Marknad för hemmabyggd argb kontroller?

Permalänk

Marknad för hemmabyggd argb kontroller?

Hej! Precis som rubriken lyder, tror ni det finns intresse utav en hemmabyggd argb-kontroller?

Det finns flertalet olika argb-kontroller från olika tillverkare. Flera utav dessa är dock oerhört dyra.

Jag håller på att ta fram två olika kontroller. Den ena där datorn tror det är en Corsair Lightning Node Pro vilket alltså betyder man får två anslutningar för argb och man kan styra den med till exempel iCue. Den andra är med hjälp utav SRGBmods där man också får två kanaler och här kan styra dem med till exempel SignalRGB eller OpenRGB.

Tanken är att dessa ska vara för dem som själv inte har kunskap eller tid till att löda, bygga och programmera. Dessa ska då alltså vara färdigbyggda och laddade med mjukvara som att de endast är att plugga in och använda.

Vad har ni för tankar kring detta? 🙂

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tittat på likande tidigare.
Det som hindrade mig:
CE märkning, är inget hinder i sig, men tar tid och har man inte utrustning så behövs externa tester i labb. Ibland går det med teoretiska beräkningar.

Weee direktivet, dvs alla elektronikprodukter måste vara med och betala för insamlandet av äldre elektronik.

Med allt de jobbet och kostnader så kommer din kontroller kosta nästan lika mycket som den färdiga.

Ett sätt att komma runt det är att starta företaget utanför eu, eller sälja det som elektronik-kit, men då missar du din målgrupp som inte kan löda.

Permalänk
Medlem

Hade varit kanon. På mitt vattenbygge där jag körde både EK’s ARGB och Corsairs iCue boev det väldigt plottrigt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av Sions:

Tittat på likande tidigare.
Det som hindrade mig:
CE märkning, är inget hinder i sig, men tar tid och har man inte utrustning så behövs externa tester i labb. Ibland går det med teoretiska beräkningar.

Weee direktivet, dvs alla elektronikprodukter måste vara med och betala för insamlandet av äldre elektronik.

Med allt de jobbet och kostnader så kommer din kontroller kosta nästan lika mycket som den färdiga.

Ett sätt att komma runt det är att starta företaget utanför eu, eller sälja det som elektronik-kit, men då missar du din målgrupp som inte kan löda.

Är det så illa alltså? Jag tänker att produkten i sig egentligen är "färdig". Sen behöver det ju egentligen inte gå via firma heller, utan hobbyverksamhet. Tanken är inte att tjäna pengar, utan mest en kul grej.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Hade varit kanon. På mitt vattenbygge där jag körde både EK’s ARGB och Corsairs iCue boev det väldigt plottrigt.

Problemet är att del i så fall "bara" har två kanaler för att styra. Visserligen går det att bygga ihop flera utav dessa, men redan idag kan du styra allt från ett och samma program om det är något sånt du är ute efter 🙂

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Problemet är att del i så fall "bara" har två kanaler för att styra. Visserligen går det att bygga ihop flera utav dessa, men redan idag kan du styra allt från ett och samma program om det är något sånt du är ute efter 🙂

Det här var lite mer än två år sen så kanske fanns redan då också men det som störde med var att behöva ha commander pro inkopplad samt Argb in i moderkortet. Blev mindre snyggt i ett cleant vattenbygge. Ett ton med kablar för lite ljus

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Det här var lite mer än två år sen så kanske fanns redan då också men det som störde med var att behöva ha commander pro inkopplad samt Argb in i moderkortet. Blev mindre snyggt i ett cleant vattenbygge. Ett ton med kablar för lite ljus

Då hänger jag med 🙂 Ja med denna räcker det endast med en USB-anslutning, och det går ju att koppla antingen i en USB-port eller usb-header på moderkortet. Och om det är väldigt många dioder som ska drivas behöver den även ha 5volt från nätagget.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Är det så illa alltså? Jag tänker att produkten i sig egentligen är "färdig". Sen behöver det ju egentligen inte gå via firma heller, utan hobbyverksamhet. Tanken är inte att tjäna pengar, utan mest en kul grej.

Reglerna säger att du behöver ce märkning när du placerar produkten på europeiska marknaden.
De nämner inget om vilket typ av bolag eller om du är privatperson. Däremot skulle jag räkna dig som tillverkare, vilket har krav på sig om ce märkning.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Reglerna säger att du behöver ce märkning när du placerar produkten på europeiska marknaden.
De nämner inget om vilket typ av bolag eller om du är privatperson. Däremot skulle jag räkna dig som tillverkare, vilket har krav på sig om ce märkning.

Den mikrokontroller jag använder mig utav säljs redan här i Sverige, det känns som att det borde räcka.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Den mikrokontroller jag använder mig utav säljs redan här i Sverige, det känns som att det borde räcka.

En mikrokontroller är klassificerad som en komponent och behöver inte CE märkas, men när den byggs ihop med annat är det en produkt vilket kräver CE märkning. Har man även gjort en förändring av en produkt så behöver ny CE märkning göras.

Du behöver inte ta mitt ord för det, finns gott om information på nätet samt berörda myndigheter går ofta att skriva ett mail och fråga.

CE märkning behöver inte vara komplicerat, du kan göra det själv om du har utrustning och kunskaper.