Kan jag ”bricka” min TV så den blir en dum skärm?

Permalänk

Kan jag ”bricka” min TV så den blir en dum skärm?

Gick precis över till TV efter 15 år med projektor.
Blev en Samsung QN700B. Supernöjd med panelen + designen i sig, men jag är chockad över inte bara UX men också att TVn har mage att ”gå loss” på min apple tv fjärr och typ lever sitt eget liv i största allmänhet. På eget initativ kan den typ starta Spongebob squarepans och sen krävs det typ 500 klick på fjärren för att stänga av det.

Annat irriterande är att ibland funkar inte volymknapp på apple tv fjärr. Eller att den inte kommer ihåg att starta upp i HDMI 1 (där jag har apple tvn inkopplad). En jävla massa klick helt enkelt för att få kolla på lite fucking skräp-tv på dumburken </rant>

Så min fråga är, kan jag ”bricka” TVn på något sätt så att den bara blir en dum jävla skärm precis som min gamla Epson-proj? Så att jag BARA interagerar med TVn genom apple TV med dess tillhörande fjärr.

A word
Permalänk
Medlem

Stäng av CEC om du inte vill att maskinerna ska prata med varandra.

Permalänk
Medlem

Visst det är skitenkelt handla en sådan här!

Du kommer ju troligen att få ett liknande resultat om man räknar på hur användbar tv´n blir efteråt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av keyser:

Stäng av CEC om du inte vill att maskinerna ska prata med varandra.

Cool, vad ör CEC och hur stänger man av det?

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Visst det är skitenkelt handla en sådan här!
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0539/2406/9545/products/52-GIS_13b96ba3-2519-40e5-8885-92419ef7f923.jpg?v=1641557669
Du kommer ju troligen att få ett liknande resultat om man räknar på hur användbar tv´n blir efteråt.

Hahahaha ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Cool, vad ör CEC och hur stänger man av det?

Samsung Anynet+ (CEC)

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Sötast

Dumtv är den bästa typen av tv alla dagar i veckan.
Tyvärr ser man oftast dem i det absolut lägsta budget segmentet numera.

Gissningsvis så tjänar de guld på varje såld tv smockfylld med förinstallerad avföring från alla bolag.
Men desto fler klick... desto större chans till ny tv såld, samt större chans att du trycker fel så nån kan tjäna en peng

Är helt sjukt bitter idag, flåt

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Lyckade stänga av CEC och det verkar som att TVn går loss lite mindre.
Men den startar däremot inte upp i HDMI 1 automatiskt.
Någon lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Lyckade stänga av CEC och det verkar som att TVn går loss lite mindre.
Men den startar däremot inte upp i HDMI 1 automatiskt.
Någon lösning?

Aktivera CEC.

Gällande volymkontroll med Apple TV-fjärren så kan du ställa in den på att använda IR bland inställningarna och se om volymkontrollen fungerar bättre.

Glöm inte att ändra TV-inställningarna så att den inte automatiskt startar Smart Hub och liknande vid start.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Aktivera CEC.

Gällande volymkontroll med Apple TV-fjärren så kan du ställa in den på att använda IR bland inställningarna och se om volymkontrollen fungerar bättre.

Glöm inte att ändra TV-inställningarna så att den inte automatiskt startar Smart Hub och liknande vid start.

Den startade inte upp o HDMI 1 när CEC var aktiverat, dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Den startade inte upp o HDMI 1 när CEC var aktiverat, dock?

Har min 4K Chromecast Google TV inkopplad i TV:ns (Panasonic) HDMI port 1 å den startar utan problem, CEC aktiverat på TV å Chromecast.

Edit: Har en Marantz NR 1711 hembio recvier inkopplad i TV:ns HDMI ARC/eARC port 2, startar upp samtidigt med Chromecasten.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Nu är allt på CEC och TV inställd på att starta upp på senaste ”app” vilket HDMI 1 tydligen räknas som. Fröjd att slippa se Samsung OS! Det känns som en salongsberusning att komma direkt in på Apple TVn.

Nu är det bara volymen på Apple fjärr som inte lirar trots att IR är på. Men men, man kanske inte kan få allt här i livet Men ändå konstigt då den funkade bättre initialt om jag inte minns fel. Oh well!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Nu är allt på CEC och TV inställd på att starta upp på senaste ”app” vilket HDMI 1 tydligen räknas som. Fröjd att slippa se Samsung OS! Det känns som en salongsberusning att komma direkt in på Apple TVn.

Nu är det bara volymen på Apple fjärr som inte lirar trots att IR är på. Men men, man kanske inte kan få allt här i livet Men ändå konstigt då den funkade bättre initialt om jag inte minns fel. Oh well!

Försök återigen att ändra volymkontrollen för Apple TV-fjärren till Auto. Då använder den CEC för att ändra volym.

Visa signatur

press nu1mlock