Alienware blåser täcket av 500 Hz-skärm

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Frazeur:

Kan någon som förstår sig på upplysa mig om tillverkare inte har anslutningar som tillåter fullt utnyttjande av skärmens egenskaper? Speciellt när sådana anslutningar finns. Utan DSC är den högsta frekvensen för 1080p 337 Hz (antar 10 bits color depth), så man måste använda DSC för att få ut skärmens maximala frekvens. Skärmen har HDMI2.1, vilket i FRL skulle tillåta en maxfrekvens på 505 Hz, men då väljer de att köra portarna i TMDS istället. Varför???

Jag förstår att DSC påstås vara (och enligt någon standard klassificeras som) "visually lossless", men jag förstår ändå inte varför tillverkaren väljer anslutningar som begränsar prestandan. Är DP2.0/2.1 eller HDMI2.1 med FRL så mycket dyrare att implementera eller nånting?

OM jag har förstått det hela rätt så har det helt enkelt att göra med hur HDMI-licensieringen fungerar. Tydligen delas inte licensen för HDMI 2.0 ut längre, det gör att HDMI 2.1(a?) är den defakto certifiering som all HDMI får. Detta då TMDS och andra funktioner är inbakat i bakåtkompabiliteten i HDMI 2.1. Däremot är FRL valfritt, och finns dessutom i flertalet steg där FRL6 är det som krävs för maximal bandbredd enligt Wikipedia. Så kortfattat kan en produkt marknadsföras som HDMI 2.1(a?) men enbart stödja TMDS och i praktiken vara begränsad till funktionalitet i det som tidigare kallades HDMI 2.0. Det ska sedan vara upp till tillverkarna av olika produkter att specfiera vilka funktioner som stöds av just den skärmen, konsol, grafikkort osv.

Källa jag fann när jag började nysta i detta

Permalänk
Medlem

För att med bild visa lite om den temporala aliasingen som @Laxpudding snackar om.

Det här är det jag ser på min OLED i 120hz när jag rullar runt med hamstern i OW. Alltså den naturliga rörelseoskärpan som blir när jag tittar på skärmen visar tydliga steg, titta på bollen o den blanka runda öppningen, eller på antenner o paraboler när jag sveper med kameran från höger till vänster. Det är dessa steg man vill minimera o eliminera med högre framerate, för även om man kanske inte märker av bättre respons genom att gå över 240hz eller vad det nu kan vara, så kan man tydligt se hur mycket mjukare bilden blir. Exempelbilderna är alltså i 120hz o jag tycker det är ganska lätt att extrapolera att dubbla frameraten till 240 inte kommer ta bort dom tydliga stegen, o faktiskt inte heller 500hz o inte ens 1000hz.
Sen tjatar jag iofs ofta om att vi behöver mer motion blur (aka antialiasing) i spel, så om vi implementerar bra sådan o har skärmar i 1000hz så kommer det nog ändå se riktigt bra o fint ut, o då även utan den åksjuka eller liknande som vissa säger sig få när man har kamera-blur igång i spelen.

(Ja bilderna är lite suddiga, men för att slippa störig moire när jag fotade skärmen så ändrade jag fokusen för att få lite antialiasing (moire är en typ av aliasing), men drog nog lite för hårt i den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Min kunskap gällande uppdateringsfrekvens är inte på speciellt hög nivå, men behöver man verkligen en skärm med en uppdateringsfrekvens på 500Hz? Känns som att 165Hz eller 240Hz definitivt ligger över det ögat klarar av.

Fast det där stämmer inte. Finns artiklar och undersökningar som gjorts där människan kan uppfatta olika blinkningar/förändringar på ~500Hz.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

OM jag har förstått det hela rätt så har det helt enkelt att göra med hur HDMI-licensieringen fungerar. Tydligen delas inte licensen för HDMI 2.0 ut längre, det gör att HDMI 2.1(a?) är den defakto certifiering som all HDMI får. Detta då TMDS och andra funktioner är inbakat i bakåtkompabiliteten i HDMI 2.1. Däremot är FRL valfritt, och finns dessutom i flertalet steg där FRL6 är det som krävs för maximal bandbredd enligt Wikipedia. Så kortfattat kan en produkt marknadsföras som HDMI 2.1(a?) men enbart stödja TMDS och i praktiken vara begränsad till funktionalitet i det som tidigare kallades HDMI 2.0. Det ska sedan vara upp till tillverkarna av olika produkter att specfiera vilka funktioner som stöds av just den skärmen, konsol, grafikkort osv.

Källa jag fann när jag började nysta i detta

Klassiskt exempel av att kolla efter funktion, inte version. Ingen apprat på denna jord uppfyller alla saker ens i HDMI 2.0, finns otaliga funktioner man kan lägga till eller ta bort

Permalänk
Bildexpert 📺

Exakt! Att fråga efter HDMI 2.1 eller någon form av "äkta 2.1"-intyg på prylar är att missförstå syftet med HDMI-specen från första början. Och det verkar som hela världen väljer att fortsätta missförstå på just detta sätt, som att HDMI-versioner är en checklista.

HDMI är som ett julbord. Det är inte meningen att man ska äta allt, utan bara det som får plats. Bara för att det kan finnas karamelliserade grisfötter på julbordet betyder inte att det alltid måste finns karamelliserade grisfötter på alla julbord någonsin. Vissa saker är dock obligatoriska, likt sillen och skinkan.

Precis så med HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Exakt! Att fråga efter HDMI 2.1 eller någon form av "äkta 2.1"-intyg på prylar är att missförstå syftet med HDMI-specen från första början. Och det verkar som hela världen väljer att fortsätta missförstå på just detta sätt, som att HDMI-versioner är en checklista.

HDMI är som ett julbord. Det är inte meningen att man ska äta allt, utan bara det som får plats. Bara för att det kan finnas karamelliserade grisfötter på julbordet betyder inte att det alltid måste finns karamelliserade grisfötter på alla julbord någonsin. Vissa saker är dock obligatoriska, likt sillen och skinkan.

Precis så med HDMI.

Vore det inte enklare att bara kalla allt för USB?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Har nog skrivit detta i varje diskussiontråd om skärmar med höga (högre) frekvenser.

Det handlar inte om vad "ögat kan se" eller "reaktionsförmåga" (som brukar dyka upp då och då) utan om koordinationen mellan öga och hand.

[…]

Skrivet av Mainman:

Kan någon "kunnig" svara på om ögonen ens kan märka skillnad på låt oss säga 240 Hz och 360 Hz?

Snart kommer det väl en skärm med 500 Hz som ingen dödlig har någon nytta av.

Tänk att @Mainman tre år senare fick både sin önskan och sin förutsägelse uppfyllda på en och samma gång!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tänk att @Mainman tre år senare fick både sin önskan och sin förutsägelse uppfyllda på en och samma gång!

Fantastiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vore det inte enklare att bara kalla allt för USB?

Haha USB är också ett julbord av olika specifikationer, vanligt idag är dock Displayport över USB 3.2 istället för fullstora portar, framförallt på barebones och bärbara. Blir mer och mer sånt på moderkort idag vilket ger mer plats på I/O och flexibilitet.

Permalänk
Avstängd

Man vet att Framchasers är inkompetent efter att man kikat på denna videon.