Prestandaökning: IPC + frekvens eller IPC X frekvens?

Permalänk
Medlem

Prestandaökning: IPC + frekvens eller IPC X frekvens?

Satt här och räknade på hur mycket (ungefärlig) processorprestandan skulle öka i ett snarlikt scenario om jag uppgraderar till en ny processor, t.ex. från min 8700k till en 13900k.

IPC: Genom att jämföra Sweclockers CPU-recensioner har jag räknat ut att IPC:n har ökat med ~40% mellan 8700k och 13900k.

Frekvens: Min 8700k är klockad till 4,8 GHz på samtliga kärnor och en 13900k går i 5,5 GHz på samtliga kärnor utan att throttla vilket ger en skillnad på 700 MHz, eller ~15%.

Så om vi har ett snarlikt scenario där lika många kärnor nyttjas har vi en IPC-ökning på ~40% och frekvens-ökning på 15%.
Hur stor blir (mellan tummen och pekfingret, jag förstår att där är fler faktorer som spelar in) den totala prestandaökningen?

Är det IPC-ökning plus Frekvensökning = 40%+15% = ~55% ökning
-eller-
Är det IPC-ökning gånger Frekvensökning = 1,4 X 1,15 = ~61% ökning
-eller-
Är det totalt haveri på hjärnkontoret och jag gör bort mig totalt med denna tråden?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Enklast är ju att kolla recensioner och jämföra rakt av.

Att räkna ut så där fungerar inte riktigt då alla program och spel fungerar olika.
Samt många andra faktorer som spelar in.

Oavsett så får du en extremt mycket snabbare processor.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

IPC är instruktioner per klockcykel, så IPS (instruktioner per sekund) = IPC * frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Att räkna ut så där fungerar inte riktigt då alla program och spel fungerar olika.
Samt många andra faktorer som spelar in.

Exakt! För att kunna svara på en sådan här fråga måste man först definiera vad det är man vill jämföra. Är det prestandan i Cinebench eller Notepad? Sedan begränsas ju olika arbetsbördor av olika saker, typ CPU, GPU, minne, lagring o.s.v., så det är sällan en prestandaökning har ett 1:1-förhållande till en förbättring i bara en av dessa komponenter. Stoppar du i en CPU som är 25% snabbare så får du i de flesta arbetsbördor inte en tjugofemprocentig ökning.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Enklast är ju att kolla recensioner och jämföra rakt av.

Att räkna ut så där fungerar inte riktigt då alla program och spel fungerar olika.
Samt många andra faktorer som spelar in.

Oavsett så får du en extremt mycket snabbare processor.

Skrivet av Phod:

Exakt! För att kunna svara på en sådan här fråga måste man först definiera vad det är man vill jämföra. Är det prestandan i Cinebench eller Notepad? Sedan begränsas ju olika arbetsbördor av olika saker, typ CPU, GPU, minne, lagring o.s.v., så det är sällan en prestandaökning har ett 1:1-förhållande till en förbättring i bara en av dessa komponenter. Stoppar du i en CPU som är 25% snabbare så får du i de flesta arbetsbördor inte en tjugofemprocentig ökning.

Jag är medveten att det är lite av ett hypotetiskt scenario eftersom där finns fler faktorer som spelar in, därav "mellan tummen och pekfingret i ett identiskt scenario" (dvs. samma test/spel/etc).

Skrivet av perost:

IPC är instruktioner per klockcykel, så IPS (instruktioner per sekund) = IPC * frekvens.

Så i detta fallet så hade svaret blivit IPS-ökning ("prestandaökning") = 1,4 * 1,15 = ~61%?

Tack.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.