Ominstallation MacOS strular vid inlogg

Permalänk
Medlem

Ominstallation MacOS strular vid inlogg

Jag rensade min pappas gamla imac och tänkte sälja den. När jag installerar om macos frågar den efter apple-id, men tycker jag skriver in fel lösenord - vilket jag inte gör. Jag har verifierat kontot med exakt samma credentials på en annan maskin. Dessutom får jag upp att ett nytt inlogg gjorts på en annan mac på mina andra apple-enheter, samt en kod at använda om jag vill släppa in den. Men den koden går ju inte använda eftersom datorn jag försöker installera om tycker lösenordet är fel.

Tips?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Jag rensade min pappas gamla imac och tänkte sälja den. När jag installerar om macos frågar den efter apple-id, men tycker jag skriver in fel lösenord - vilket jag inte gör. Jag har verifierat kontot med exakt samma credentials på en annan maskin. Dessutom får jag upp att ett nytt inlogg gjorts på en annan mac på mina andra apple-enheter, samt en kod at använda om jag vill släppa in den. Men den koden går ju inte använda eftersom datorn jag försöker installera om tycker lösenordet är fel.

Tips?

Vilken version av Mac OS installerar du? Kör du en gammal version så kan det vara så att det är en innan de introducerade tvåstegsverifiering och då kan det strula.

Du kan även logga in på Hitta min Mac och därefter markera den som borttappat och välj att få den fjärrominstallerad. Då ska kontolåsningen försvinna och då fungerar det igen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Är det inte valfritt att skriva in Apple ID:t?
Ska den säljas är det väl mest lämpligt att inte koppla den till ett ID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Är det inte valfritt att skriva in Apple ID:t?
Ska den säljas är det väl mest lämpligt att inte koppla den till ett ID?

Om man ominstallerar datorn och datorn varit kopplad till ett Apple-ID så tvingas man logga in med det kontot som datorn aktiverades på. Har du inte det så kan du inte använda datorn.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Om man ominstallerar datorn och datorn varit kopplad till ett Apple-ID så tvingas man logga in med det kontot som datorn aktiverades på. Har du inte det så kan du inte använda datorn.

Är det någon typ av Hitta min Mac-funktion typ som den på deras telefoner/paddor?
I så fall borde man alltså ha loggat ut från iCloud innan ominstallation för att slippa detta.

Permalänk
Medlem

Installera om senaste macos från usb om du körde från recovery/internet. Troligen är det bara en version som är för gammal.

Se https://support.apple.com/en-us/HT201372 om du behöver skapa ett usb

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Är det någon typ av Hitta min Mac-funktion typ som den på deras telefoner/paddor?
I så fall borde man alltså ha loggat ut från iCloud innan ominstallation för att slippa detta.

Exakt det ja. Men det löses ju enkelt genom att plocka bort datorn från kontot, antingen via icloud.com eller i inställningarna på någon annan Apple-enhet som använder samma konto.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Jag rensade min pappas gamla imac och tänkte sälja den. När jag installerar om macos frågar den efter apple-id, men tycker jag skriver in fel lösenord - vilket jag inte gör. Jag har verifierat kontot med exakt samma credentials på en annan maskin. Dessutom får jag upp att ett nytt inlogg gjorts på en annan mac på mina andra apple-enheter, samt en kod at använda om jag vill släppa in den. Men den koden går ju inte använda eftersom datorn jag försöker installera om tycker lösenordet är fel.

Tips?

Det är tvåfaktors-ID som skapar problem. Den mest omedelbara lösningen är något av en hack:

1) Mata in login och lösenord för AppleID som vanligt.
2) Detta triggar en kod på dina andra enheter, men Macen säger att du har fel lösenord.
3) Försök nu logga in igen, men istället för att trycka OK så skriver du den sexsiffriga koden direkt efter lösenordet och trycker sedan på OK. Inga mellanslag, inga special-tecken, ingenting - bara lösenord123456 (om du nu fick koden 123456).

Det går också att ta bort en pryl från AppleID direkt från en annan enhet (appleid.mac.com och sedan Enheter så kan du ta bort den där).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Aha, nice. Då är jag med.

Det KAN vara så att jag skapade ett aplle-id åt min far en gång i tiden och att det är det som använts. Jag tror inte det men kanske... Lite jobbigt isf. 🙂 Tvivlar på att jag kommer åt hans konton nu.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature