Got Milk? SweClockers testar nötmjölk

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Got Milk? SweClockers testar nötmjölk

Permalänk
Medlem

Vad kostar den per liter?

Macadamianötter är ju svindyra. Men å andra sidan väldigt goda.

Permalänk
Medlem

Dödsmjölk skulle jag kalla den för. Ge mig ett glas och begrav mig en timme senare.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Dödsmjölk skulle jag kalla den för. Ge mig ett glas och begrav mig en timme senare.

Så typ gravmjölk, fast man är med på sin egen sista fest

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Mandelmjölk är bättre

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

"primärt macadamianötter"?

Skulle vara intressant att veta fettinnehållet i den där drycken.
Macadamianötter är 75% fett.

Nyttigare att dricka ren grädde liksom

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

"primärt macadamianötter"?

Skulle vara intressant att veta fettinnehållet i den där drycken.
Macadamianötter är 75% fett.

Nyttigare att dricka ren grädde liksom

Mandelmjölk innehåller 2 % mandel. Om man antar att det är lika stor andel macadamianötter i den här mjölken så skulle det innebära 1.5 % fett i mjölken. Samma som vanlig mellanmjölk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

"primärt macadamianötter"?

Skulle vara intressant att veta fettinnehållet i den där drycken.
Macadamianötter är 75% fett.

Nyttigare att dricka ren grädde liksom

De gör ju säkerligen en fettsugning när mjölken produceras, precis som med vanlig komjölk.
EDIT:
Eller så är det som Iskra skrev...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Mandelmjölk innehåller 2 % mandel. Om man antar att det är lika stor andel macadamianötter i den här mjölken så skulle det innebära 1.5 % fett i mjölken. Samma som vanlig mellanmjölk.

Ojdå, det var inte mycket. Får man verkligen kalla det för namnet vars innehåll är så pass lite?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Ojdå, det var inte mycket. Får man verkligen kalla det för namnet vars innehåll är så pass lite?

Personlig gen anser jag att inget sånt här sompressats ur div saker borde få kallas mjölk. Snarare nötextrakt nötjuice eller nått.

Bara för att det är vitt betyder inte att det är mjölk...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vad kostar den per liter?

Macadamianötter är ju svindyra. Men å andra sidan väldigt goda.

Nu blev jag ju sugen på baklava..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ojdå, det var inte mycket. Får man verkligen kalla det för namnet vars innehåll är så pass lite?

Så är ju typ all dryck. Även riktig mjölk är ju mestadels vatten om man separerar innehållet.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vad kostar den per liter?

Macadamianötter är ju svindyra. Men å andra sidan väldigt goda.

Det brukar vara rätt litet innehåll av nötter i *drycker (~2%) så priset är mer beroende av vad det kostar att frakta än själva innehållet. det och relativt småskalig produktion brukar bidra till ett ganska högt pris oavsett om det är havre, soja eller dyra nötter som ingår förutom vatten och stabiliseringaämnen.

Permalänk
Medlem

Haha, älskar bajsluktsansiktsuttrycken, och sedan "inte illa!". Antar att allt är relativt eller något, förväntningar och hej och hå?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ojdå, det var inte mycket. Får man verkligen kalla det för namnet vars innehåll är så pass lite?

Det är ju likadant med all vätska 98% eller så är vatten sen är det en fråga om vad de sista procenten är som avgör om det är mjölk eller tex batterisyra 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

"primärt macadamianötter"?

Skulle vara intressant att veta fettinnehållet i den där drycken.
Macadamianötter är 75% fett.

Nyttigare att dricka ren grädde liksom

Nu är det ju inte så att man kan säga att varken eller är nyttigt / onyttigt. Om man ska vara petig

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Personlig gen anser jag att inget sånt här sompressats ur div saker borde få kallas mjölk. Snarare nötextrakt nötjuice eller nått.

Bara för att det är vitt betyder inte att det är mjölk...

Nu är det ju så att i Sverige så står det "havredryck", "sojadryck" osv på paketen.

Havremjölk etc är bara en benämning som används i folkmun.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Jag trodde att mjölk från nötkreatur var det vanliga, eller är det fågelmjölk?

Hade varit mer intresserant med test av svinmjölk eller fiskmjölk ^^

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu blev jag ju sugen på baklava..

Ätbar diabetes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Nu är det ju så att i Sverige så står det "havredryck", "sojadryck" osv på paketen.

Havremjölk etc är bara en benämning som används i folkmun.

Dags att börja kalla kalkmjölk för "kalkdryck"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Personlig gen anser jag att inget sånt här sompressats ur div saker borde få kallas mjölk. Snarare nötextrakt nötjuice eller nått.

Bara för att det är vitt betyder inte att det är mjölk...

Det får det inte heller, står havredryck eller mandeldryck på förpackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag trodde att mjölk från nötkreatur var det vanliga, eller är det fågelmjölk?

Hade varit mer intresserant med test av svinmjölk eller fiskmjölk ^^

Vanligast helt klart, men även getter, bufflar och en del andra djur mjölkas

Permalänk
Medlem

Det finns ju dom som dricker tjurmjölk också. Tänkte på filmen Kingpin 😄

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av kaput:

Haha, älskar bajsluktsansiktsuttrycken, och sedan "inte illa!". Antar att allt är relativt eller något, förväntningar och hej och hå?

Alltså muggarna luktade verkligen fruktansvärt, tänk dig som det luktar när man råkar åka förbi ett pappersverk ungefär. Muggarna får 0/5.

Men drycken var ändå fullt drickbar, så 5/7 där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Personlig gen anser jag att inget sånt här sompressats ur div saker borde få kallas mjölk. Snarare nötextrakt nötjuice eller nått.

Bara för att det är vitt betyder inte att det är mjölk...

Gäller det kokosmjölk också?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Iskra:

Vad kostar den per liter?

Macadamianötter är ju svindyra. Men å andra sidan väldigt goda.

Om man utgår från deras webbsida (som är på koreanska, så med lite Google Translate) så säljs de som i typ små Festis-förpackningar, 24st per låda, ordinarie pris 28 500 KRW. Det blir typ 240 kronor om inte Google ljuger för mig, men jag lyckas inte riktigt hitta hur mycket det är per liten förpackning.

Edit: 210 mg står det visst, så den som är bättre på matte och är något mindre jetlaggad än vad jag är kan säkert få fram ett kilopris

Jag tänkte också på just det att det är macadamianötter, som ju är svindyrt och främst produceras i Australien om jag inte missminner mig, plus typ några enstaka länder till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Alltså muggarna luktade verkligen fruktansvärt, tänk dig som det luktar när man råkar åka förbi ett pappersverk ungefär. Muggarna får 0/5.

Men drycken var ändå fullt drickbar, så 5/7 där.

Sulfat luktar mat och sulfit luktar skit fick vi lära oss i småskolan på 80-talet, angående pappersframställningsprocesser. Tror jag förstår

Men det var alltså muggarna snarare än det som fanns i dem som luktade sulfit alltså?

Edit: du borde i övrigt starta en tråd med hårtips. Hur vi som har längre än snagg ska göra för att det inte ska se ut som ett skatbo även dåliga dagar och sånt Edit2: noterade att du försökte dölja håret i videon, gissningsvis för du tyckte det såg förjävligt ut, trots att det såg bättre ut än det gör för det flesta av oss ens under good hair days

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Ätbar diabetes!

Blev riktigt goda, hittade ett konditori som inte dränkte i honung, direkt från betongen.
Tyvärr inte macadamia. :=>

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Gäller det kokosmjölk också?

Ja.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Om man utgår från deras webbsida (som är på koreanska, så med lite Google Translate) så säljs de som i typ små Festis-förpackningar, 24st per låda, ordinarie pris 28 500 KRW. Det blir typ 240 kronor om inte Google ljuger för mig, men jag lyckas inte riktigt hitta hur mycket det är per liten förpackning.

Edit: 210 mg står det visst, så den som är bättre på matte och är något mindre jetlaggad än vad jag är kan säkert få fram ett kilopris

Jag tänkte också på just det att det är macadamianötter, som ju är svindyrt och främst produceras i Australien om jag inte missminner mig, plus typ några enstaka länder till.

240kr/24st/0.210l ≈ 47 kr/l

Ganska dyrt. Jag antar att priser och moms generellt är lägre i Sydkorea.

Verkar vara 4 % macadamianötter och 3.7 % fett.