åt CPU 8pin utan problem. Kommer åt m2 om jag plockar ur grafikkortet. Kan byta minnen med kylaren på sålänge de är Low Profile och inte töntigt stora RGB minnen. Men även de skulle nog gå bara man inte har en fläkt ovanför.

Här har ni en google bild på en D15 på något random moderkort från Techpowerup (bra källa eller måste det vara Tech Jesus?)
https://www.techpowerup.com/review/noctua-nh-d15/images/installed2.jpg
Som ni ser så går det komma åt alla minnesplatserna sålänge man lyfter bort fläkten.

"Det blir snyggt i chassit" Om man har ett fönster och bryr sig om att titta på sin dator varje dag kanske, vilket jag tvivlar på att folk faktiskt gör.

Notera att D15 behöver inte mer än 1 fläkt. Två fläktar (beroende på modell och rpm) gör väldigt lite skillnad.

Är väldigt trevligt att ozzeds attityd är lite på dagisnivå och nu är det i stort sett personangrepp i tråden

Är ju också sjukt att folk här tolkar "ta plats i chassit" exklusivt som "på moderkortet". Chassit är en hel låda. Jag har inte sagt att D15 inte tar upp plats, utan att den inte tar upp såpass att den blockerar någonting. Och jag har bara sagt att Radiator + Fläktar tar ett större fotavtryck i chassit (i lådan, inte på moderkortet, läs om läs rätt tackar) än en D15. Och sedan finns D15S som ger mer utrymme ovanför grafikkortet vilket ger mer plats att komma åt M2 om man nu har falukorvar som fingrar.

Och om ni kikar på ozzeds bild så ser ni varför man knappt kan ha en större radiator i fronten. Grafikkortet i bild får knappt plats med bara chassi fläktar, vet inte vilket kort det är eller hur långt.

Du verkar helt insnöad på att det som du tycker är onödigt tycker också de flesta andra också är onödigt, det du tycker är nödvändigt tycker nog de andra också är nödvändigt etc. Det är varken sant eller en sund attityd.

Det finns massor av folk som har fönster i chassit. Det är de modellerna som säljer mest.

Och angående vad som är mest i vägen och inte... Erm... Säga vad man vill om AIO's men man behöver inte ta bort en fläkt för att komma åt minnena. Eller som du förmodligen hade sagt om du varit lika militant fast för AIO's. "Luftkylare suger för man måste plocka ner hela skiten i molekyler bara för att komma åt minnena".

Ditt use case är inte representativt för andra, så sluta "anta" att alla gör som du, och sluta tyck att alla borde göra det. Du gör dig bara till åtlöje och tapper folk som förut höll med dig när du ska hålla på på det viset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfons183:

Kritiken jag har riktat mot sagda person har varit att han använt egna upplevelser som allmänna sanningar. Vilket man aldrig kan göra.

-helst då jag har märkt VÄLDIGT stor prestanda skillnad och temperatur.

Dessutom jävligt mycket snyggare och bättre andrahandsvärde. (Har sålt FÖRBANNAT massa datorer och kylare de senaste 3 åren så där är det min upplevelse som jag baserar detta på

Definiera prestandaskillnad, hade en 12700K med samma kylare innan jag bytte till 13600K. Kunde köras utan bekymmer i 5.2/4.2.

Gillar att du i stort sett säger att "den personens personliga erfarenheter är inte giltiga" medans i slutet så typ "men MINA är det, för jag sålt så många datorer!"

Hur kan en AIO ha bättre andrahandsvärde egentligen, deras livstid är ju inte oändlig likt en luftkylare som bara är en metallklump. Utan i snitt 6 år (enligt Tech Jesus)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vem skrev det här då? Din onda tvillingbror? För den som skrev nedanstående sprider nämligen FUD, det står jag fast vid.

Skitsnack. Allt jag skrev har faktabasis, du medgav det själv i tidigare inlägg.

Lär dig vad FUD faktiskt betyder.

Sluta baktala mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Du verkar helt insnöad på att det som du tycker är onödigt tycker också de flesta andra också är onödigt, det du tycker är nödvändigt tycker nog de andra också är nödvändigt etc. Det är varken sant eller en sund attityd.

Det finns massor av folk som har fönster i chassit. Det är de modellerna som säljer mest.

Och angående vad som är mest i vägen och inte... Erm... Säga vad man vill om AIO's men man behöver inte ta bort en fläkt för att komma åt minnena. Eller som du förmodligen hade sagt om du varit lika militant fast för AIO's. "Luftkylare suger för man måste plocka ner hela skiten i molekyler bara för att komma åt minnena".

Ditt use case är inte representativt för andra, så sluta "anta" att alla gör som du, och sluta tyck att alla borde göra det. Du gör dig bara till åtlöje och tapper folk som förut höll med dig när du ska hålla på på det viset.

Jag har inte sagt att ingen eller ens en minoritet har glasade chassin. Det jag sa vara att troligen ingen av dessa som har det, ens kikar på sina datorer mer än kanske nångång i kvartalet om de inte har någon display som visar något viktigt. Du läser saker och ting som inte har skrivits.

Fläkten är ju något man inte ens behöver ha där.

Men dina personliga erfarenheter är representativt för alla? Ni säger hela tiden "du har fel det är bara personlig åsikt" medans ni spyr ut era egna personliga åsikter som faktum

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Klart jag kan byta M2. Det är två skruvar och man lyfter ju hela kylflänsen uppåt, är ju inte så att man behöver vika på den. Märker ju att du inte haft någon luftkylare någonsin.

Så det som blockeras är alltså minnet enligt er, men ingenting annat, hur ofta byter ni minnen i befintlig dator?

Jag sa att den inte tar upp plats på så vis att den blockerar saker. Kommer åt CPU 8pin utan problem. Kommer åt m2 om jag plockar ur grafikkortet. Kan byta minnen med kylaren på sålänge de är Low Profile och inte töntigt stora RGB minnen. Men även de skulle nog gå bara man inte har en fläkt ovanför.

Här har ni en google bild på en D15 på något random moderkort från Techpowerup (bra källa eller måste det vara Tech Jesus?)
https://www.techpowerup.com/review/noctua-nh-d15/images/installed2.jpg
Som ni ser så går det komma åt alla minnesplatserna sålänge man lyfter bort fläkten.

"Det blir snyggt i chassit" Om man har ett fönster och bryr sig om att titta på sin dator varje dag kanske, vilket jag tvivlar på att folk faktiskt gör.

Notera att D15 behöver inte mer än 1 fläkt. Två fläktar (beroende på modell och rpm) gör väldigt lite skillnad.

Är väldigt trevligt att ozzeds attityd är lite på dagisnivå och nu är det i stort sett personangrepp i tråden

Är ju också sjukt att folk här tolkar "ta plats i chassit" exklusivt som "på moderkortet". Chassit är en hel låda. Jag har inte sagt att D15 inte tar upp plats, utan att den inte tar upp såpass att den blockerar någonting. Och jag har bara sagt att Radiator + Fläktar tar ett större fotavtryck i chassit (i lådan, inte på moderkortet, läs om läs rätt tackar) än en D15. Och sedan finns D15S som ger mer utrymme ovanför grafikkortet vilket ger mer plats att komma åt M2 om man nu har falukorvar som fingrar.

Och om ni kikar på ozzeds bild så ser ni varför man knappt kan ha en större radiator i fronten. Grafikkortet i bild får knappt plats med bara chassi fläktar, vet inte vilket kort det är eller hur långt.

Märks att många här är exklusivt för AIO och påstår att RAM blir blockerade om man kör luft, vilket inte är fallet med D15. Tror inte DRP4 blockerar heller.

Där har du case and point på den bilden…
Jag fattar inte vad det är du tror att du vinner när du lägger upp den bilden…
Den visar klart och tydligt att kylaren i sitt fulla utförande blockerar alla fyra DDR slotsen!
Om man sätter den åt andra hållet så tar den antagligen i de flesta nya MoBo:s kylflänsar.
Om du tar bort en av fläktarna och sedan påstår att det inte gör någon skillnad så kan du ju lika gärna köra en D14! (Här menade jag en NH-U14S, jag som inte mindes vad den heter. Därför denna rättelse i efterhand.)

Sagda bild har en kylare med fläktar i Push/Pull och det får plats ett stort grafikkort, så jag fattar inte vad du försöker få fram där heller?

Sluta fäktas med väderkvarnarna och påstå saker som bevisligen inte är sanna när man bokstavligt talat kan se att det inte stämmer på bild.

Förtydligande av vilken modell av kylare jag menade.
Visa signatur

NZXT H710i Elit
Intel I7 12700K
32GB Team Group T-Force Xtreem ARGB White 4000MHz
ASUS ROG Strix 2080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfons183:

Där har du case and point på den bilden…
Jag fattar inte vad det är du tror att du vinner när du lägger upp den bilden…
Den visar klart och tydligt att kylaren i sitt fulla utförande blockerar alla fyra DDR slotsen!
Om man sätter den åt andra hållet så tar den antagligen i de flesta nya MoBo:s kylflänsar.
Om du tar bort en av fläktarna och sedan påstår att det inte gör någon skillnad så kan du ju lika gärna köra en D14!

Sagda bild har en kylare med fläktar i Push/Pull och det får plats ett stort grafikkort, så jag fattar inte vad du försöker få fram där heller?

Sluta fäktas med väderkvarnarna och påstå saker som bevisligen inte är sanna när man bokstavligt talat kan se att det inte stämmer på bild.

Är du seg på riktigt eller har du svårt att följa med i konversationen?

Sagda bild är denna som Ozzed länkade:

Citat:

Och om ni kikar på ozzeds bild så ser ni varför man knappt kan ha en större radiator i fronten. Grafikkortet i bild får knappt plats med bara chassi fläktar, vet inte vilket kort det är eller hur långt.

Ser det ut som att grafikkortet hade fått plats om rad + fläktar satt i fronten eller?

Går det ens att köpa en D14 idag? vart isåfall? En D15 och D15S kostar i princip lika mycket, D15S kommer med en fläkt och D15 med två. D15S är "skev" dvs sitter aningen högre upp på moderkortet och bör enligt din fantasilogik ta emot kylflänsarna.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Definiera prestandaskillnad, hade en 12700K med samma kylare innan jag bytte till 13600K. Kunde köras utan bekymmer i 5.2/4.2.

Gillar att du i stort sett säger att "den personens personliga erfarenheter är inte giltiga" medans i slutet så typ "men MINA är det, för jag sålt så många datorer!"

Hur kan en AIO ha bättre andrahandsvärde egentligen, deras livstid är ju inte oändlig likt en luftkylare som bara är en metallklump. Utan i snitt 6 år (enligt Tech Jesus)

Jag skriver tydligt vad jag menar i det inlägget.
Antingen väljer du att inte läsa allt, förstår inte vad som skrivs eller så trollar du bara. 😂
Whataboutism är en skadlig sak vet du… 😔

Jag önskar de dig och dina en trevlig kväll och hoppas att dina lösningar fungerar lika bra som mina gör för mig! 🤙

Om du Ozzed fortsätter så önskar jag dig orken att klara av det uppenbara och styrkan att fortsätta!

Kärlek allesamman! ❤️

Visa signatur

NZXT H710i Elit
Intel I7 12700K
32GB Team Group T-Force Xtreem ARGB White 4000MHz
ASUS ROG Strix 2080 Ti

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Är du seg på riktigt eller har du svårt att följa med i konversationen?

Sagda bild är denna som Ozzed länkade:
https://forum.level1techs.com/uploads/default/original/4X/2/5/1/2518002d448e3c6499f78d2930f994d63cf10735.jpeg

Ser det ut som att grafikkortet hade fått plats om rad + fläktar satt i fronten eller?

Går det ens att köpa en D14 idag? vart isåfall? En D15 och D15S kostar i princip lika mycket, D15S kommer med en fläkt och D15 med två. D15S är "skev" dvs sitter aningen högre upp på moderkortet och bör enligt din fantasilogik ta emot kylflänsarna.

Missade den. Trodde du talade om Ozzeds bild på sin lösning! Sorry!

Visa signatur

NZXT H710i Elit
Intel I7 12700K
32GB Team Group T-Force Xtreem ARGB White 4000MHz
ASUS ROG Strix 2080 Ti

Permalänk
Avstängd

Snabb fråga till Ozzed, hur mågna AIOs har du haft under en längre period, bara en? Tror du skrev en.

Hur kan dina Personliga Erfarenheter hålla högre vikt än mina? Varför är mitt Fantasi och Lögn medans ditt är Fakta? (Utan att dra in Tech Jesus här)

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Är du seg på riktigt eller har du svårt att följa med i konversationen?

Sagda bild är denna som Ozzed länkade:
https://forum.level1techs.com/uploads/default/original/4X/2/5/1/2518002d448e3c6499f78d2930f994d63cf10735.jpeg
Ser det ut som att grafikkortet hade fått plats om rad + fläktar satt i fronten eller?

Går det ens att köpa en D14 idag? vart isåfall? En D15 och D15S kostar i princip lika mycket, D15S kommer med en fläkt och D15 med två. D15S är "skev" dvs sitter aningen högre upp på moderkortet och bör enligt din fantasilogik ta emot kylflänsarna.

Här är en D14 som du kan köpa på nästan alla stora hårdvaruförsäljare i Svea rike. 😊

Visa signatur

NZXT H710i Elit
Intel I7 12700K
32GB Team Group T-Force Xtreem ARGB White 4000MHz
ASUS ROG Strix 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Klart jag kan byta M2. Det är två skruvar och man lyfter ju hela kylflänsen uppåt, är ju inte så att man behöver vika på den.

Tro faan det går att komma åt om man lossnar och flyttar den.

Skrivet av Nozomi:

Märker ju att du inte haft någon luftkylare någonsin.

*fniss* Bara hållit på med datorer i 40 år.

Skrivet av Nozomi:

Så det som blockeras är alltså minnet enligt er, men ingenting annat, hur ofta byter ni minnen i befintlig dator?

Bah. Vi påpekade att AIO har fördelen mot en stor luftkylare som D15 att man inte behöver lossa skruvar och flytta på kylaren för att komma åt ram/m.2. Sen om detta är en viktig sak för dig är en helt annan fråga.

Skrivet av Nozomi:

Jag sa att den inte tar upp plats på så vis att den blockerar saker. Kommer åt CPU 8pin utan problem. Kommer åt m2 om jag plockar ur grafikkortet. Kan byta minnen med kylaren på sålänge de är Low Profile och inte töntigt stora RGB minnen. Men även de skulle nog gå bara man inte har en fläkt ovanför.

Mission fail.

Varför skulle folk köpa en AIO för dubbla priset om den var sämre? Att DU vill ha en luftkylare är inget problem. Det har jag också.

Permalänk
Skrivet av onedayumay:

Det är lite ironiskt hur snabbt det kan vända ändå. Det finns säkert ett gäng användare kvar här som skrattade åt AMD's strömtörstiga monster för många år sedan, 9590 FX exempelvis som på sin tid drog 350W.

Den här besten drar nästan 500W

Som Elon Musk sa, fate loves irony. Och nu är ironin fullbordad.

Den drar 253W enligt Intel i PL2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Skitsnack. Allt jag skrev har faktabasis, du medgav det själv i tidigare inlägg.

Lär dig vad FUD faktiskt betyder.

Sluta baktala mig.

Det du skrev är lika sant som "Köp inte datorer, så slipper ni exploderande nätagg!".

Ja, det kan hända, men risken är så liten att det inte spelar någon roll, så varför ens nämna det, om systet inte är att sprida skräck, osäkerhet och tvivel?

"Skaffa säkerhetsdörr, lås, bo ensam, och gå aldrig ut, så slipper du bli våldtagen" är också sant, men sättet det är formulerat på antyder att man kommer bli våldtagen om man går ut, precis som ditt inlägg antyder att det är stor risk att drabbas av problemen du beskriver, vilket rent statistiskt och faktabaserat inte stämmer, alltså är det FUD, skärp dig.

Skrivet av Nozomi:

Jag har inte sagt att ingen eller ens en minoritet har glasade chassin. Det jag sa vara att troligen ingen av dessa som har det, ens kikar på sina datorer mer än kanske nångång i kvartalet om de inte har någon display som visar något viktigt. Du läser saker och ting som inte har skrivits.

Fläkten är ju något man inte ens behöver ha där.

Men dina personliga erfarenheter är representativt för alla? Ni säger hela tiden "du har fel det är bara personlig åsikt" medans ni spyr ut era egna personliga åsikter som faktum

Skrivet av Nozomi:

Snabb fråga till Ozzed, hur mågna AIOs har du haft under en längre period, bara en? Tror du skrev en.

Hur kan dina Personliga Erfarenheter hålla högre vikt än mina? Varför är mitt Fantasi och Lögn medans ditt är Fakta? (Utan att dra in Tech Jesus här)

Nej, då har du fattat helt fel.

Du försöker skrämma folk för att du haft problem med AIO's och radar upp en massa saker som hänt dig som argument, trots att statistiken visar att du haft extrem otur.

Jag baserar inte min åsikt primärt på att jag aldrig haft problem, utan på basis av att det statistiskt sett är liten risk att drabbas av de problem du nämner och att jag anser att fördelarna är så pass stora att för mig personligen så ser jag inger problem med att varken köpa eller rekommendera andra att köpa. Felfrekvenser är såpass liten att ingen av argumenten emot att köpa har någon signifikans. Inte vad gäller problem i alla fall.

Vill man ändå köpa för att man tycker att AIO är för dyrt, inte behöver den bättre prestandan eller vill ha en kylare som håller längre så säger jag inte heller "Nej köp AIO istället". Så jag är varken i något "AIO-läger" eller något "Anti-luft-läger". Men jag blir alltid irriterad när folk propagerar för saker och inte drar sig för att fara med osanning för att de har en agenda.

Varför blir du gladare om jag byter till en D-15 liksom? Min 3900X skulle inte kunna klocka lika högt, det skulle inte vara lika snyggt i mitt tycke, det skulle inte vara lika tyst, och jag skulle behöva spendera mer tid när jag blåser rent datorn en gång i månaden. Luftkylare passar inte mitt och många andras use case, helt enkelt.

Och snälla sluta säg att GN's videor är åsikter. De presenterar fakta. Vet du ens vad fakta är?

Om jag länkade en GN video med en termometer som visar 20C, skulle du då säga "Nej det är inte 20C i rummet, det är bara hans åsikt!" ?

Och eftersom du inte svarade på det inlägget. Du beter dig exakt som Lukas med jordnötsallergin. Bara så du vet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfons183:

Vi får ju se då om den inte presterar i testerna.
Om så är fallet så är det verkligen en återupprepning… Men jag tror inte denna arkitekturen kommer faila som Bulldozer gjorde!
Det var ändå den arkitekturen som skulle rädda AMD men gjorde nästan så att de gick under istället… 😔

Om man kollar på gen 12 så tycker jag det ser ut som att denna CPU (å 13900/13700 kanske 13600) är svaret för att inget annat ska flaska 4090 kortet.

Men vi får se när testerna kommer vem som har rätt! 😊😁🤙

Jo, fast nu har ju Hardware Unboxed kört en recension, där den presterar typ samma som en 13900 eller K eller vad det är. Följer ärligt talat inte med på deras klassificering längre. 2% bättre eller något ur kartong.

Kör du med 7200 MHz minnen så får du kanske 5% mer prestanda, till ännu högre effektuttag.

Till det låga priset av 9500, plus några tusen till för minnena.

Jodå, detta är verkligen en fet upgrade. Hot 'n' Loud indeed. Dead on arrival.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Skrivet av Neroth:

Jo, fast nu har ju Hardware Unboxed kört en recension, där den presterar typ samma som en 13900 eller K eller vad det är. Följer ärligt talat inte med på deras klassificering längre. 2% bättre eller något ur kartong.

Kör du med 7200 MHz minnen så får du kanske 5% mer prestanda, till ännu högre effektuttag.

Till det låga priset av 9500, plus några tusen till för minnena.

Jodå, detta är verkligen en fet upgrade. Hot 'n' Loud indeed. Dead on arrival.

Jag var ej medveten om detta!
Det lät ju inte som något extremt maxat precis…
Men som nämnt tidigare så är ju moderkorten billigare till Intel. Så det är la en avvägning man får göra om vad man vill ha i det avseendet!

Jag trodde att det skulle vara bättre prestanda på I9:an ändå alltså… 🤙

Visa signatur

NZXT H710i Elit
Intel I7 12700K
32GB Team Group T-Force Xtreem ARGB White 4000MHz
ASUS ROG Strix 2080 Ti

Permalänk
Skrivet av Neroth:

Jo, fast nu har ju Hardware Unboxed kört en recension, där den presterar typ samma som en 13900 eller K eller vad det är. Följer ärligt talat inte med på deras klassificering längre. 2% bättre eller något ur kartong.

Kör du med 7200 MHz minnen så får du kanske 5% mer prestanda, till ännu högre effektuttag.

Till det låga priset av 9500, plus några tusen till för minnena.

Jodå, detta är verkligen en fet upgrade. Hot 'n' Loud indeed. Dead on arrival.

Men ärligt talat så är det inte lika stor fail som Bulldozer! För det var verkligen en monster fail plattform till skillnad från denna Intel som ändå är klassledande…

Visa signatur

NZXT H710i Elit
Intel I7 12700K
32GB Team Group T-Force Xtreem ARGB White 4000MHz
ASUS ROG Strix 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

10 grader är en rejäl skillnad. Det är också en dåligt optimerad kylare i fråga om prestanda och ljudnivå.
Du får en Liquid Freezer II 360mm AIO för ungefär samma pris som en NH-D15. Det är en av de absolut bästa kylarna på marknaden.

min nzxt kraken z73 lyckas hålla 13900ks runt 80-90c rättså konstant, ska dock delida cpun imorgon 🙂👌
fick dock ner temp till 70-80c med lite undervolt med bibehållen prestanda

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nej, då har du fattat helt fel.

Du försöker skrämma folk för att du haft problem med AIO's och radar upp en massa saker som hänt dig som argument, trots att statistiken visar att du haft extrem otur.

Jag baserar inte min åsikt primärt på att jag aldrig haft problem, utan på basis av att det statistiskt sett är liten risk att drabbas av de problem du nämner och att jag anser att fördelarna är så pass stora att för mig personligen så ser jag inger problem med att varken köpa eller rekommendera andra att köpa. Felfrekvenser är såpass liten att ingen av argumenten emot att köpa har någon signifikans. Inte vad gäller problem i alla fall.

Vill man ändå köpa för att man tycker att AIO är för dyrt, inte behöver den bättre prestandan eller vill ha en kylare som håller längre så säger jag inte heller "Nej köp AIO istället". Så jag är varken i något "AIO-läger" eller något "Anti-luft-läger". Men jag blir alltid irriterad när folk propagerar för saker och inte drar sig för att fara med osanning för att de har en agenda.

Varför blir du gladare om jag byter till en D-15 liksom? Min 3900X skulle inte kunna klocka lika högt, det skulle inte vara lika snyggt i mitt tycke, det skulle inte vara lika tyst, och jag skulle behöva spendera mer tid när jag blåser rent datorn en gång i månaden. Luftkylare passar inte mitt och många andras use case, helt enkelt.

Och snälla sluta säg att GN's videor är åsikter. De presenterar fakta. Vet du ens vad fakta är?

Om jag länkade en GN video med en termometer som visar 20C, skulle du då säga "Nej det är inte 20C i rummet, det är bara hans åsikt!" ?

Och eftersom du inte svarade på det inlägget. Du beter dig exakt som Lukas med jordnötsallergin. Bara så du vet.

Vart försökte jag skrämma folk? Du blandar nog ihop mig med en annan. Inte någonstans har jag sagt: Nej köp inte AIO de går sönder!

Du hittar på så mycket.

"GNs videor är fakta" Hans personliga åsikter är inte fakta. Och vem vet hur pålitliga asateks siffror är från 3 år sedan. Plus de har väl ingenting med RMA mellan Kund och t.ex. Corsair att göra? Eller? Nej dåså. Så de har inte alla siffror. Deras egna siffror är väl mellan Asatek och tredjepart. Ifall något sker däremellan?

Vad har jag inte svarat på? Du sket i hälften av det jag skrev i andra inlägg så vad gör det om jag gör detsamma?

Vart har jag sagt att du ska byta till Luft? Du sätter ord i mun på folk och agerar härskare. Inte nog med att du kallar folk för idioter och lögnare.

Det enda videon har är Asateks siffror som kan vara vad som helst.
Och hans personliga åsikter är INTE fakta oavsett hur mycket du än vill det. Det ENDA som är fakta är deras bilder och (kanske) asateks siffror. Om de hade dåliga siffror tror du de hade öppet presenterat det? Haha nej! Hört talats om investerar mm?
Tror du gigabyte hade varit ärliga gällande RMA på sina nätagg eller? Nej aldrig i livet. Tillverkare håller oftast käften, men ofta förskönar sina siffror så det ska se bra ut.
Bilderna (alla 3 jag visat här) visar inte särskilt imponerande siffror varken i 123w eller 200w, men du tycker 2-4c är mycket så. (vill gärna ha test på detta, hur mycket prestanda man vinner i en Ryzen 5000 eller 7000 och hur mycket tid man sparar)

Citat:

och jag skulle behöva spendera mer tid när jag blåser rent datorn en gång i månaden. Luftkylare passar inte mitt och många andras use case, helt enkelt.

Haha. Så en radiator samlar ej damm men en intern CPU kylare samlar på något sätt, mer damm? Du vet att chassin har dammfilter också numera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neldor:

Tro faan det går att komma åt om man lossnar och flyttar den.

Bah. Vi påpekade att AIO har fördelen mot en stor luftkylare som D15 att man inte behöver lossa skruvar och flytta på kylaren för att komma åt ram/m.2. Sen om detta är en viktig sak för dig är en helt annan fråga.
Mission fail.

Varför skulle folk köpa en AIO för dubbla priset om den var sämre? Att DU vill ha en luftkylare är inget problem. Det har jag också.

'bort/mod* kylflänsen på M2 slotten går att ta loss? Tror du jag menade kylaren till CPU eller? Kör du utan kylfläns på dina NVME eller?

Varför köpa en AIO för ~5c i snitt? Hur mycket påverkar 5c, är det någon här som har fakta på hur många Megahertz som ökar med en 5c sänkning utan extra pill? Och hur mycket tid man sparar då i t.ex. trans/encoding?

Och återigen jag har inte bett folk att inte köpa AIO någonstans och heller inte sagt att de inte BÖR göra det. Utan att luft är säkrare (faktum) och har en oändlig livstid (faktum sålänge tillverkaren existerar)

Skrivet av Alfons183:

Här är en D14 som du kan köpa på nästan alla stora hårdvaruförsäljare i Svea rike. 😊

<Uppladdad bildlänk>

Det där är en U14 och inte D14. Märks att folk här har svårt att läsa. Först neldor och nu du. Antar att ni har högt blodtryck över denna diskussionen.

U14 har bara ett torn, D14 har två stycken. Samma som D15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vart försökte jag skrämma folk? Du blandar nog ihop mig med en annan. Inte någonstans har jag sagt: Nej köp inte AIO de går sönder!

Du hittar på så mycket.

"GNs videor är fakta" Hans personliga åsikter är inte fakta. Och vem vet hur pålitliga asateks siffror är från 3 år sedan. Plus de har väl ingenting med RMA mellan Kund och t.ex. Corsair att göra? Eller? Nej dåså. Så de har inte alla siffror. Deras egna siffror är väl mellan Asatek och tredjepart. Ifall något sker däremellan?

Vad har jag inte svarat på? Du sket i hälften av det jag skrev i andra inlägg så vad gör det om jag gör detsamma?

Vart har jag sagt att du ska byta till Luft? Du sätter ord i mun på folk och agerar härskare. Inte nog med att du kallar folk för idioter och lögnare.

Det enda videon har är Asateks siffror som kan vara vad som helst.
Och hans personliga åsikter är INTE fakta oavsett hur mycket du än vill det. Det ENDA som är fakta är deras bilder och (kanske) asateks siffror. Om de hade dåliga siffror tror du de hade öppet presenterat det? Haha nej! Hört talats om investerar mm?
Tror du gigabyte hade varit ärliga gällande RMA på sina nätagg eller? Nej aldrig i livet. Tillverkare håller oftast käften, men ofta förskönar sina siffror så det ska se bra ut.
Bilderna (alla 3 jag visat här) visar inte särskilt imponerande siffror varken i 123w eller 200w, men du tycker 2-4c är mycket så. (vill gärna ha test på detta, hur mycket prestanda man vinner i en Ryzen 5000 eller 7000 och hur mycket tid man sparar)

Haha. Så en radiator samlar ej damm men en intern CPU kylare samlar på något sätt, mer damm? Du vet att chassin har dammfilter också numera?

Om jag analyserar detta lite så har vi kommit på kant för att du helt och hållet utgår från din egen verklighet, och anser att andra lever eller borde leva i den. Exempel:

Ditt chassi har inte plats för en AIO i fronten om man vill ha långa grafikkort, men en D-15 får plats utmärkt. Din slutsats: AIO''s "tar mer plats". I ditt fall med ditt chassi stämmer det ju, men surprise surprise! Alla har inte ditt chassi.

Med den processorn du har, och det sätt du använder den på, så är det tydligen så att 95C är en helt OK temperatur, och för dig spelar det ingen roll om processorn hade legat på 91 eller 80C istället, så "den extra kylförmågan spelar ingen roll". Men du inser inte att det finns use cases där längre soak time, lägre temperaturer etc spelar en väldig roll för folk. Du kan liksom inte bestämma vad andra människor värdesätter eller vad som subjektivt borde räknas som en stor eller liten skillnad.

För dig spelar det tydligen ingen roll om det ser cleant och snyggt ut utan massa klutter mitt på moderkortet, för du anser inte at folk som har fönster tittat på sin hårdvara, så då bestämmer du att utseende inte borde spela någon roll för andra heller...

För att ta några exempel.

Jag tror inte det är någon idé att jag försöker leta fram felfrekveenser på AIO's. Du skulle ljuga sönder siffrorna oavsett och alltid hitta på någon lögn om varför de inte är pålitliga.

Asetek litar du ju inte på, trots att det är så nära källan man kan komma.

Skulle jag leta på RMA-siffror för t. ex NZXT kan jag tänka mig att det skulle låta typ "Jamen det går inte lita på. Alla som får fel lämnar inte tillbaka sina produkter"

Någon stor butik typ Microcenter då? Nä. "Alla som får fel på sina produkter lämnar tillbaka dem", eller att de ljuger för att aktieägarna blir gladare.

Så eftersom dina egna åsikter tydligen är bättre än tillverkarnas fakta, hur hög är felfrekvensen då?

Du har ju köpt en D-15, som håller sålänge fläkten håller och förmodligen kommer få monteringskit till nya socklar tills Noctua går i konkurs. Så det är uppenbarligen viktigt för dig med lång livslängd. Men att en produkt inte håller i en evighet är inte en dealbreaker för alla. Och alla har inte ditt chassi etc etc. Det är helt enkelt så att du i diskussionen dels blandar ihop åsikter och fakta, och tycker att dina egna upplevelser och åsikter duger för att motbevisa riktiga fakta, vilket de alltsåinte gör.

Folk som köper en AIO vet mycket väl att det är fler felkällor och att det är en begränsad livslängd i dem.

Men när folk står i valet och kvalet och får höra "Nej köp inte en AIO, det är ingen skillnad i prestanda, de tar mer plats, de läcker, går sönder, pumpen viner, det surrar och klickar" etc etc så får de ju intrycket att det kommer hända inom den förväntade livslängden, vilket är en osanning för en överväldigande majoritet av användarna, så det är liksom inget som har någon relevans.

Hoppas vi rätt ut en hel del nu så att vi kan gå vidare med diskussionen utan att fastna i meningslösa "du sa att jag sa"-fånerier.

Angående min städning: Jag har min AIO i fronten, så det enda jag behöver göra är att ta bort dammfiltret så kommer jag åt allt. Hade jag haft en D-15 så hade jag behlvt ta bort fläktarna (ja, jag hade haft fläktar) för att komma åt att göra rent mellan flänsarna. Dammfilter stoppar ju inte 100% av allt damm utan mindre partiklar tar sig igenom över tid så vill man behålla topprestandan så får man ta hand om det.

42.5CM grafikkort kan jag ha i mitt chassi förresten. Så i mitt fall tar en AIO inte mer plats. Men den diskussionen kan vi lägga ner då alla inte har varken ditt eller mitt chassi, så det var onödigt av dig att ens ta upp det till att börja med.

Hur monterade du förresten din Kraken? Jag tror inte du nämnde den? Dina två andra exempel verkar ju ha varit fel på. Jag kommer inte på något annat än att möjligen leka med pumphastigheten. Själv kör jag alltid pumpen på max då ett högt flöde ger optimal prestanda. Men är det så att den viner även vid korrekt montering och man förvägras RMA så kan man ändra ljudet genom att ändra hastigheten. Olika personer är ju känsliga för olika frekvenser.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jag är en idiot för att kylflänsen på M2 slotten går att ta loss? Tror du jag menade kylaren till CPU eller? Kör du utan kylfläns på dina NVME eller?

Varför köpa en AIO för ~5c i snitt? Hur mycket påverkar 5c, är det någon här som har fakta på hur många Megahertz som ökar med en 5c sänkning utan extra pill? Och hur mycket tid man sparar då i t.ex. trans/encoding?

Och återigen jag har inte bett folk att inte köpa AIO någonstans och heller inte sagt att de inte BÖR göra det. Utan att luft är säkrare (faktum) och har en oändlig livstid (faktum sålänge tillverkaren existerar)

Trodde du menade CPU kylaren ja. Jag får inte inte in tummen mellan GFX-kortet och CPU-kylaren. Knappt lillfingret. Så hur jag skall komma hela vägen när där och göra något. Visst det går såklart få ner en skruvmejsel och lossa på en skruv (om skruven ligger precis i skåran). Men försöka hålla en M.2 på plats och sedan få dit den skruven blir en gåta.

Det varierar såklart, en del har säkert 10c och en del 0. Och ja, för normalt spelade så tycker inte jag heller det gör någon stor skillnad. Skall man köra alla cores i nåt så blir det skillnad men det gör man sällan. Jag hade föredragit en CPU med mindre antal cores men högre GHz. Men av någon anledning har inte Intel några sådana vanliga CPUer, bara i Xeon det tillämpas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jag är en idiot för att kylflänsen på M2 slotten går att ta loss? Tror du jag menade kylaren till CPU eller? Kör du utan kylfläns på dina NVME eller?

Varför köpa en AIO för ~5c i snitt? Hur mycket påverkar 5c, är det någon här som har fakta på hur många Megahertz som ökar med en 5c sänkning utan extra pill? Och hur mycket tid man sparar då i t.ex. trans/encoding?

Och återigen jag har inte bett folk att inte köpa AIO någonstans och heller inte sagt att de inte BÖR göra det. Utan att luft är säkrare (faktum) och har en oändlig livstid (faktum sålänge tillverkaren existerar)

Det där är en U14 och inte D14. Märks att folk här har svårt att läsa. Först neldor och nu du. Antar att ni har högt blodtryck över denna diskussionen.

U14 har bara ett torn, D14 har två stycken. Samma som D15.

anger tillverkaren livstids garanti så menas det för så länge just den modellen tillverkas, har aldrig sett det på en luftkylare i hela mitt liv dock! noctua har 6års garanti på sina luftkylare som även ex nzxt har på sina aio och om aio har sån felsekvens etc som du påstår efter att ha sett en video på youtube så hade aio kylaren dött ut för längesen och slutats sälja då det hade skrivits nåt kopiöst mkt om det här på swec.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

anger tillverkaren livstids garanti så menas det för så länge just den modellen tillverkas, har aldrig sett det på en luftkylare i hela mitt liv dock! noctua har 6års garanti på sina luftkylare som även ex nzxt har på sina aio och om aio har sån felsekvens etc som du påstår efter att ha sett en video på youtube så hade aio kylaren dött ut för längesen och slutats sälja då det hade skrivits nåt kopiöst mkt om det här på swec.

Vad är det för felrekvens han påstår? Har du hittat det? Jag har frågat honom flera gånger men inte fått något svar. Han verkar bara basera det på sin egen otur och att han läst om andra som haft otur men det fattar ju varenda människa att det inte är så man tar fram statistik. Jag vill gärna ha tips på vad för siffror han litar på. Jag tänkte först att Asetek är en bra källa. Men enligt honom så fabricerar de sina siffror för att göra aktieägare nöjda. Så det måste till något annat.

NZXT går nog snart i konkurs förresten. Om AIO's går sönder så ofta så är de ju helt dumma i huvudet när de ger hela 6 års garanti på sina AIO's ;l

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är det för felrekvens han påstår? Har du hittat det? Jag har frågat honom flera gånger men inte fått något svar. Han verkar bara basera det på sin egen otur och att han läst om andra som haft otur men det fattar ju varenda människa att det inte är så man tar fram statistik. Jag vill gärna ha tips på vad för siffror han litar på. Jag tänkte först att Asetek är en bra källa. Men enligt honom så fabricerar de sina siffror för att göra aktieägare nöjda. Så det måste till något annat.

NZXT går nog snart i konkurs förresten. Om AIO's går sönder så ofta så är de ju helt dumma i huvudet när de ger hela 6 års garanti på sina AIO's ;l

ne han ger inga siffror eller nån info om det, haha ja då hade dom flesta som sålt aio slutat tillverka och sälja dom fort som attans om det skulle varit som han säger annars hade alla gått i kk 🤣 även corsair kör på asetek , corsair kör 5års garanti 🙂👌👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Jag hade en h110 Corsair, höll 5 år sedan dog pumpen.
Köpte nh12u och använde i 2 år men ljudnivån störde mig så nu har jag Arctic Liquid 240 II.

Jag har ca 10C lägre cpu temp vid samma rpm än 12u.
Sen är det 50000% enklare att byta komponenter i datorn utan en bjässe ivägen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

ne han ger inga siffror eller nån info om det, haha ja då hade dom flesta som sålt aio slutat tillverka och sälja dom fort som attans om det skulle varit som han säger annars hade alla gått i kk 🤣 även corsair kör på asetek , corsair kör 5års garanti 🙂👌👍

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag hade en h110 Corsair, höll 5 år sedan dog pumpen.
Köpte nh12u och använde i 2 år men ljudnivån störde mig så nu har jag Arctic Liquid 240 II.

Jag har ca 10C lägre cpu temp vid samma rpm än 12u.
Sen är det 50000% enklare att byta komponenter i datorn utan en bjässe ivägen.

Det jag hittat nu är lite olika. MTBF på olika generationer av pumpar verkar vara någonstans mellan 60 000h och 100 000h, vid kontinuerlig drift och sålänge inte vätskan överstigen 60c. Vilket den inte borde göra i något system. Vet inte hur man skulle lyckas med det... Kanske om man försöker kyla en 13900JKS med en 120mm AIO eller något sådant, men borde inte hända.

Detta borde alltså betyda att en livslängd på 5-10 år inte är några glädjesiffror och helt rimligt.

Men ja alltså vill man ha en kylare som garanterat håller längre än 10 år så bör man ju inte välja en AIO oavsett. Men jag ser inte heller att den "begränsade" livslängden skulle vara ett argument mot.

Det är lite som att säga att en tvåliters bigpack för 25Kr är "bättre" glass än en lyxglass på någon restaurang för 400Kr.

Visst, du får mer glass för mindre pengar, men det är inte det som alla efterfrågar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.