Problem med RAM-minne som går igenom Memtest86

Permalänk
Medlem

Problem med RAM-minne som går igenom Memtest86

Har två st. billigare minnen, 8GB Corsair Value Select DDR4 2400MHz som båda går igenom Memtest86 samt minnesdiagnostiken i Windows. Det ena går att boota upp med utan problem (sitter f.n. i datorn jag skriver på nu), medan det andra 2 av 3 gånger inte går att boota upp datorn med i samma slot. Igår när jag testade det trasiga minnet fick jag en massa fel i Windows och kändes seg och svarade dåligt. Allmänt instabil så att säga.. Det måste vara någonting fel på det minnet tänker jag, men borde inte fel synas i testerna?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det är osannolikt att minnena passerar memtest utan larm om de är felaktiga, körde du memtest från ett usbminne kanske det är din sytemlagring som strular och inte minnet eller att du ändrar minnesinställningar via nån mjukvara i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det är osannolikt att minnena passerar memtest utan larm om de är felaktiga, körde du memtest från ett usbminne kanske det är din sytemlagring som strular och inte minnet eller att du ändrar minnesinställningar via nån mjukvara i win.

Skiftade stickor från det fungerande till det misstänkt kassa strax efter inlägget och det bootade inte på 3 försök. Körde sen in mina Vengeance Pro RGB och det gick igång på första försöket.
Får prova att tvätta fingrarna med isopropanol.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q