Xp synkar inte med internettid.

Permalänk
Medlem

Klever.

Skrivet av anon244477:

Jag hade liknande fel. Fick exportera ett av mina egna cert till fil. Flytta med USB sen installera i XP. Sen fungerade windows update. Det hette DigiCert Global Root G2.cer

Det ska jag testa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KRONNS:

Konstaterat att klockan går rätt men får det meddelandet ändå. Kan va att det blir en för stor förskjutning i tid på grund av den trådlösa uppkopplingen. Tänkte att jag ska testa med sladd nån dag. Skilnaden i sänt och mottaget svar blir för stor diff på.

Nej det blir inte problem av din typ om klockan går rätt, nätverkslatensen är irrelevant i sammanhanget.
Kanske går det att få hjälp av Legacyupdate, vet inte så mycket om hur det funkar men det verkar kunna hjälpa till att återuppliva liken så det kanske är värt att prova.
https://legacyupdate.net/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den som söker han finner...

Skrivet av mrqaffe:

Nej det blir inte problem av din typ om klockan går rätt, nätverkslatensen är irrelevant i sammanhanget.
Kanske går det att få hjälp av Legacyupdate, vet inte så mycket om hur det funkar men det verkar kunna hjälpa till att återuppliva liken så det kanske är värt att prova.
https://legacyupdate.net/

Det ska nog lösa sig dethär.

Får testa det också.

Nu är det uppladdning för morgondagen.

Permalänk
Medlem

Jag håller XP-datorer som behöver internet-åtkomst i drift på jobbet.

Finns en skaplig, semi-officiell Firefox-"release" för XP som inte har allt för många år på nacken och som fungerar med "allt", även Youtube.

Permalänk
Medlem

Snart ger jag upp.

Skrivet av jonaz_81a:

Jag håller XP-datorer som behöver internet-åtkomst i drift på jobbet.

Finns en skaplig, semi-officiell Firefox-"release" för XP som inte har allt för många år på nacken och som fungerar med "allt", även Youtube.

Har du ett nr på vilken version det är?
Eller vart den finns att ladda ned?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonaz_81a:

Jag håller XP-datorer som behöver internet-åtkomst i drift på jobbet.

Varför?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Har du ett nr på vilken version det är?
Eller vart den finns att ladda ned?

Kommer jag ihåg kan jag kolla imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

För att vi behöver köra 16bits-program och jag är för lat för att ändra nåt.

Det som funkade för 15 år sen funkar även idag...

Den billigaste uppgraderingen är den som aldrig görs etcetera...

Permalänk
Medlem

Kul om jag får igång xp...

Skrivet av jonaz_81a:

Kommer jag ihåg kan jag kolla imorgon.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

För att vi behöver köra 16bits-program och jag är för lat för att ändra nåt.

Det som funkade för 15 år sen funkar även idag...

Den billigaste uppgraderingen är den som aldrig görs etcetera...

Ända tills någon utnyttjar ett av miljoner kända säkerhetshål och ni inte har något alternativ att byta till

Kortsiktigt billigt, långsiktigt totalt galet. Måste utvärdera risken och sannolikheten att det går åt pipsvängen

Hade det varit ett system som står helt offline i ett hörn och sköter en maskin är det en sak, men online är en annan. Skaffa åtminstone en ordentlig brandvägg som blockar allt, bara tillåter exakt det ni behöver, och försök söka efter alternativ

16-bit windows borde fungera fint att köra på linux eller kanske till och med dosbox, då kan ju maskinen i sig vara säker och köra resterande tjänster

Permalänk
Medlem

Ibland får man arbeta med verkligheten som den ser ut, inte som man önskade att den såg ut. På mindre företag är IT ofta eftersatt eftersom det inte finns någon tydlig lönsamhet i just IT när företagets verksamhet är av annan art. Jag är inte anställd för att sköta IT.

Vi har inte haft några säkerhetsproblem med XP som påverkat produktion. XPs brandvägg är inte helt värdelös och XP-maskinerna står ju så klart bakom NAT... men helt utan antivirus samtidigt som de även används för epost och slösurf för att göra allt mera spännande...

Chefens bärbara kör så klart fullt uppdaterad Windows 10 med nåt hemskt Norton-paket... trots detta lyckades han få datorn kidnappad genom att öppa nån kul epost-bilaga.

An annan uppgift som jag inte orkar lösa på bättre sätt än med Windows-XP är att läsa och skriva Okumas egna diskett-filformat. Det (av någon annan) hempulade programmet kräver direkt hårdvaruåtkomst till diskettstationen samtidigt som det bara funkar i XP.

Visst Okuma-maskinerna kan läsa dosformaterade disketter men då måste man göra ett extra moment vid varje filöverföring... tid är pengar.

Permalänk
Medlem

För skoj skull

Skrivet av jonaz_81a:

Ibland får man arbeta med verkligheten som den ser ut, inte som man önskade att den såg ut. På mindre företag är IT ofta eftersatt eftersom det inte finns någon tydlig lönsamhet i just IT när företagets verksamhet är av annan art. Jag är inte anställd för att sköta IT.

Vi har inte haft några säkerhetsproblem med XP som påverkat produktion. XPs brandvägg är inte helt värdelös och XP-maskinerna står ju så klart bakom NAT... men helt utan antivirus samtidigt som de även används för epost och slösurf för att göra allt mera spännande...

Chefens bärbara kör så klart fullt uppdaterad Windows 10 med nåt hemskt Norton-paket... trots detta lyckades han få datorn kidnappad genom att öppa nån kul epost-bilaga.

An annan uppgift som jag inte orkar lösa på bättre sätt än med Windows-XP är att läsa och skriva Okumas egna diskett-filformat. Det (av någon annan) hempulade programmet kräver direkt hårdvaruåtkomst till diskettstationen samtidigt som det bara funkar i XP.

Visst Okuma-maskinerna kan läsa dosformaterade disketter men då måste man göra ett extra moment vid varje filöverföring... tid är pengar.

Så länge det inte händer något är det helt rätt när det inte funkar på ett lätt sätt med annat. Min XP-dator är ju för skoj skull. Spel och eventuellt lagring av bilder på extern hårddisk som back up.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Ibland får man arbeta med verkligheten som den ser ut, inte som man önskade att den såg ut. På mindre företag är IT ofta eftersatt eftersom det inte finns någon tydlig lönsamhet i just IT när företagets verksamhet är av annan art. Jag är inte anställd för att sköta IT.

Vi har inte haft några säkerhetsproblem med XP som påverkat produktion. XPs brandvägg är inte helt värdelös och XP-maskinerna står ju så klart bakom NAT... men helt utan antivirus samtidigt som de även används för epost och slösurf för att göra allt mera spännande...

Chefens bärbara kör så klart fullt uppdaterad Windows 10 med nåt hemskt Norton-paket... trots detta lyckades han få datorn kidnappad genom att öppa nån kul epost-bilaga.

An annan uppgift som jag inte orkar lösa på bättre sätt än med Windows-XP är att läsa och skriva Okumas egna diskett-filformat. Det (av någon annan) hempulade programmet kräver direkt hårdvaruåtkomst till diskettstationen samtidigt som det bara funkar i XP.

Visst Okuma-maskinerna kan läsa dosformaterade disketter men då måste man göra ett extra moment vid varje filöverföring... tid är pengar.

Frågan är ju dock om dessa diskettmaskiner behöver internet eller bara kan läsa och skicka vidare eller något. Jag vet att man alltid får prioritera, inte alls det jag menar, men det borde inte behövas internet

Permalänk
Medlem

Retroteknik

Skrivet av medbor:

Frågan är ju dock om dessa diskettmaskiner behöver internet eller bara kan läsa och skicka vidare eller något. Jag vet att man alltid får prioritera, inte alls det jag menar, men det borde inte behövas internet

I mitt fall är det vissa spel som måste ut på nätet för att man ska kunna ladda ned spelet. En "registrering" så att säga så att start av nedladdningen accepteras från cd-skivan.

Permalänk
Medlem

I mitt fall vill folk kunna beställa verktyg med samma maskiner som kör 25 år gamla program. Det ju också bekvämare för äldre (mig själv inräknad) att slösurfa med skärm och tangentbort jämfört med telefon.

Firefox ESR 52.9 32bit heter deras aningen slumrande long time service branch för XP.

Permalänk
Medlem

Mission accomplished.

Skrivet av jonaz_81a:

I mitt fall vill folk kunna beställa verktyg med samma maskiner som kör 25 år gamla program. Det ju också bekvämare för äldre (mig själv inräknad) att slösurfa med skärm och tangentbort jämfört med telefon.

Firefox ESR 52.9 32bit heter deras aningen slumrande long time service branch för XP.

Tackar.
Då är troligtvis problemet löst.

Permalänk
Medlem

Lite justering så...

Skrivet av KRONNS:

Tackar.
Då är troligtvis problemet löst.

Verkar fungera nu.
Lite justeringar kan behövas.
Min webbsida va lite grumlig.
.
Byggd med mobilen, webador.

www.gliz68.com

Mycket tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Nu funkar massor med sånt som...

inte funkade förut
Windows xp...
Sammanfattning:
Firefox: ESR 52.9.0 32bit (Tack för det tipset)
DriverMax: Advanced driver updater (lifetime)
CCleaner: Just nu (FREE v5.64.7577)

LJUDET FUNKAR.

Hockey snart så testar alla saker senare.

😃😄😀🙂😛

Kul sida.
http://www.oldversion.com/

Nostalgikul

https://imgur.com/a/GA58dW8

He he hea!

https://imgur.com/a/bVlWGfk

La till CCleaner version