Permalänk
Medlem

120hz inte längre valbart

Igår fick jag från en start av datorn till en annan problem med anslutningen mellan mitt 3080 och min LG CX 48". Fick ingen bild alls, ingen signal

Testade byta portar och härja lite fram och tillbaka med inställningar, och av en händelse slog jag av HDMI Ultra HD Deep Colour i TVns inställningar. Då fick jag plötsligt signal igen men kan inte välja mer än 60hz i inställningarna. Jag tänker mig att detta tyder på bandbreddsproblem.

Nu funderar jag på vad kan ha hänt, och vad kan jag själv testa för att isolera felet.

Kan tillägga att Displayport-anslutningen till min sekundära skärm fungerar kanon, den går via DP och får full upplösning och uppdateringsfrekvens. Men den är bara 1440p.

Startsituationen är den här:

LG 48" CX
Asus RTX 3080 TUF LHR
Nördic 3m certifierad ultra high speed kabel
Window 11 Pro 21H2 och Nvidia driver 522.25

-Jag har testat samtliga HDMI-portar på TV och GPU
-Jag har testat att köra DDU och sedan installera drivrutiner på nytt
-Jag har nollställt TVn till grundinställningar.
-Jag har köpt en ny HDMI-kabel (även den ultra high speed, certad med QR kod osv) och testat med, men det var dessvärre samma skit

Jag har dessvärre inga andra enheter som kan pressa ut 4k 120hz över HDMI som jag kan testa TVn med. Jag har heller ingen annan skärm eller tv som har stöd för 4k 120hz över HDMI. Så dom självklara isoleringsstegen har jag inte haft möjlighet till.

Har heller inte blåst om datorn helt.

Övriga tips?

Edit* Löst, jag var för dålig på att dra ut strömmen första gången. Mer ordentligt så hoppade allt tillbaka. Ommöblering i onödan, raderade inställningar i onödan, resa och dyrt kabelköp i onödan, spilld tid för forummedlemmar och tveksamma fiskrätter

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺

Vanligt att man behöver kombinera Windows egna inställningar runt Display Settings och Advanced Settings/properties för att nå 120 Hz. Först då brukar även Nvidias drivrutin märka av att det fungerar med 120 Hz. Måste alltså fippla med frekvensinställningarna på båda ställena i Windows, där det också skiljer sig på det första lagret Windows-inställningar och det lager man når genom Advanced/properties. Plus drivrutinen. Har inte laborerat med Win11 så vet inte hur det ser ut.

Det kan också vara skillnad i Nvidia-drivrutinen på hur du erbjuds frekvenser med TV/video för 4K/UHD respektive PC: 3840x2160-inställningar där just TV/video-inställningen ofta bara resulterar i 60 Hz som mest. Vanlig åkomma med skillnaden mellan 1080p och 1920x1080. Olika signaltimings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vanligt att man behöver kombinera Windows egna inställningar runt Display Settings och Advanced Settings/properties för att nå 120 Hz. Först då brukar även Nvidias drivrutin märka av att det fungerar med 120 Hz. Måste alltså fippla med frekvensinställningarna på båda ställena i Windows, där det också skiljer sig på det första lagret Windows-inställningar och det lager man når genom Advanced/properties. Plus drivrutinen. Har inte laborerat med Win11 så vet inte hur det ser ut.

Det kan också vara skillnad i Nvidia-drivrutinen på hur du erbjuds frekvenser med TV/video för 4K/UHD respektive PC: 3840x2160-inställningar där just TV/video-inställningen ofta bara resulterar i 60 Hz som mest. Vanlig åkomma med skillnaden mellan 1080p och 1920x1080. Olika signaltimings.

Saken är ju att jag inte har ändrat några inställningar, det kom verkligen bara ur tomma intet. Inställningarna ser exakt likadana ut. Har aldrig stött på strul med att ställa in det här förut, varken i Windows 10 eller 11. Och som sagt, så fort jag aktiverar HDMI Ultra HD Deep Colour i TVns menyer så tappar den signalen, och så fort jag stänger av det så kommer den tillbaka.

Kom på att vi har en Xbox Series X här hemma och den kan skyffla ut 4k 120hz utan problem med samma kabel och port, med HDMI Ultra HD Deep Colour påslaget.

edit* Slänger in lite bilder

Skapar jag en custom resolution med 120 hz så tappar den bara signalen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Nvidia driver 522.25 kom ut igår så kan vara något strul med det. Har du testat DDU och sen installera en äldre version drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klagland:

Nvidia driver 522.25 kom ut igår så kan vara något strul med det. Har du testat DDU och sen installera en äldre version drivrutiner?

Nej det har jag inte gjort, får testa. Jag sitter och ska installera upp Windows på en ny disk nu bara för att testa rent. Då ska jag tänka på det. Jag tror inte att jag uppdaterade drivrutinen till 522.25 innan det blev strul dock.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som kabeln blivit dålig. Det som hände mig var att TV:n började tappa signal då och då. Det problemet försvann helt när jag bytte kabel. Men kolla om det är drivrutinen först.

I och för sig borde inte en dålig kabel innebära att 120 Hz inte är valbart längre.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺

Verkar helt klart som du kör 9 Gbps där med 4:2:0 och 8-bitar. Vilket är väntat om du inte har Deep colour aktiverat i LG:n.

Du kan behöva gå via Display adapter properties, Monitor-fliken/Monitor Settings/Screen refresh rate och där kan 120 Hz dyka upp. Men då måste du ha deep colour aktiverat. Kan underlätta att ansluta en separat skärm tillfälligt så att du kommer åt alla inställningar även om LG:n blir svart.

Den verkar också bara presentera PC-upplösningar från den gamla default-listan från 90-talet. Oklart om den ska göra det. Men det kan vara Windows som har ett registry med felaktig info om TV:n via Regedit. Brukar googla hur man gör "Windows 11 delete display registry" eller liknande. Var ett tag sedan jag sist behövde rensa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Scarabeo:

I och för sig borde inte en dålig kabel innebära att 120 Hz inte är valbart längre.

Precis så. Ifall kabeln inte orkar bandbredd kan man fortfarande välja rätt upplösning och frekvens eftersom metadata om fungerande signaler kommer över DDC vilket går med serieportshastighet på separata HDMI-trådar. Det är när signalen väl ska skickas över TMDS/FRL som det inte lyckas och blir svart eller fastnar i limbo med flimmer och snö. Då är det ett tecken på kabeln är dålig.

TS har dessutom prövat med ny kabel som fungerar med Xboxen.

När man däremot inte får rätt alternativ från början i Windows ligger felen någon annanstans. Där är det extra mycket meck med just Windows med tre nivåer av inställningar som alla kan reagera olika och även behöver kombineras.

  1. Windows egna ytliga Display Settings

  2. Windows djupa advanced settings med Display adapater properties

  3. Drivrutinens settings

Vid flera tillfällen har jag blivit tvungen att kombinera ändringar i alla tre för att det ska effekt.

Permalänk
Medlem

Testa koppla bort strömmen från skärmen och koppla tillbaka. Är något som händer mig med min Gigabyte skärm ibland. När den vaknar upp från viloläge så blir den låst till 60hz, alternativet för 120/144 finns inte. Jag gör då skärmen strömlös någon sekund och sedan kopplar tillbaka strömmen så kommer valen tillbaka för 120/144hz.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av enbom:

Testa koppla bort strömmen från skärmen och koppla tillbaka. Är något som händer mig med min Gigabyte skärm ibland. När den vaknar upp från viloläge så blir den låst till 60hz, alternativet för 120/144 finns inte. Jag gör då skärmen strömlös någon sekund och sedan kopplar tillbaka strömmen så kommer valen tillbaka för 120/144hz.

Det är förmodligen link trainingen för Displayport som inte fungerar och DP kliver ned till en lägre bandbredd, till exempel från HBR2 ≈21 Gbps till HBR med ≈12 Gbps. Nvidias drivrutin brukar inte varna för att detta sker utan man märker som användare att man plötsligt kör en lägre frekvens.

Fördel AMD som rapporterar länkhastigheten direkt i drivrutinen. Då får man svar på vad som gått fel.

Men annars, ja, vaktmästartrick som att fippla in ut med kabeln hjälper även med HDMI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Verkar helt klart som du kör 9 Gbps där med 4:2:0 och 8-bitar. Vilket är väntat om du inte har Deep colour aktiverat i LG:n.

Du kan behöva gå via Display adapter properties, Monitor-fliken/Monitor Settings/Screen refresh rate och där kan 120 Hz dyka upp. Men då måste du ha deep colour aktiverat. Kan underlätta att ansluta en separat skärm tillfälligt så att du kommer åt alla inställningar även om LG:n blir svart.

Men det kan vara Windows som har ett registry med felaktig info om TV:n via Regedit. Brukar googla hur man gör "Windows 11 delete display registry" eller liknande. Var ett tag sedan jag sist behövde rensa.

Skrivet av Laxpudding:

När man däremot inte får rätt alternativ från början i Windows ligger felen någon annanstans. Där är det extra mycket meck med just Windows med tre nivåer av inställningar som alla kan reagera olika och även behöver kombineras.

  1. Windows egna ytliga Display Settings

  2. Windows djupa advanced settings med Display adapater properties

  3. Drivrutinens settings

Vid flera tillfällen har jag blivit tvungen att kombinera ändringar i alla tre för att det ska effekt.

Jag har nu rensat i registret. Ingen skillnad. Om jag sätter på deep color så blir skärmen inaktiv och jag kan inte välja avancerade inställningar längre

Jag öppnade Monitor-fliken och satte sen igång deep color, men 60hz är fortfarnade högsta alternativet.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Testa koppla bort strömmen från skärmen och koppla tillbaka. Är något som händer mig med min Gigabyte skärm ibland. När den vaknar upp från viloläge så blir den låst till 60hz, alternativet för 120/144 finns inte. Jag gör då skärmen strömlös någon sekund och sedan kopplar tillbaka strömmen så kommer valen tillbaka för 120/144hz.

Men för tusan. Det var precis det första jag gjorde eftersom jag haft liknande strul med en annan skärm. Men jag är inte den som är den så jag gjorde det igen men lite längre nu och ja.. deep color går att slå på och ordningen återställd?

Skämskudden fram.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av macmann1:

Jag har nu rensat i registret. Ingen skillnad. Om jag sätter på deep color så blir skärmen inaktiv och jag kan inte välja avancerade inställningar längre

https://i.imgur.com/O7OnP1Y.png

Jag öppnade Monitor-fliken och satte sen igång deep color, men 60hz är fortfarnade högsta alternativet.

Dags att börja fippla med in/ut med kontakter, byta HDMI på TV:n och starta om saker och ting.

Generellt har börjat köra mer och mer med AOC-kablar som alltid ger en re-clock på signalen. Tycker det minskar den här typen av problem.

Permalänk

Har liknande problem när jag ska starta TVn medans jag använder Multi Display Power Saver för att klocka ner GPUn till P8 performance state.

Ifall det är vad som har hänt dig, så kan du testa:

Se till att GPUn inte clockar ner sig, borde räcka med Power management mode till Prefer max performance i NV control panel.
Medans du har TVn avstängd bocka bort den i NV control panel.
Starta TVn och slå igång HDMI Ultra HD Deep Colour.
Bocka tillbaka TVn i NV control panel.

Kommer inte ihåg om man var tvungen också att gå in på Home Dashboard och ändra HDMI anslutningen till PC.

*edit* Ah nvm, såg just att du fixade problemet =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Men för tusan. Det var precis det första jag gjorde eftersom jag haft liknande strul med en annan skärm. Men jag är inte den som är den så jag gjorde det igen men lite längre nu och ja.. deep color går att slå på och ordningen återställd?

https://i.imgur.com/DRrGWHZ.png

Skämskudden fram.

Inget att skämmas för. När jag började upptäcka detta på min skärm så fixade det inte alltid heller att bara ta ut strömmen snabbt, utan man får vänta några sekunder.

Men kul att problemet löste sig. Var beredd på att det kan hända igen. För mig händer det kanske 1 gång varannan månad eller var tredje. Det var dock ännu oftare tidigare men blev bättre efter jag uppgraderade firmware på grafikkortet samt på skärmen. Men problemet är inte helt borta.

Skrivet av Laxpudding:

Dags att börja fippla med in/ut med kontakter, byta HDMI på TV:n och starta om saker och ting.

Generellt har börjat köra mer och mer med AOC-kablar som alltid ger en re-clock på signalen. Tycker det minskar den här typen av problem.

Har du någon länk till dessa AOC-kablar? Finns det som Displayport också?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Lego Master

Till nästa gång, det finns ett snabbkommando för att återställa AV-inställningarna på LG-apparater; tryck på mute-knappen på fjärren tre gånger i snabb följd, och välj sen "AV reset" i menyn som kommer upp.
Det har löst ett par problem för mig när jag haft nån slags mismatch med ljudformaten mellan min Shield och TVn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av enbom:

Har du någon länk till dessa AOC-kablar? Finns det som Displayport också?

AOC-kablar (Active Optical Cable) går det tretton på dussinet av numera. Finns överallt och även för DP. Goto-produkten när det handlar om långa längder där passiva kablar har svårt att hänga med.