Köra med så få fläktar som möjligt...(semi-passiv PSU - bra eller ej?)

Permalänk
Medlem

Köra med så få fläktar som möjligt...(semi-passiv PSU - bra eller ej?)

Kortfattat: jag är inte rädd att köra datorn varm (förutom hårddiskarna) och tycker folk har alldeles för många fläktar även på stock-klockade burkar. Men nu ska ett mycket större grafikkort in, nätagget ska bytas till ett semi-passivt, och hur blir det då med hårddiskarna om jag inte längre har en PSU som drar luft genom chassit?
==
Har genom åren kört med i stort sett bara CPU-fläkt + PSU-fläkt, PSU monterad i toppen av chassit. Passivt kylda GPU ofta.

Har haft så på de flesta chassin, inga värmeproblem, hårddiskarna ligger kring 30C, bortemot 40 om de får jobba hårt (sällan), men har nu 3 SATA-SSD i burken och bara 2 hårddiskar så eventuella värmeproblem har minskat än mer.

Kör dock aningen överklockat och har satt en liten 800-varvs fläkt bak i chassit för att få bort lite mer luft från CPUn (som idlar i 35C, går upp till ca 70C vid last) och lite bättre drag förbi det fläktlösa grafikkortet + moderkort. Jag prioriterar lägre fläkthastighet framför lägre temp, har styrt ner fläktkurvorna så det bara är vid 70+C som den varvar ut, i praktiken vid längre x264-kodning.

Så, allt frid och fröjd?
Ja...fast jag har skaffat ett RX570 att ersätta mitt HD7750, det är väl vid last säkert 100W till att kyla. Och, det må väl vara ok...men jag har också på Black Friday skaffat ett EVGA 650GT Gold, som är semi-passivt av det "smartare" slaget, dvs, man kan inte tvinga fläkten att gå med lågvarv. Den står still tills man lastar på minst 200W eller var nu gränsen går. En gräns jag väldigt sällan kommer att nå vid dagligt användande. (uppgraderar GPU pga att nyare MacOS på min PC inte funkar med HD7750 längre)

Dvs, det vanliga luftflödet i chassit kommer att bli mycket sämre än idag. Jag kan ju ful-modda in en större fläkt bak i chassit, men i fronten har jag inga praktiska möjligheter att stoppa in en fläkt. Inte heller på sidan, jag provade men det gav sämre luftflöde för hårddiskarna som blev 10C varmare.

Nätagget är inte uppackat och jag har öppet köp på det. Frågan är om det räcker med en större fläkt i bakre delen av chassit för att ersätta draget från PSUn, eller om jag ska lämna tillbaks nätagget och försöka hitta ett annat. Jag har ett bortemot 10 år gammalt 550W OCZ ModXstream-Pro nånting, men jag har börjat ha mina funderingar på om det funkar top notch numera och ska jag lägga in ett mycket större grafikkort tänkte jag passa på att byta ut det.

Jag har ett välventilerat Zalman R9 nånting chassi jag kan byta till, men barnen tycker om att deras "speldator" ser lite häftigare ut än min Coolermaster-klump så det undviker jag ju helst.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nu är det för all del inga strömslukande komponenter i övrigt, men någon fläkt på lågvarv som tar hand om det mesta av utsuget skulle jag siktat på. Annars får nätaggregatet lov att gå med fläkten igång för det mesta och antagligen låta mer än en mer lättstyrd chassifläkt.

Permalänk
Avstängd

Nu för tiden så brukar nätaggregat dra in luft från botten av chassit (utifrån), men det går säkert att vända på det så det drar in luft från chassit istället.

Frågan är dock vad du vinner på att skaffa ett nätaggregat som hela tiden kör sin fläkt istället för att sätta in en annan tyst fläkt som drar ut varm luft från chassit?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Jag valde omsorgsfullt ut det högkvalitativa nätagget är som är absolut mest effektivt vid min dators effekttopp vid full belastning. Vill inte vaska el när datorn drar som mest och antar att effektförlusten blir spillvärme som måste forslas bort då det inte går att förstöra energi.

Du skulle kunna kolla på samma sätt kanske?

Permalänk
Medlem

Hm. Ja, mina chassin (Zalman-chassit undantaget) är ju ancient relics som har nätaggregatet i toppen och drar varmluft inifrån chassit.

Räknar med att det här 80-guld-agget ska vara effektivare än mitt gamla 80-brons-agg, men vilken skillnad det gör i praktiken vet jag inte riktigt.

Nätaggregatet har ju en ganska stor fläkt som även vid lägre varv forslar mer än min 80mm (tror jag det är) fläkt i dagsläget. Kan nog få in en 120mm fläkt, men det finns egentligen inte plats för den.

Eftersom jag haft passiv GPU tidigare har flödet i chassit varit ganska enkelt, det har gått framifrån, förbi CPU, och sedan ut genom bakre fläkten + psu. Med rx570 med dubbla fläktar så kommer det, åtminstone vid belastning, att vifta omkring bra mycket mer luft inne i chassit. Men det kanske går att få ut den med en 120mm. Tja, friskt kopplat osv. Får nog köra på det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hm. Ja, mina chassin (Zalman-chassit undantaget) är ju ancient relics som har nätaggregatet i toppen och drar varmluft inifrån chassit.

Räknar med att det här 80-guld-agget ska vara effektivare än mitt gamla 80-brons-agg, men vilken skillnad det gör i praktiken vet jag inte riktigt.

Nätaggregatet har ju en ganska stor fläkt som även vid lägre varv forslar mer än min 80mm (tror jag det är) fläkt i dagsläget. Kan nog få in en 120mm fläkt, men det finns egentligen inte plats för den.

Eftersom jag haft passiv GPU tidigare har flödet i chassit varit ganska enkelt, det har gått framifrån, förbi CPU, och sedan ut genom bakre fläkten + psu. Med rx570 med dubbla fläktar så kommer det, åtminstone vid belastning, att vifta omkring bra mycket mer luft inne i chassit. Men det kanske går att få ut den med en 120mm. Tja, friskt kopplat osv. Får nog köra på det.

Skillnaden på 80+ brons och guld är 7% effektivitet, så vid 300w belastning handlar det om 20w.