Webbläsare verkar skala rasterbilder efter OS:ets skalning

Permalänk
Medlem

Webbläsare verkar skala rasterbilder efter OS:ets skalning

Hej

Blev varse en sak först nyligen då har inte haft behov av att skala operativsystemets och alla appars gränssnitt tidigare och har inte riktigt funnit orsaken ännu så tänkte se vad ni säger.

Kör nu 4K på en 31,5" skärm och Windows 11 rek:ar 150% skalning under inställningar - bildskärm och det passar väl även i Linux (KDE).

Problemet jag ser är att hostade bilder som öppnas av en webbläsare visas skalade "to fit" initialt och har sen förstoringsglas för att "visa större". Ex

https://www.cyberphoto.se/storage/008472F6C1D1BF3FA1D91337012...

Om ni kör med någon grad av global skalning i OSet, öppnar den där länken och klickar en gång med förstoringsglas och noterar storlek och skärpa på detaljerna och sedan högerklickar på bilden och sparar som och öppnar den i Windows fotovisare eller nåt annat som kan visa bildens originalstorlek (100%) så ser ni att den är mindre och skarpare där.

Samma sak kan observeras i fototrådar på reddit https://www.reddit.com/r/SonyAlpha/comments/102ccd7/my_top_10... ex, klicka på en och sen förstoringsglas som man gärna gör på sin stora skärm för som Flickr säger så är hela poängen Stora Bilder : ) (jag tycker det iaf, mest trevligt förutom fysiska bilder är att se på stor, högupplöst skärm, men det är ett sidospår)
Spar man bilden och visar i 100% så ser den ut som tanken var när den blitt bearbetad och exporterad (ungefär, reddit bantar bilderna en del, inte upplösningsmässigt men kvalitetsmässigt. Det syns iaf att browsern inte visar 100% i endera inzoomade eller det andra läget).

Har ej observerat fenomenet om OS:ets skalning satts till 100%. Mtp att högre upplösningar är hemma på alla typer av skärmstorlekar numer så antas att UI-skalning är något som kommer att förbli.

Tycker ni att det är ett icke-problem att visa era bilder i 150% av originalstorlek?
Vet ni varför webbläsare behandlar rasterbilder som vektorgrafik, dvs något dynamiskt skalbart?

Lade märke till det i takt med att skaffade 4K-skärmen och började med skalning, tänkte kanske att Cyber rationaliserat bort bildkvalitet en del i demogallerierna men så var det ej.

(Det är samma sak i varje webbläsare i de två OSen jag nämnt)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jo, noterat det och brukar helt enkelt zooma åt andra hållet vid behov, t ex Cyberphotos testbilder. Ett krux med bilder är att om en sida är gjord för en viss bildstorlek (HTML var ju inte tänkt för sådant från början) så blir det problematiskt om man visar bilderna mindre än resten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jo, noterat det och brukar helt enkelt zooma åt andra hållet vid behov, t ex Cyberphotos testbilder. Ett krux med bilder är att om en sida är gjord för en viss bildstorlek (HTML var ju inte tänkt för sådant från början) så blir det problematiskt om man visar bilderna mindre än resten.

Tack för svaret.

"Zooma åt andra hållet"? : ) Menar du att inte klicka för att zooma in?

Jag kan förstå att bilder som är en del av ett gränssnitt behöver skala upp eller ner dynamiskt hos klienten..det låter förvisso som att vektorgrafik borde användas istället där. Men helt klart borde en rasterbild kunna skalas ner.

Vad skulle gå sönder om förstoringsglaset gick till 100% istället för OSets skalning på en dylik helsidesbildsida dock? Det är kanske inte bara upp till webbläsaren; så tolkar jag det eftersom den påverkas av OSets skalning.

(Flickr.coms bildvisare har en annorlunda lösning som fungerar bättre men alla som vill se bilder kommer inte att besöka flickr.com)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tack för svaret.

"Zooma åt andra hållet"? : ) Menar du att inte klicka för att zooma in?

Jag kan förstå att bilder som är en del av ett gränssnitt behöver skala upp eller ner dynamiskt hos klienten..det låter förvisso som att vektorgrafik borde användas istället där. Men helt klart borde en rasterbild kunna skalas ner.

Vad skulle gå sönder om förstoringsglaset gick till 100% istället för OSets skalning på en dylik helsidesbildsida dock? Det är kanske inte bara upp till webbläsaren; så tolkar jag det eftersom den påverkas av OSets skalning.

(Flickr.coms bildvisare har en annorlunda lösning som fungerar bättre men alla som vill se bilder kommer inte att besöka flickr.com)

Jag menar att du efter att du klickat så att en lös bild visas i 100 % (150 %…) kan zooma ut med t ex ctrl- så att det blir 100 % i t ex Firefox. Blir i det fallet 66,67 %. Svårare är det om bilden ligger i en förstoring ovanpå en webbsida där den alltid försöker fylla skärmen om den är stor nog.

Om det gick till 100 % separat skulle förstås inte göra något, men jag tror inte att man brytt sig om att hantera det separat från visningen av webbsidor. Det är ju det sistnämnda som är huvudfunktionen. Vi ska nog vara glada att skalningen åtminstone inte ser ut som i gamla tiders webbläsare (särskilt IE) längre, där nedskalade bilder blev hackiga och grusiga.